Hyppää pääsisältöön

Händelin Messias - ja paljon huonoa kastiketta

Händelin oratorio Messias muistuttaa romaaniklassikkoa - siinä on hyviä käänteitä, jotka kaikki tuntevat, mutta nyky-yleisöön kokonaisuus uppoaisi paremmin erikoistehoste-elokuvana. Juuri siksi kapellimestarit Goossens ja Beecham jo vuonna 1958 työstivät Messiaasta häpeilemättömän, filharmonisen uudelleenorkestroinnin, jonka Jonathan Griffith on nyt kaivellut arkistosta ja levyttänyt joukkoineen. Valitettavasti levyn laatu on pelkästään häpeilemätön eikä ollenkaan filharmoninen.

Messiah Refreshed
Messiah Refreshed Uudet levyt

Levyn otsikko "Messiah… Refreshed" houkutteli minua kuin sonta kärpästä. Uskollinen periodimusisointi voi tuottaa riemukkaita tulkintoja klassikoista, mutta ajattelin että aika on kypsä filharmonisen barokkihekumoinnin toiselle tulemiselle. Samaa ovat ajatelleet Griffith ja levy-yhtiö Signum, mutta unohtaneet että toisen tulemisen pitäisi olla parempi kuin ensimmäinen.

Pahinta levyssä on sietämätön projektikuoro, jonka melusta ei erota, kumpi klappaa enemmän, laulajien yhtenäisyys keskenään vai orkesterin kanssa. Levyn nuorisokuoro ei ole juuri kummempi. Tämä on käsittämätöntä, sillä Iso-Britanniassa riittäisi huippukuoroja joka lähtöön.

Levyn solistinelikko on kasattu divaritason väestä, joiden äänivarat eivät riitä, kun pitäisi ison orkesterin yli saada kuulumaan barokkiestetiikalle sävelletyt soolot. Lisäksi äänitys etenkin kuoron suhteen kuulostaa jumppasalissa tehdylttä.

Olen ennenkin huomannut, että Iso-Britanniassa levytetään paljon ja välillä mielenkiintoista, mutta laatu vaihtelee, koska harjoitus- ja tuotantoaikaa on vähän. Sikäläisten ammattiorkesterien prima vista -taito on huikea, ja tälläkin levyllä Lontoon kuninkaallinen filharmoninen orkesteri soittaa erinomaisesti, mutta näin ison teoksen eri osasten yhteensovittaminen olisi vaatinut enemmän työtä.

Levyn ainoa hyvä puoli oli, että Goossensin orkesterointi alkoi kiinnostaa. Nopeasti havaitsin, että siitä tehtiin tuoreeltaan levytys vuonna 1959 Händelin 200-vuotisjuhliin. Ja mikä levytys se onkaan! Täynnä kiihkeyttä ja paatosta, huikean uskottavat solistit ja äänityskin pehmeä, luonnollinen ja aikaa kestänyt. Griffith joukkoineen on tietysti ollut aiemmasta levytyksestä tietoinen, joten kysyä sopii, miten he nyt kehtasivat.

Laadukkaasti tehtynä tällainen sinfonia-Messias olisi takuuhitti myös Suomessa. Katseeni kääntyy HKO:n suuntaan - sen organisaatio pystyisi tuottamaan brittejä paljon paremman Messiaan jonkun tulevan juhlakautemme iloksi, ja orkesteri saisi soittaa hienoa musiikkia omilla vahvuuksillaan.

"Messiah… Refreshed!" Georg Friedrich Händel (sov. Eugene Goossens ja Thomas Beecham): Messias. - Royal Philharmonic Orchestra, National Youth Choir of Great Britain ja The Jonathan Griffith Singers/Jonathan Griffith sekä Penelope Shumate, sopraano, Claudia Chapa, mezzosopraano, John McVeigh, tenori, ja Christopher Job, bassobaritoni. (Signum Records, SIGCD610)

Kuuntele Uudet levyt 21.4.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Monteverdi-valikoima hurmaa kuin pienoisooppera

    Levyarvostelu

    Barokkiguru Rinaldo Alessandrinin johtama laulu- ja soitinyhtye Concerto Italiano on levyttänyt Monteverdia ennenkin. Parin vuoden takainen valikoima Night poimi madrigaalimestarin aarrearkusta musiikkia sotaan ja rakkauteen, kun taas uutuus Daylight keskittyy lauluun, tanssiin ja flirttailuun. Kun näistä aiheista kasataan vetävä, pienoisoopperan kaltainen kokonaisuus, joka vieläpä esitetään kertakaikkisen makoisasti, on kevätkauden voimasoittolevy selvillä.

  • Belle époquen loistavaa laulutaidetta patriarkaatin varjoista

    Levyarvostelu

    Sopraano Laetitia Grimaldi ja pianisti Ammiel Bushakevitz ovat laatineet BIS-yhtiön uutuuslevylle ohjelmiston, joka erottuu edukseen taidemusiikin tasa-arvoistumisen tuottamassa levyvirrassa. Ombres-otsikon alla kokonaisuus esittelee Ranskan Belle époque -aikakauden naissäveltäjien laulutuotantoa, joka on jäänyt varjoihin taidemusiikkikulttuurin keskittyessä suurmiesten suurteoksiin. Joskus tällaisten levyjen parasta antia on moniarvoistumisen ilo, mutta nyt iloa tuo myös herkullisen suoraviivainen musiikki.

  • Mezzo Melis Jaatisen profiililevyllä Skandinavia kohtaa Pariisin

    Levyarvostelu

    Norjassa ja Suomessa opiskellut, Oslossa asuva mezzosopraano Melis Jaatinen on vakiinnuttanut paikkansa etenkin pohjoismaiden oopperalavoilla, mutta omaa levyä on jouduttu odottamaan - tähän asti. Alban julkaisema uutuus "Impressions du nord" esittelee paitsi pätevän laulajan myös kiinnostavan ohjelmistonurkkauksen: Skandinaavisen kansallisromantiikan ranskalaiset vaikutteet ovat tuottaneet intensiivistä, tumman sävykästä musiikkia, joka sopii Jaatisen äänelle.

  • Kotimaiset Vasks-tulkinnat kestävät vertailun

    Levyarvostelu

    Latvialainen säveltäjä Peteris Vasks on noussut mystisen minimalismin kansainväliseksi kärkinimeksi immersiivisellä tunnemusiikillaan. Alban uutuuslevyllä Vasks-tarjontaa lisää säveltäjän ystävä, kapellimestari Juha Kangas, joka Tallinnan kamariorkesterin kanssa on taltioinut kaksi Vasksin suosittua konserttoa. Solisteina sellisti Marko Ylönen ja alttoviulisti Lilli Maijala joutuvat kovaan kansainväliseen vertailuun - mutta pärjäävät hyvin, päätellen siitä että oma sieluni liikahtaa, ja vieläpä Vasksin tarkoittamaan suuntaan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua