Hyppää pääsisältöön

Aloita venyttely ja tasapainoilu kotisalilla – näin teet välineet

Riippumatta siitä nikkaroiko vai istuuko kirjoittamassa, päivään mahtuu monia pitkiä staattisia liikkeitä. Jokaisen keho kaipaa vetreytystä, ja siihen tarvitaan muutamia yksinkertaisia välineitä.

Harjanvarsi, pieni pala vaneria ja pätkä viemäriputkea ovat tarpeen, jos haluaa tehdä välineet, joilla voi harjoittaa tasapainoa ja venytellä. Vielä mukavampaa on, jos välineet ovat hyvännäköiset.

En balansbräda
En balansbräda Kuva: Yle/Strömsö Strömsö,Jim Björni,voimistelu

Piristä harjanvartta keppijumppaa varten

Liikuntavälineiden pitäisi olla mielellään esillä ja kätevästi käsillä, jotta niitä tulisi käytettyä.

Keppijumpan saa hoidettua, kun hankkii tavallisen harjanvarren – helpompaa ei voisi olla.

Tavallinen harjanvarsi ei ehkä ole kaikkein siisteimmän näköinen liikuntaväline, mutta jos maalaa siihen muutaman raidan, se näyttää jo paljon pirteämmältä.

Punainen keskellä ja vihreä varren päissä voi kertoa vaikeusasteesta. Pienillä yksityiskohdilla harjanvarresta voi saada haastavamman.

Ylijääneestä rakennusmateriaalista voi tulla hieno tasapainolauta

Tasapainoharjoittelu on huomattavasti vaikeampaa kuin keppijumppa.

Kesäaikaan, kun liikumme ulkona, saamme varmasti tasapainoharjoittelua kaupan päälle. Kylmään vuodenaikaan, kun istumme enimmäkseen sisällä tai kävelemme tasaisella lattialla, voi jonkinlainen tasapainolauta olla hyvä kuntoiluväline.

Tasapainolaudalla kannattaa olla varovainen, ettei loukkaa itseään. Muutaman harjoittelukerran jälkeen se alkaa kuitenkin tuntua jo paljon helpommalta.

Materiaali:

  • 15 mm:n vanerilevy, noin 300 mm x 700 mm
  • putki, jonka halkaisija on 10–20 cm ja joka on yhtä pitkä kuin levy on leveä
  • pehmeää materiaalia, esimerkiksi korkkikangasta, nahkaa tai kumia

Tee näin:

Jotta levy ei luista rullan päältä, rulla pitää päällystää pehmeällä materiaalilla. Siihen käy jonkinlainen kumi tai korkki.

Korkkikangasta voi ostaa rullalta. Se on pehmeää ja muotoutuu helposti putken ympärille. Liimaa kontaktiliimalla.

Jotta jalat eivät luista laudalta, laudan päitä on hyvä vähän korottaa. Liimaa muutama kapea noin 50 mm:n vanerinpala levyn ulkoreunoihin. Liimaa palat noin 15 mm:n kaltevuuteen ja muotoile hiekkapaperilla ja viilalla.

Liimaa korkkikangasta myös levyn yläpinnalle, niin seisot tukevammin ja jalat pysyvät lämpiminä.

Strömsö

Strömsö Instagramissa

Ruudussa