Hyppää pääsisältöön

Tetzlaff-kvartetti juhlii Beethovenia laadun merkeissä

Ludwig van Beethovenin myöhäisiä jousikvartettoja pidetään syvällisimpänä kamarimusiikkina, mutta usein niiden tekniset ja tulkinnalliset suuret haasteet heijastuvat soittoon ja luovat mielikuvan ankarasta, oudosta ja jankkaavasta musiikista. Ondine-yhtiön julkaisema Tetzlaff-kvartetin uusi levytys Beethovenin kvartetoista nro 13 ja 15 on eri maata. Kun haasteet on voitettu, musiikki näyttäytyykin hellänä ja luonnollisena. Tällaisella kamarineroudella kelpaa käynnistää Beethovenin 250-vuotisjuhlinta!

Beethoven: String Quartets / Tetzlaff-kvartetti
Beethoven: String Quartets / Tetzlaff-kvartetti Uudet levyt

Aiempien kokemusteni perusteella lähestyin levytystä työläänä kuunteluponnistuksena, mutta heti ensimmäinen raita pudotti suojauksen ja houkutteli mukaan. Hauraan hiljaisesta mutta intonaatioltaan tarkasta ja kontrolloidusta äänestä keriytyi auki minulle tuntematon Beethoven, täynnä herkkyyttä ja orgaanisuutta. Säveltäjälle ominaiset ryöpsähdykset ovat läsnä, mutta tarkkoina ja nopeasti ohi menevinä.

Enimmäkseen nelikko operoi hiljaisuudella, kuin valkoisuuden sävyillä, ja kun nupit eivät ole jatkuvasti kaakossa, on helpompi luoda sävelillä suuntia ja sävyjä. Viisitoista minuuttia viidennentoista kvarteton adagioa kului nopeasti kuin aika rakastetun seurassa, omassa ja täydellisessä universumissa, joka on täynnä ihmeitä. Yhtä sävykkäitä olivat myös tanssillisemmat osat, joiden jankkaavasta teemankäytöstä Tetzlaff-kvartetti löytää vaihtelua ja logiikkaa, korjaten samalla yllätyskäänteiden irvistävät saumat.Viidennentoista kvarteton toisen osan korkea bordunataiturointi ja kolmannen osan leikkisä trillivälike eivät koskaan ole kuulostaneet näin suloisilta ja samalla loogisilta.

Varsinainen tulikoe on Grosse Fuge, viidennentoista kvarteton alkuperäinen finaali, jonka tinkimätön kontrapunkti viestii yleensä ahdistusta ja kaaosta. Siitäkin Tetzlaff-kvartetti löytää keveyttä, laukkaavaa riemua ja laulavia melodioita. Fuugan pisteellisissä rytmitiheiköissä yhteissoiton rajat tulevat paljon myöhemmin vastaan kuin millään muulla kokoonpanolla.

On riemullista, että jopa näin keskeiseen ohjelmistoon voidaan avata uusia näköaloja, ihan vain soittamalla puhtaasti, sävykkäästi ja prässäämättä, mutta se vaatii Tetzlaff-kvartetin veroisen yhdistelmän yksilöosaamista ja yhteissoittotaitoa. "Minä vähät välitän surkeasta viulustasi, kun henki puhuu", murahti Beethoven näiden teosten kantaesityskvartetin primakselle, ja oli sekä oikeassa että väärässä. Vasta nyt kun viulussa ja muissakaan soittimissa ei ole mitään surkeutta, henki pääsee puhumaan.

Ludwig van Beethoven: Jousikvartetot nro 15 a-molli ja 13 B-duuri. - Tetzlaff-kvartetti. (Ondine, ODE 1347-2D)

Kuuntele Uudet levyt 21.4.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Monteverdi-valikoima hurmaa kuin pienoisooppera

    Levyarvostelu

    Barokkiguru Rinaldo Alessandrinin johtama laulu- ja soitinyhtye Concerto Italiano on levyttänyt Monteverdia ennenkin. Parin vuoden takainen valikoima Night poimi madrigaalimestarin aarrearkusta musiikkia sotaan ja rakkauteen, kun taas uutuus Daylight keskittyy lauluun, tanssiin ja flirttailuun. Kun näistä aiheista kasataan vetävä, pienoisoopperan kaltainen kokonaisuus, joka vieläpä esitetään kertakaikkisen makoisasti, on kevätkauden voimasoittolevy selvillä.

  • Belle époquen loistavaa laulutaidetta patriarkaatin varjoista

    Levyarvostelu

    Sopraano Laetitia Grimaldi ja pianisti Ammiel Bushakevitz ovat laatineet BIS-yhtiön uutuuslevylle ohjelmiston, joka erottuu edukseen taidemusiikin tasa-arvoistumisen tuottamassa levyvirrassa. Ombres-otsikon alla kokonaisuus esittelee Ranskan Belle époque -aikakauden naissäveltäjien laulutuotantoa, joka on jäänyt varjoihin taidemusiikkikulttuurin keskittyessä suurmiesten suurteoksiin. Joskus tällaisten levyjen parasta antia on moniarvoistumisen ilo, mutta nyt iloa tuo myös herkullisen suoraviivainen musiikki.

  • Mezzo Melis Jaatisen profiililevyllä Skandinavia kohtaa Pariisin

    Levyarvostelu

    Norjassa ja Suomessa opiskellut, Oslossa asuva mezzosopraano Melis Jaatinen on vakiinnuttanut paikkansa etenkin pohjoismaiden oopperalavoilla, mutta omaa levyä on jouduttu odottamaan - tähän asti. Alban julkaisema uutuus "Impressions du nord" esittelee paitsi pätevän laulajan myös kiinnostavan ohjelmistonurkkauksen: Skandinaavisen kansallisromantiikan ranskalaiset vaikutteet ovat tuottaneet intensiivistä, tumman sävykästä musiikkia, joka sopii Jaatisen äänelle.

  • Kotimaiset Vasks-tulkinnat kestävät vertailun

    Levyarvostelu

    Latvialainen säveltäjä Peteris Vasks on noussut mystisen minimalismin kansainväliseksi kärkinimeksi immersiivisellä tunnemusiikillaan. Alban uutuuslevyllä Vasks-tarjontaa lisää säveltäjän ystävä, kapellimestari Juha Kangas, joka Tallinnan kamariorkesterin kanssa on taltioinut kaksi Vasksin suosittua konserttoa. Solisteina sellisti Marko Ylönen ja alttoviulisti Lilli Maijala joutuvat kovaan kansainväliseen vertailuun - mutta pärjäävät hyvin, päätellen siitä että oma sieluni liikahtaa, ja vieläpä Vasksin tarkoittamaan suuntaan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua