Mitä tapahtuu, kun kolme kitaristia kohtaa toisensa? Eritoten, kun he kohtaavat toisensa tilanteen edellyttämällä tavalla, siis virtuaalisesti.
Nyt kun näitä virtuaalisia kohtaamisia on enemmänkin, ja kun tämä aika antaa näille kohtaamisille aivan erityisen sävyn ja merkityksen, on kiinnostavaa kuunnella millaista musiikkia nämä kohtaamiset tuottavat. Tai millaista musiikkia tämä aika ja tilanne tuottavat. Kuuluuko tämä aika musiikissa? Voiko sen kuulla?
Tähän voisi vastata, että kyllä voi, jos sen haluaa kuulla. Ehkä se on siellä jossakin äänikuvassa ja tunnelmassa, tai ehkä jotkin musiikin sävyt ja piirteet voi tulkita musiikin syntyhetkestä ja tilanteesta johtuviksi. Tai sitten ei, varsinkaan jos musiikintekijä ei sanallakaan mainitse tällaista asiayhteyttä. Tietysti, jos mainitsee, niin se tietty eristyksen ja yksinäisyydenkin tunnelma voi olla aistittavissa ja koettavissa musiikissa.
From Isolation -projektin neljännellä julkaisulla esiintyvät ja musisoivat virtuaalisesti Aphir, KCIN ja Tilman Robinson. Teos on nimeltään The Garden Of Earthly Delights.
Viime aikoina tänne Avaruusromuun on tullut selkeästi normaalia enemmän musiikkia. Ehkä tämä kertoo sen, että musiikintekijöillä on sekä aikaa että syytä musiikin tekoon. Musiikilla, sekä sen kuuntelemisella että sen tekemisellä on tunnetusti erittäin suotuisia vaikutuksia ihmismieleen.
Tätä mieltä on mitä ilmeisimmin myös brittiläinen Trestle Records, joka on aktivoinut soittajia kohtaamaan toisiaan virtuaalisesti ja työskentelemään yhdessä, tekemään musiikkia yhdessä, virtuaalisesti. From Isolation -projektin tarkoituksena on nyt vallitsevan eristyksen aikana saattaa yhteistyöhön muusikoita, jotka eivät ehkä tunne toisiaan tai eivät ehkä ole milloinkaan tavanneet. Muusikot kohtaavat uusia haasteita ja kuulijat kohtaavat uutta musiikkia.
From Isolation -projektin järjestyksessä toisella julkaisulla esiintyy ja työskentelee virtuaalisesti kolme kitaristia: brittiläinen Adam Coney, tanskalainen Anders Holst ja skottilainen Duncan Marquiss.
Metodiin siis kuului se, että jokainen kitaristi teki oman osuutensa musiikista vuorollaan yksin, netin välityksellä. Seuraavassa muusikko on myös yksin, vaikka ehkä eri syistä ja ilman nettiä. Basisti Antti Lötjönen ja bassosoolona hahmottuva avausraita hänen Quintet East -kokoonpanonsa albumilta:
Montonen ja Nikkinen Oulun suunnalta ovat albumillaan S/T julkaisseet musiikkia, jonka he kertovat syntyneen kahden kaveruksen tiedostojen jakamisesta koronaeristyksen aikaan. "Luuppeja ja raitoja nakeltiin puolin ja toisin ja niistä koostettiin tämä ensimmäinen julkaisu", he kirjoittavat. "Huomionarvoista saattaa olla se", he jatkavat, "että ensiajatuksesta julkaisuun emme ole nähneet toisiamme lainkaan vaikka välimatkaa asumustemme välillä on vain noin kaksi kilometriä".
Koronaeristys saattaa näkyä ja kuulua monenlaisina lopputuloksina, eikä aina edes mitenkään ahdistavina tunnelmina. Onko kyse siitä, että tekee keskittyneesti jotakin?
Pekka Partti ja Run for Your Life Corona Version:
"Joskus joku musiikkiesitys, erityisesti Avaruusromua-ohjelmassa, on antanut alkusykäyksen omille mielikuville, joista on sitten kehkeytynyt musiikkia, joskus taas joku oma video on alkanut soida päässäni", kirjoittaa Pekka Partti. Petrus Bartimeus -kanavan videoiden joukosta löytyy myös kaksiminuuttinen esitys nimeltä Horror Picture Show / Kamala esitys.
Englannin kielen sana haleness tarkoittaa terveyttä; vahvaa, vankkaa ja vakaata tilaa. Tänä keväänä terveydestä puhuminen sisältää aivan erityisiä sävyjä, syvempiä ja vakavampiakin kuin aiemmin. Amerikkalaisen säveltäjän Robert Scott Thompsonin huhtikuussa 2020 syntynyt esitys on nimeltään Haleness - Testament for Unity.
Samanhenkisissä tunnelmissa on @discophone_. No Time for Forgiveness:
"Musiikki liikkuu ulottuvuudesta toiseen - linnunradasta metsänpeittoon, ulkoavaruudesta sisäavaruuteen". Näin kertoo Janne Lappalainen eli Lappländer uudesta albumistaan Loppu ja alku. "Kaikki asiat ja ilmiöt ovat osa samaa kiertokulkua, jatkuvaa muutosta ja uudelleensyntymistä", hän kirjoittaa ja kertoo, että vaikutteita on otettu muun muassa Luis Bunuelin elokuvista ja Andrei Tarkovskin klassikkoelokuva Stalkerista. Levyllä on käytetty myös omaa muunnelmaa Brian Enon ja Robert Frippin nauhatekniikoista.
"Tavoitteena on vangita hetken tunnelma, jolloin musiikissa säilyvät tuoreus ja löytämisen ilo", kirjoittaa jo liki kaksikymmentä vuotta elektronimusiikkia Lappländer-nimellä tehnyt Janne Lappalainen.
'ka:mos on kansainvälinen duokokoonpano, jonka jäsenet ovat vokalisti Aino Peltomaa ja kontrabasisti ja säveltäjä Nathan Wouters. Kaksikkoa yhdistää vahva halu koetella instrumenttiensa mahdollisuuksia, kuten he itse asian ilmaisevat.
Aino Peltomaa on mukana myös seuraavalla esityksellä. Kyseessä on Lasse Lindgrenin projekti nimeltä Aition ja albumi nimeltä Pathways for Night-Walkers. Albumi on kartta kuunvalossa kulkeville matkaajille, kertoo tekijä ja jatkaa että matkaajat kulkevat läpi myrskyisten virtojen, aavojen merien ja paahtavien aavikoiden.
AVARUUSROMUA 17.5.2020 - OHJELMAN MUSIIKKI:
CONEY / HOLST / MARQUISS - FROM ISOLATION 2: C From Isolation2 - osa - (From Isolation 2)
CONEY / HOLST / MARQUISS - FROM ISOLATION 2: A From Isolation2 (From Isolation 2)
ANTTI LÖTJÖNEN QUINTET EAST: Monograph (ALQE)
MONTONEN/NIKKINEN: Aika pysähtyy
PEKKA PARTTI: Run for Your Life Corona Version (nettijulkaisu)
PEKKA PARTTI: Horror Picture Show / Kamala esitys (nettijulkaisu)
ROBERT SCOTT THOMPSON: Haleness - Testament for Unity (demo)
@discophone_: No Time for Forgiveness (nettijulkaisu)
LAPPLÄNDER: Metsänpeitto (Loppu ja alku)
KAAMOS (AINO PELTOMAA & NATHAN WOUTERS): Varjo ('ka:mos)
AITION feat. AINO PELTOMAA: Domata Nyktos (Pathways for Night-Walkers)
SEVENTH WORLD: Light the Waves Before Dawn (demo)