Hyppää pääsisältöön

Virpi Räisänen ja viulu-laulun mahdollisuudet

Alankomaalaistunut Virpi Räisänen on Suomen kysytyimpiä mezzosopraanoita, ja aiemmalta ammatiltaan viulisti. Näitä taitoja on vaikea harjoittaa yhtä aikaa, koska viulu on niin lähellä kaulaa ja korvia. Tähän jonglööraukseen kuitenkin perustuu Virpi Räisäsen pitkä viulaja-projekti, joka huipentuu yhdistelmän mahdollisuuksia kattavasti kartoittavaan levyyn Transparente.

Virpi Räisänen: Transparente
Virpi Räisänen: Transparente Uudet levyt

Jazzin ja kansanmusiikin puolella viululaulua on tehty ennenkin, mutta taidemusiikissa Räisänen on pioneeri. Ainoa valmis teos tälle yhden muusikon duolle lienee Gustav Holstin laulusarja, mutta Räisänen on tilannut uusia teoksia ja sovituksia.

Levyn säveltäjistä ja sovittajista Ilmari Mäenpää, Risto Ainali ja Harri Österman ovat Räisäsen kotiseudulta, Beverley Julie Lunt on viulistikollega ja Jean van Vugt on levyn äänittäjä. Lähipiirin tuotokset eivät kenties ole kunnianhimoisinta tai luovinta nykymusiikkia, mutta niiden kotoisa, konservatiivinen mutta tunnelmallinen sävelkieli sopii projektin luonteeseen ja rajoituksiin. Levyn nimikappale, Mäenpään Transparente, sisältää intensiivistäkin ilmaisua, jossa Räisäsen kirkas, tarkka mezzo pääsee hehkumaan, ja Luntin genrevapaa tyyli irkkuiloitteluineen tuntuu täysipainoiselta, mutta muuten soolomateriaali piirtyy varsin ohuista linjoista. Levy saa soinnillista täyteläisyyttä joissakin sovituksissa vierailevista lisämuusikoista, mikä kuitenkin laimentaa kantavaa ideaa, yhden naisen duoa. Vain Uljas Pulkkisin eläväinen viulaja-fagotti-duo Riddle tuntuu perustellulta lisäykseltä, se kun on tehty juuri parahultaisen virtuoosiseksi kaikille stemmoille.

Kaikkiaan olen kertakaikkisen äimistynyt siitä, kuinka hyvin Räisänen hallitsee viulunsa ja äänensä yhtä aikaa. Bach-sovituksessa osaamisen rajat ovat lähellä, mutta muualla stemmat erillisinäkin kestävät lähitarkastelun. Konsertissa yksinäisen yhteismusisoinnin ihme tosin kantanee paremmin kuin levyllä, jolla yhtäaikaisuutta ei huomaa edes äänityksestä. Jään kuitenkin miettimään, onko yhdistelmällä tätä levyä enempää annettavaa perinteisen taidemusiikin näkökulmasta. Saman musiikin saa kätevämmin ilmoille duona, joten lisäarvo syntyy vain tunnelmasta. Taidemusiikin rajoja ylittävä tai mystiseen minimalismiin vihjaava musiikki saattaa olla viulaja-projektin parasta antia jatkossa, ja siihen Räisäsellä riittää kykyjä, toivottavasti jatkossa myös aikaa.

"Transparente", säv. Ilmari Mäenpää, Beverley Julie Lunt, Jean van Vugt, Uljas Pulkkis, J.S. Bach, Gustav Holst, Harri Österman, John Jacob Niles ym. - Virpi Räisänen, mezzosopraano ja viulu. (Alba, ABCD 453)

Kuuntele Uudet levyt 21.4.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Niin vähän kuin mahdollista on musiikissa paljon

    Levyarvostelu

    Trio Peltomaa Fraanje Perkolan uutuuslevyä Aer on vaikea lokeroida tai kuvailla mutta helppo kuunnella. Se pöyhii ainakin minun sieluni syvyyksiä hiljaisilla, rauhallisilla liikkeillä, joissa on sekä ymmärtäväistä lempeyttä että vastustamatonta voimaa. Keskiaikaista musiikkia on ennenkin yhdistetty ajattoman nykyaikaiseen improvisaatioon, mutta harvoin näin tyylikkäästi.

  • Kopatchinskaja soittaa nykymusiikkia kuin musiikkia

    Levyarvostelu

    Viulunsoiton luonnonvoima nimeltä Patricia Kopatchinskaja on löytänyt reitin sydämeeni tutulla mutta harvinaisella keinolla. Hän soittaa tinkimätöntä nykymusiikkia, mutta niin persoonallisella, luonnollisella ja mukaansatempaavalla tavalla, että se kuulostaa aivan musiikilta. Niin käy myös Kopatchinskajan uutuuslevyllä Plaisirs illuminés, jolla hän yhdistää voimansa Camerata Bernin ja sellisti Sol Gabettan kanssa.

  • Syviä aiheita lapsikuorolla

    Levyarvostelu

    Jyväskylä on pedagogian suurkaupunki, mistä kertoo sekin että siellä peruskouluilla on oma edustuskuoro, Vox Aurea - ja mikä kuoro se onkaan! Viitisenkymmentä hyvin laulavaa lasta ja nuorta, jotka pystyvät esittämään tyypillistä nykykuoromusiikkia, lauluyhtye-tyylistä pehmopoppia ja kaikkea siltä väliltä. Sellaisen valikoiman sisältää myös Vox Aurean uutuuslevy Pato, joka koostuu kuoron 2010-luvulla kantaesittämistä tilaussävellyksistä.

  • Ville Rusanen saa luontokokemukset soimaan

    Levyarvostelu

    Baritoni Ville Rusanen voitti Lappeenrannan laulukilpailun vuonna 2004 ja on sen jälkeen tehnyt kansainvälistä oopperauraa. Oman profiililevyn tekemiseen Rusaselle kuitenkin avautui mahdollisuus vasta kun korona tyhjensi kalenterit häneltä ja pianisti Pami Karvoselta. Teemaksi tuli suomalainen luonto, joka on monin tavoin lähellä molempien sydäntä - ja se myös kuuluu.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua