Hyppää pääsisältöön

Tetzlaff-kvartetti juhlii Beethovenia laadun merkeissä

Ludwig van Beethovenin myöhäisiä jousikvartettoja pidetään syvällisimpänä kamarimusiikkina, mutta usein niiden tekniset ja tulkinnalliset suuret haasteet heijastuvat soittoon ja luovat mielikuvan ankarasta, oudosta ja jankkaavasta musiikista. Ondine-yhtiön julkaisema Tetzlaff-kvartetin uusi levytys Beethovenin kvartetoista nro 13 ja 15 on eri maata. Kun haasteet on voitettu, musiikki näyttäytyykin hellänä ja luonnollisena. Tällaisella kamarineroudella kelpaa käynnistää Beethovenin 250-vuotisjuhlinta!

Beethoven: String Quartets / Tetzlaff-kvartetti
Beethoven: String Quartets / Tetzlaff-kvartetti Uudet levyt

Aiempien kokemusteni perusteella lähestyin levytystä työläänä kuunteluponnistuksena, mutta heti ensimmäinen raita pudotti suojauksen ja houkutteli mukaan. Hauraan hiljaisesta mutta intonaatioltaan tarkasta ja kontrolloidusta äänestä keriytyi auki minulle tuntematon Beethoven, täynnä herkkyyttä ja orgaanisuutta. Säveltäjälle ominaiset ryöpsähdykset ovat läsnä, mutta tarkkoina ja nopeasti ohi menevinä.

Enimmäkseen nelikko operoi hiljaisuudella, kuin valkoisuuden sävyillä, ja kun nupit eivät ole jatkuvasti kaakossa, on helpompi luoda sävelillä suuntia ja sävyjä. Viisitoista minuuttia viidennentoista kvarteton adagioa kului nopeasti kuin aika rakastetun seurassa, omassa ja täydellisessä universumissa, joka on täynnä ihmeitä. Yhtä sävykkäitä olivat myös tanssillisemmat osat, joiden jankkaavasta teemankäytöstä Tetzlaff-kvartetti löytää vaihtelua ja logiikkaa, korjaten samalla yllätyskäänteiden irvistävät saumat.Viidennentoista kvarteton toisen osan korkea bordunataiturointi ja kolmannen osan leikkisä trillivälike eivät koskaan ole kuulostaneet näin suloisilta ja samalla loogisilta.

Varsinainen tulikoe on Grosse Fuge, viidennentoista kvarteton alkuperäinen finaali, jonka tinkimätön kontrapunkti viestii yleensä ahdistusta ja kaaosta. Siitäkin Tetzlaff-kvartetti löytää keveyttä, laukkaavaa riemua ja laulavia melodioita. Fuugan pisteellisissä rytmitiheiköissä yhteissoiton rajat tulevat paljon myöhemmin vastaan kuin millään muulla kokoonpanolla.

On riemullista, että jopa näin keskeiseen ohjelmistoon voidaan avata uusia näköaloja, ihan vain soittamalla puhtaasti, sävykkäästi ja prässäämättä, mutta se vaatii Tetzlaff-kvartetin veroisen yhdistelmän yksilöosaamista ja yhteissoittotaitoa. "Minä vähät välitän surkeasta viulustasi, kun henki puhuu", murahti Beethoven näiden teosten kantaesityskvartetin primakselle, ja oli sekä oikeassa että väärässä. Vasta nyt kun viulussa ja muissakaan soittimissa ei ole mitään surkeutta, henki pääsee puhumaan.

Ludwig van Beethoven: Jousikvartetot nro 15 a-molli ja 13 B-duuri. - Tetzlaff-kvartetti. (Ondine, ODE 1347-2D)

Kuuntele Uudet levyt 21.4.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Kolesnikov ottaa hellän lähikontaktin Goldbergeihin

    Levyarvostelu

    Johann Sebastian Bachin Goldberg-muunnelmat, kosketinsoitinmusiikin kruununjalokivi, on vuosien saatossa kasvanut minulle läheiseksi. Tässä ohjelmassa olen esitellyt siitä kymmeniä tulkintoja, ja kaikki ne ovat avanneet teokseen uusia näköaloja. Nyt kun nuori suosikkipianistini Pavel Kolesnikov tarttui teokseen, odotukseni olivat ennätyskorkealla - ja enimmäkseen täyttyivät. Ainakin Kolesnikov tarkastelee Goldbergejä useammasta kulmasta kuin muut.

  • Yliannos hiljaista ja kaunista

    Levyarvostelu

    Brittiläisen yhtyelaulun kiiltävin kärki Voces8 on vuosien mittaan levyttänyt erittäin paljon erittäin kaunista ja hiljaista kuoromusiikkia. Kahdeksikon uusi julkaisu After Silence sisältää kuitenkin peräti tuplalevyn verran sitä itseään, mikä on haaste. Levy ei erotu kauniiden ja hiljaisten kuorolevyjen paljoudesta, eivätkä sen kappaleet erotu toisistaan. Kenties se on tarkoituskin.

  • Arttu Katajan lied ei jätä kysyttävää

    Levyarvostelu

    Baritoni Arttu Kataja tekee mitä komeinta uraa Keski-Euroopassa, kotipesänään Berliinin valtionooppera. Yleensä oopperatähtien ruuhkavuosiin ei mahdu liediä, mutta Kataja laittoi mahtumaan ja äänitti levyllisen otsikolla Serious Songs (Vakavia lauluja), pianistinaan Pauliina Tukiainen, joka myös vaikuttaa Saksassa. Levy on uskottavinta suomalaista liediä vuosikausiin, ja häkellyttävä todiste Katajan auktoriteetista.

  • Vapaasäestyskurssin yöjatkot vai ECM:ää?

    Levyarvostelu

    Levy-yhtiö ECM:n klassinen label New Series on luonut vankan brändinsä löytämällä mystisen minimalismin ja yhdistämällä perusohjelmistoa modernismiin. Usein julkaisut kuitenkin lipsahtavat kohti valkoista, melankolista taidejatsia. Niin tekee myös sellisti Anja Lechnerin ja jazz-pianisti Francois Couturier'n uutuus Lontano, joka harhailee tekotaiteellisen muniinpuhaltelun ja vakavan sielunviiltävyyden välisellä jättömaalla.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua