Hyppää pääsisältöön

Tunnedata hyötykäyttöön - kohti taianomaista käyttökokemusta käyttäjän tietosuojaa vaarantamatta

Kokeellinen käyttöliittymä tunnelmahaulle
Kokeellinen käyttöliittymä tunnelmahaulle Kuva: Yle / grafiikka Jymy Parhiala Futurice Yle Beta,tunteet,data,media,tutkimusprojektit,audio

Muistan hyvin yhden keskustelun, jonka kävin musiikin työmatkakuuntelusta erään musiikkitoimittajana työskentelevän työkaverin kanssa. Me molemmat kuuntelemme työmatkoillamme lähes pelkästään musiikkia. Itse kuuntelen yleensä aamuisin energistä nopeatempoista musiikkia ja iltapäivällä kotimatkalla rauhallisempia kappaleita. Kollegallani taas on täysin päinvastainen tottumus: aamulla rauhallista ja iltapäivällä täysi meno päällä. Pähkäilimme tätä eroa tovin sitä kunnolla ymmärtämättä.

Tuo vuosi sitten käymäni keskustelu palautui mieleeni, kun käynnistimme tutkimusprojektin tunteiden vaikutuksesta mediavalintoihin. Se, että tunteilla on suuri vaikutus, tuntui olevan itsestään selvää, mutta miten ne vaikuttavat oli hämärän peitossa.

Tunteet ovat miljardibisnestä

Emme ole ainoita, jotka yrittävät selvittää, miten tunteet vaikuttavat musiikin ja median kuluttamiseen ja sitä kautta myös laajemmin tavaran kuluttamiseen. Niin Spotify kuin New York Times myyvät mainoksia tunnedataan perustuen. Spotifyn toimitusjohtaja Daniel Ek totesi jo vuonna 2014 The New Yorkerin haastattellussa että “We’re not in the music space - we’re in the moment space”. Merkityksellisten hetkien luominen kuluttajalle on maailmalla isoa bisnestä varsinkin musiikin piirissä. Muu media seuraa tyypillisesti muutaman vuoden viiveellä musiikkialan kehitystä.

Ylen design driverit
Ylen design driverit. Ylen design driverit Kuva: Yle design,asiakaskokemus

Aika tuntui nyt olevan kypsä siihen, että me Ylessä selvittäisimme, pystymmekö tuottamaan design drivereidemme mukaisia taianomaisia käyttökokemuksia valjastamalla tunnetiedon voiman ja palvelemaan siten paremmin yleisöjämme.

Areenan etusivulla oltiin jo kokeiltu sisältöjen keräämistä tunnelmavetoisten otsikoiden alle, kuten “hyytävimmät rikossarjat”, “nopeat naurut” ja “hauskimmat tyypit”.

Vastaavaan tapaan myös Netflix hyödyntää genren, hahmojen ja asiasanojen kaltaista metatietoa muodostaessaan asiakkailleen tietograafin kautta käyttäjille henkilökohtaisia sisältökategorioita. Huomasimme myös, että Netflix oli tuonut nämä tiedot sovelluksessaan käyttäjälle saakka. Esimerkiksi japanilainen anime-elokuva oli merkitty elämänmyönteiseksi, ja dokumenttielokuva linnuista jännittäväksi ja vangitsevaksi.

Projekti innostuneesti käyntiin

Tuumasta toimeen. Lähdimme kartoittamaan tunnedataa - mistä sitä saa, mitä se kertoo, miten sitä voi käyttää? Aloitimme kartoituksen lähtökohdasta, että tunteita voisi mitata, kvantifioida ja hyödyntää kolmesta eri näkökulmasta: käyttäjä, median kulutuskonteksti ja itse sisältö. Melko nopeasti ilmeni, että tehtävä ei ole mitenkään helppo.

Tunnemetadatan kartasto
Tunnemetatiedon kartasto. Tunnemetadatan kartasto Kuva: Mikael Hindsberg / Yle Yle Beta,tunteet,data,media,tutkimusprojektit,audio

Ensinnäkin käyttäjän tunteen mittaaminen vaatisi havainnointia, käyttäjän kuuntelemista ja katselemista. Ohitimme suoran käyttäjältä tunteista kysymisen tässä vaiheessa, koska se ei olisi kovinkaan taianomaista käyttökokemusta. Ja törmäsimme myös nopeasti tutkimustietoon jonka mukaan ihminen ei osaa selostaa kovinkaan tarkasti, jos lainkaan, omaa tunnetilaansa.

Ja vaikka ohittaisimme mittaamisen ongelmat, biometrisen tunne-analyysin kautta saa lähinnä kiinni vahvoista perustunteista. Toisin sanoen, jos pudotat jääkaapin jonkun päälle, on suhteellisen helppo biometrisesti mitata kauhun tunne kasvoiltasi.

Biometrinen tunteiden mittaus - vahvat tunteet sadaan kiinni
Jääkaapin tiputtaminen naamaa päin heiluttaa biometrisiä mittareita mukavasti. Biometrinen tunteiden mittaus - vahvat tunteet sadaan kiinni Kuva: Yle Yle Beta,tunteet,data,media,tutkimusprojektit

Mediaa kulutetaan kuitenkin yleensä naama melko peruslukemilla ruudun ja kaiuttimen äärellä, sen kummemmin sen hetkisestä tunnetilaa viestimättä. Vaikka ilme hieman värähtäisikin, ei voida olla varmoja, viestittääkö se jotain etsittävän sisällön tunnelmasta vai ehkä vain käyttäjän äsken syömän chilinachon vahvuudesta …

Tunteiden sietämätön subjektiivisuus

Perusteellisen alkuselvityksen jälkeen alkoi yhä vahvemmin vaikuttaa siltä, että tutkimusprojektin puitteissa kannattaisi keskittyä sisältöihin ja tunnelmametatiedon tarkempaan tarkasteluun.

Yllätyimme tosin jälleen kerran siitä, että tunteilla ei ole tieteellisesti vakiintunutta yleistä konsensusta nauttivaa määritelmää. Erilaisia määritelmiä ja lähestymistapoja oli sitten sitä enemmän. Ryhdyimme kartoittamaan niitä, ja nopeasti meillä oli yli sadan tunteen kartasto.

Sanapilvi jossa näkyy eri tunteita
Sanapilvi jossa näkyy eri tunteita Kuva: Yle tunteet,Yle Beta,data,media,tutkimusprojektit

Kun projektitiimin kanssa kokeilimme erilaisten audioiden asiasanoittamista tunnelmilla, huomasimme varsin nopeasti, miten muutamankin henkilön kesken tulkinnat menivät reilusti ristiin. Ohjelma jonka yksi henkilö koki dynaamiseksi ja mukaansatempaavaksi, oli toiselle patatylsä. Ja siinä missä toinen hihitteli kuunnellessaan, toinen istui naama peruslukemilla löytämättä sisällöstä mitään hauskaa.

Tätä helpottaaksemme päätimme laittaa tunnelmat nelikenttään niin että ne olisivat suhteessa toisiinsa. Yksi vakiintunut tapa on valence/arousal -akseleilla varustettu nelikenttä. Yksinkertaistimme sitä hieman ajattelemalla akseleita tunteiden positiivisuuden ja voimakkuuden kautta.

Tunnelmia nelikentässä
Tunteet nelikentässä - suhteellisina käsitteinä tunteita on helpompi käsitellä metatietona. Tunnelmia nelikentässä Kuva: Mikael Hindsberg / Yle data,tunteet,Yle Beta,media,tutkimusprojektit

Kun tunnelma-asiasanoja arvioi nelikentässä, huomaa nopeasti miten subjektiivisia ne ovat. Siitä huolimatta sen arvioiminen, mikä tunnelma parhaiten kuvailee tiettyä sisältöä, onnistuu helpommin suhteuttamalla ne toisiinsa.

Tunnelmahaun yllättävä ihastuttavuus

Jotta ymmärtäisimme paremmin miten tunnelma-asiasanojen kautta voisi löytää mielekästä kuunneltavaa, rakensimme nopean prototyypin tunnelmahausta. Voitte itsekin käydä testaamassa sitä.

Rajatun käyttäjätestin antama palaute yllätti positiivisuudellaan. Valtaosa testaajista pitivät tunnelmien kautta hakemista mielekkäänä tai melko mielekkäänä tapana löytää uutta kuunneltavaa. Analyyttinen, hauska, pohdiskeleva ja lämminhenkinen nousivat suosituiksi tunnelmiksi. Puolet kokeilijoista piti tunnelmien määrää sopivana, ja kun taas neljäsosa olisi halunnut enemmän, ja neljäsosa vähemmän tunnelmia.

“Haluan yllättää itseni - katsoa tai kuunnella jotain mitä en olisi sanahaulla osannut löytää. Esim. Moraalinen murtovaras - mikä helmi!”
“Kun tekee mieli kuunnella jotain mutta vakkaripodcastit on kahlattu läpi”

Kokeellinen käyttöliittymä tunnelmahaulle
Tunnelmahaku-kokeilun mainoskuva Kokeellinen käyttöliittymä tunnelmahaulle Kuva: Yle / grafiikka Jymy Parhiala Futurice Yle Beta,tunteet,data,media,tutkimusprojektit,audio

Oppeja ja jatkokehitystä

Projektin kautta alkoi hahmottua, miten julkisen palvelun mediayhtiö voi valjastaa tunteiden suuren potentiaalin paremman asiakaskokemuksen luomiseksi ilman, että käyttäjän tietosuojaa rikotaan.

Avain tähän on vallan luovuttaminen käyttäjälle. Kun itse saa valita milloin haluaa huoletonta, milloin provosoivaa ja milloin riemukasta sisältöä, syntyy taianomainen käyttökokemus, joka sopii omaan fiilikseen.

Käyttöliittymä tulee tukea helppoa valintaa ja pystyä ennakoimaan todennäköisiä valintoja, perustuen tunnelmadataan jota yhdistellään esimerkiksi lajityyppiin ja kirjautuneen käyttäjän preferensseihin.

Edelleen on hieman matkaa siihen, että saan Areenasta aamulla automaattisesti Tero Lieteen rokkitoimittajan illlalisen, kun taas työkaverilleni tarjotaan Susanna Vainiolan kissankehdon uusinta jaksoa, ja iltapäivällä toisin päin. Nyt meillä on kuitenkin huomattavasti paremmat työvälineet, joiden kautta pyrkiä aidosti henkilökohtaisen ja taianomaisen käyttökokemuksen tarjoamiseen.

Lisää aiheesta Areenassa:
Katso huhtikuun 2020 Ylen ketterä demo suorana, katsottavissa myös jälkikäteen Areenasta

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Yle Beta

Jos sinulla on idea jota haluaisit kokeilla kanssamme tai haluaisit kuulla lisää Yle Betasta, ota yhteyttä!


Tai lähetä sähköpostia info.beta@yle.fi.

Uusimmat sisällöt - Yle Beta

  • Teknologian vastuullisuus, onko sitä? - Tervetuloa Ylen Kånehuone-podcastiin!

    Teknologiavisiotiimi esittää.

    Nosta konepelti ylös ja sukella mukaan Ylen Teknologia- ja kehitysyksikön toimintaan. Kånehuone -podcastissä tavataan mielenkiintoisia ja ajankohtaisia vieraita niin Ylestä kuin talon ulkopuolelta. Yhdessä vieraiden kanssa pohditaan teknologian tulevaisuuden haasteita myös hieman erikoisemmista näkökulmista katsottuna.

  • Chat Beyond The Grave

    Proof of concept for ML-based content.

    Yle Beta exists to try out improbable projects. This article is the post mortem of a one which I still don't completely know what it was all about.

  • The Dead Are Speaking - kokoillan audiodraama älykaiuttimelle

    Tietoa The Dead Are Speaking pelistä.

    The Dead Are Speaking on puheohjattu, epälineaarinen audiodraama Google Home -älykaiuttimelle. Pelaaja pääsee keskelle 30-luvun Helsinkiä selvittämään pahamaineista Tattarisuon ruumismysteeriä sanomalehtitoimittajan roolissa. Tarina on saanut innoituksensa tositapahtumista, mutta materiaalina on käytetty myös tapahtumiin liittyneitä värikkäitä huhuja.

  • The Dead Are Speaking - A Feature-length Audio Drama for Smart Speakers

    Information about The Dead Are Speaking smart speaker game.

    The Dead Are Speaking is a voice-controlled, non-linear audio drama for Google Home smart speakers. In the game, the player takes a role of a newspaper journalist in Helsinki of the 30s, asked to investigate a notorious Tattarisuo body part mystery. The story is inspired by a real life events, but also by juicy rumors around the event.

  • Emma1234 -peliä voi pelata mainoksessa

    Yle Beta tutkii Emma1234-pelin julkaisua mainoksessa.

    Emma1234-peli on mediakasvatuksellinen etsivätarina, joka tapahtuu kuvitteellisessa sosiaalisen median ympäristössä. Yle Beta on mukana pelin julkaisussa, koska se on epätavanomainen - tutkimme vuorovaikutteisen sisällön toimivuutta suoraan Snapchat- ja Instagram-mainoksessa.

  • Ääniohjauksen tulevaisuusnäkymät Suomessa

    Kielitukea odotellaan vielä, mutta muuten etenee nopeasti.

    Älykaiuttimien kielitukea odotellaan osin vielä, mutta muuten kehitys etenee nopeasti. Ja ääniohjaus tulee monelta eri suunnasta yhä lähemmäs arkea.

  • Ilmees ku: Empaattista tarinankerrontaa lisätyn todellisuuden avulla

    Ilmees ku -kokeilu testasi tarinankerrontaa AR-peilissä.

    Toukokuussa 2018 toteutimme Yle Sandbox kokeilun nimeltä Ilmees ku, jossa tutustuttiin Facebook-sovelluksen kamerassa toimivaan, lisättyä todellisuutta hyödyntävään, omilla kasvoilla tapahtuvaan tarinankerrontaan. Sopan ymmärtäminen vaatii hieman pureskelua, mutta helpoimmalla pääsee jos vain avaa kokeilun osoitteessa yle.fi/ilmeesku!

  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.