Mieletön vapaus
Alman esikoislevy on vihdoin valmis. Sitä tehdessä Alma-Sofia Miettinen koki burnoutin, istui terapiassa, ystävystyi Miley Cyrusin kanssa ja löysi oman äänensä.
Alma-Sofia Miettisen olo maailmasta ei ole erityisen toiveikas. 24-vuotias popmuusikko istuu kotisohvallaan ja kertoo puhelimessa, kuinka tutuksi koti on viime viikkoina tullut.
Miettinen palasi Pohjois-Amerikan kiertueelta ja Meksikon-lomalta puolitoista kuukautta sitten suoraan karanteeniin. Se oli raskasta. Miettinen sietää yksinäisyyttä huonosti, ja kiertueelta kotiutuminen on erityisen vaikeaa, kun iltojen adrenaliiniryöpyt ovat poissa.
Alkuvuodesta hän ehti Meksikon-loman lisäksi kirjoittaa musiikkia Los Angelesissa ja kiertää Pohjois-Amerikkaa Tove Lon kanssa.
– Nyt just olisin halunnut nähdä jengiä. Kyllähän se hajotti. Istuin joka ikisessä kohdassa mun asunnossa, kokeilin kaikki vaatteet läpi, fiksasin täällä asioita ja tyhjensin läppärin, Miettinen sanoo.
Heti täyskaranteenin päätyttyä hän kävi ostamassa itselleen studiotarvikkeet, että pysyisi järjissään. Erityisen iloista musiikkia ei pandemia-aikana synny.
– Alkaa olla maailmanloppufiilis. Tuntuu, että me ollaan pilattu tää maailma. En ole kauhean toiveikas. Uskon, että kapitalismi ja ihmisten itsekkyys on voittaneet tän taistelun.
Haastatteluiden antaminen etänä on tuntunut helpottavalta. Promotyöhön normaalisti kuuluva lentely on Miettisen mielestä raskasta ja ilmastoa rasittavaa. Hän vierastaa kapitalismin ruokkimaa ja monien kollegoidensa juhlistamaa elämäntapaa, jossa elvistellään kengillä, autoilla ja rahalla.
Perjantaina ilmestyvällä esikoisalbumillaan Alma-Sofia Miettinen pyrkiikin osoittamaan, ettei tee musiikkia rahasta ja suosiosta.
Kuvat Nelli Kenttä. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Ei Saara Aallon saappaissa
Jos Almalta on jotain odotettu, niin suosiota.
Chasing Highs, Karma, Dye My Hair ja Phases tekivät hänestä vientitoivon ja Suomen kansainvälisesti menestyneimmän poplaulajan. Artistin, jolta koko Suomen kansa tuntui odottavan seuraavaa boss movea.
Vuonna 2017 Alma kutsuttiin linnan juhliin. Siellä maan ylimmät päättäjät tulivat kiittelemään ja onnittelemaan.
– Se oli maailman siisteintä että sain lovee, enkä ollut vaikka Saara Aallon saappaissa. Mutta kyllä se myös asetti mulle kaulapannan, että täytyy tehdä hittipainotteista musaa, koska se myy, Miettinen muistelee.
Hän viittaa brittien X Factorin finalistiin ja Suomen euroviisuedustajaan, joka on kokenut median halunneen “luoda kuvaa, että mulla menis tosi huonosti”.
Miettinen jutteli paineista MØ:lle, joka oli vähän samanlaisessa tilanteessa: Tanskalainen ponnisti Alman tapaan punkbändistä (Alman nuoruusvuosien bändi oli Piripimpit, jolle hän teki Garagebandilla muun muassa kappaleen nimeltä Vitun huora) ja nosti Lean On -jättihitillään odotukset mahdottoman korkealle.
– MØ sanoi, että teet mitä haluat. Se on ollut tärkeä tukipilari.
Popmusiikki elää singleistä, mutta albumi on yhä se, millä rakennetaan uraa ja mainetta. Siksi monet odottivat, että Alma nostaisi itsensä tähdeksi Dua Lipan, Charli XCX:n ja muiden suomalaismuusikon kanssa yhteistyötä tehneiden rinnalle.
Kesällä 2018 Alma ilmoitti albumin olevan valmis, mutta levyä ei kuulunut. Tammikuussa 2019 sanottiin, että huhtikuussa tulee. Ei tullut taaskaan.
Välillä näytti siltä, että Alman moottori on sammumassa.
Kuvat Nelli Kenttä. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Miley Cyrus ja Los Angelesin vapaus
Helsingin Sanomissa kirjoitettiin keväällä 2019, että “Alman kevät on mennyt lähinnä kotona” ja mietittiin, onko artistista tulossa floppi.
Jutun luettuaan Miettisestä tuntui kuin matto olisi vedetty jalkojen alta. Tosiasiassa hän oli tehnyt kevään ajan sekä omaa että Miley Cyrusin albumia, etupäässä Los Angelesissa.
– Tuli fiilis, että miten voisin tehdä vielä enemmän?
Seuraavat kaksi viikkoa Miettinen oli "heartbroken" ja kävi terapiassa tavallista useammin. Sitten hän pääsi tapahtuneesta yli.
Kyllä se myös asetti mulle kaulapannan, että täytyy tehdä hittipainotteista musaa.
Alma Miettisellä ei ole tapana julkaista kuvia jokaisesta tapaamastaan julkkiksista tai studiosessiosta. Los Angelesin reissuillaan hän on oppinut kollegoiden arvostavan sitä, ettei toinen ole koko ajan tyrkyttämässä itseään tai kyselemässä yhteiskuvia.
– Siellä kaikki haluaa käyttää kaikkia hyväksi. Mä en halua. Haluan olla ystävä ja tehdä hyvää musaa ja katsoa mihin se vie.
Miettinen uskoo, että siksi esimerkiksi Miley Cyrusin oli helppo olla hänen seurassaan.
He tutustuivat Lykke Lin albumibileissä vuonna 2018 yhteisen tuottajan Andrew Wyattin kautta. Muusikoilla klikkasi, ja Cyrus pyysi Miettisen tekemään musiikkia tulevalle levylleen.
Miettisen tekemistä biiseistä kaksi päätyi kevään 2019 She Is Coming -EP:lle. Seuraavana syksynä ilmestyi vielä Cyrusille tehty Slide Away -single sekä uuden Charlien enkelit -elokuvan tunnari Don’t Call Me Angel, jota Miettinen oli niinikään kirjoittamassa. Kappaleen esittivät Cyrus, Ariana Grande ja Lana Del Rey.
Cyrusin levyä tehdessä päivät olivat tällaisia:
Aamuisin Miettinen ja tuottaja Andrew Wyatt pyörittelivät ideoita ja värkkäsivät niistä demoja. Puolenpäivän aikaan Cyrus saapui studiolle juttelemaan, kuuntelemaan demoja ja valitsemaan niistä mieluisat jatkokehittelyyn. Sitten mentiin studiokoppiin.
Työnjako oli selvä: Miettinen kirjoittaa, Wyatt tuottaa ja Cyrus laulaa.
– Mileykin vähän kirjoittaa, mutta ehkä Suomen pään haastatteluissa uskallan sanoa, että ei se kyllä hirveästi kirjoita. Mutta Miley on mukana ideoimassa ja on ehdottomasti inspiraatio kaikkiin biiseihin.
Tuli fiilis, että miten voisin tehdä vielä enemmän?
Miettinen on viettänyt Cyrusin kanssa paljon aikaa myös studion ulkopuolella. Käynyt Cyrusin kotona (joka on täynnä Marimekkoa) ja vip-klubeilla, joihin suomalaisella “ei olisi mitään asiaa”. Kysellyt millaista on olla supertähti, jonka ovella täytyy olla kaksi henkivartijaa vuorokauden ympäri.
– Se tulee julkkisperheestä eikä tiedä muusta, joten sitä on kiinnostanut millaista on olla Alma. Se on puhunut mun frendien kanssa Facetimessa ja haluaisi tulla Suomeen. Olen kertonut, että täällä saisi olla rauhassa.
Los Angeles on ollut hyvä koulu musiikin tekemiseen. Miettinen on oppinut siitä miten tehdään poppia radioon (skippaa pitkät introt, etene kertosäkeeseen mahdollisimman nopeasti) ja millainen kirjoittaminen sopii omiin soolobiiseihin (älä kiertele, sano suoraan).
Suurinta osaa Losissa syntyneestä musiikista Miettinen pitää laskelmoituna paskana, mutta seassa ovat myös kaikki parhaat tekijät. Kuten Wyatt ja Justin Tranter, joka ovat molemmat tehneet musiikkia Miettisen ihaileman Lady Gagan kanssa.
– Vihasin ennen Losia, nykyään en, kun koen, että mulla on siellä mieletön vapaus. Eikä me tehdä musiikkia siksi, että täytyy saada hittejä, vaan koska se on helvetin kivaa.
Alman esikoisalbumi Have U Seen Her ei olisi syntynyt ilman näitä kokemuksia ja ilman yhtä hermoromahdusta.
Kuvat Nelli Kenttä. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Kaikki uusiksi
Kesällä 2018 Alma ilmoitti Ruisrockin yleisölle, että albumi on valmis, mutta se ei ollut ihan totta.
Kappaleita oli kyllä syntynyt useita kymmeniä. Kesän päätteeksi Alma kuunteli ne ja koki “jonkinlaisen burnoutin”. Biisit kuulostivat “ihan paskalta”.
– Koin, ettei mulla ollut otetta omaan elämääni. Tajusin, etten ollut päättänyt elämässäni pitkään aikaan mistään. Mentiin bändin kanssa niin kovaa, etten ollut pysähtynyt miettimään.
Miettinen muistuttaa tulleensa alalle 18-vuotiaana, ja vaikka hän kuinka uhosi, ettei kukaan voi häntä ohjailla ja fuck everybody, totuus oli toinen. Hän oli nuori nainen alalla, jota pyörittivät kokeneet miehet.
Koin, ettei mulla ollut otetta omaan elämääni.
– Kyllä siinä aika paljon pitää kuunnella niitä, kenellä on raha ja valta päättää, mitä julkaistaan. Ei me tiedetty yhtään mitä oltiin tekemässä.
Miettinen laittoi kaiken uusiksi. Tehdyt biisit jäivät joko pöytälaatikkoon tai menivät muille. Yksi niistä, Back to Me, päätyi Lindsay Lohanin levylle.
– Siitä voi päätellä, että millaista musaa se on ollut.
Hän pyysi tuottaja Justin Tranterin creative directoriksi albumille. Tranter oli ollut Charli XCX:n jälkeen toinen, jolle hän pystyi puhumaan oikeista asioista. Tranter oli tuottajana kuuntelija, mikä sopi hyvin luonteeltaan päällekäyvemmälle Miettiselle.
Ensimmäinen yhdessä tehty biisi LA Money kertoo Los Angelesin julkkiskulttuurista, jossa ihmisiä kiinnostaa vain raha ja menestys. “They don’t even know who I am”, Alma laulaa kertosäkeessä.
– Se oli käänteentekevä. Opin myöntämään, etten itsekään enää ihan tiedä, kuka mä olen. Justin sanoi, että nyt me kaivetaan tosta suomalaisesta päästä noi asiat ulos, Miettinen kertoo.
Kuvat Nelli Kenttä. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Seuraava Zara Larsson?
Have U Seen Her? ei ole ollenkaan sitä EDM-tanssipoppia, jolla Alma uransa käynnisti. Se on mollivoittoinen, usein keskitempoinen ja vuoroin surullisten, vuoroin äkäisten sähkökitaroiden säestämä levy.
– Tein albumin, josta olen ylpeä ja jonka yksikään biisi ei välttämättä tule olemaan Chasing Highsia isompi, Miettinen sanoo.
Arvio on osuva. Tähän asti julkaistuista kappaleista menestynein Spotifyssa on Bad News Baby reilulla 3,7 miljoonalla soittokerralla. Se on reilut kolme prosenttia Chasing Highsin lukemista.
Miettinen painottaa, että uran alkuaikojen hitit ovat mahdollistaneet kaiken: kiertueet Christina Aguileran ja Tove Lon rinnalla, studiosessiot Mileyn ja Charli XCX:n kanssa.
Rahaa on tullut sen verran, että josko Alma jumittaakin haastatteluhetkellä toivottomana kotona, on tuo koti omistusasunto Kalasatamassa. Toimeentulosta ei tarvitse huolia, vaikka kesällä ei pääse keikkailemaan (haastatteluhetkellä puolet keikoista on peruttu, mutta Alma sanoo tietävänsä, etteivät loputkaan ole tapahtumassa).
Aika hyvin lukion kesken jättäneeltä parikymppiseltä.
Kiitos siis Chasing Highs, Karma ja EDM-nuoruus.
– Mutta jos nyt tekisin follow up -biisin Chasing Highsille, tekisin sen ehdottomasti rahasta tai vaan siksi, että haluaisin nuolla jengin persettä, Miettinen sanoo.
– Uskon, että suomalaisilla on yleisesti sellainen ajatus, että Alma pliis tee EDM-hitti meille kaikille. Uskon myös, että aika moni on, että ”voi vittu, eiks tosta nyt tulekaan seuraavaa Zara Larssonia tai Icona Popia”.
Ei taida tulla.
Jutun julkaisua edeltäneenä päivänä Alman managerin kautta esitettiin artistin toive, että hän voisi antaa uuden haastattelun, koska tekstistä tuli "negatiivinen fiilis". YleX ei suostunut pyyntöön.