Hyppää pääsisältöön

Huippuammattilaiset upeasti Ellington-amatööreinä

Duke Ellington kokosi uransa lopulla kolme hengellisen musiikin konserttia, joissa hänen oma jazz-idiominsa yhdistyi gospeliin ja kirkkomusiikkiin. Sopraano Anu Komsi ja multi-instrumentalisti Marzi Nyman ovat vuosien mittaan esittäneet teoksesta omaa versiotaan, joka on nyt saatu myös Alba-yhtiön levylle. Komsi ja Nyman ovat rohkeita ja monialaisia, mutta joutuvat levyllä laajan mukavuusalueensa rajoille - ja tekevät äimistyttävän hienon levyn siitä huolimatta tai juuri siksi.

Komsi & Nyman / Sacred Concert
Komsi & Nyman / Sacred Concert Uudet levyt

Kitaristina tunnettu Nyman soittaa levyllä kirkkourkuja ja laulaa. Taustalla on paitsi suvereeni muusikkous myös pitkästi pianotunteja, mutta onhan se haaste ottaa sivusoittimella haltuun sekä pianomestari Ellingtonin että afroamerikkalaisen gospelin tontit. Nyman kuitenkin valitsee taistelunsa taiten, ja kokemattomuus kuuluu lähinnä kankeutena improvisaatiorevittelyissä sekä terättöminä, sähköurkumaisina rekisteröinteinä.

Ajoittainen stemmalaulu Komsin kanssa vaatii vielä enemmän rohkeutta, mutta onneksi Nymanin viihdeääni eroaa Komsista tarpeeksi paljon, ettei kuulija ala vertailla. Kaikkinensa Nymanin urkujensoitto on häkellyttävän tehokasta ja tuoretta ja laulu kelvollista. Jos muu keikka loppuu niin Nyman kelpaa kesäkanttoriksi isoonkin seurakuntaan.

Korkeana nykymusiikkikoloratuurina profiloitunut Komsi taas joutuu levyllä sekaantumaan spirituaaliperinteeseen ja jazz-improvisaatioon. Komsi on selvästi kuunnellut Alice Babsin ja Brock Petersin alkuperäistulkinnat ja ripotellut afroamerikkalaista syvyyttä äänensä mausteeksi, mutta muuten hän etenee itseensä luottaen - ja se riittää. Improvisaatiot jäävät melko hallituiksi, pitkät suorat äänet loppuvat lähes aina makoisaan vibratoon ja melodialinjat kohoilevat lähes pakonomaisesti stratosfääriin, mutta kokonaisuus on koherentti, persoonallinen ja näyttävä. Ja ne pikkuiset äänen säröytymiset kaikkein korkeimmissa äänissä ovat kuin itseensä luottavan muusikon allekirjoitus, vakuutus tekemisen aitoudesta.

Ylettömän osaamisen keskellä kysymys kuuluu, jääkö tulkinta kikkailuksi vai pystyvätkö Komsi ja Nyman tavoittamaan Ellingtonin alkuperäistä ideaa. Levyn jälkeen omalla naamallani oli niin erityinen virnistys, että vastaus on selvä - kyllä pystyvät, ja ehkä enemmänkin. Homma toimii, koska Ellingtonin alkuperäisistä konserteista Komsi ja Nyman ovat valikoineet vain ne kappaleet, jotka antavat tilaa juuri heidän näköiselleen tulkinnalle. Alkuperäisteoksessa oli paljon outoja, särmikkäitä ja näennäisen huonosti yhteen sopivia elementtejä, ja juuri niihin Komsi ja Nyman ovat tarttuneet innolla, ja löytäneet kokeellisuudesta omimman yhteyden Ellingtoniin. Levyn bodypercussion-hälyt, vinksahtaneet väliraidat, vieraantuneiksi väännellyt kuoro-osuudet ja muu kohellus ihme kyllä julistaa kaikkivaltiaan selittämättömätöntä kunniaa, ja avaa korville niitä kuiluja, joita vain armo ylittää.

Muusikoiden vapaan mutta vilpittömän uskalluksen takia korva kestää tavallista paremmin myös levyn äänikuvan outouksia. Komsin ja Nymanin karisma toki pääsee luonnollisemmin esiin heidän kirkkokonserteissaan, mutta kun sitä ei levylle voi sellaisenaan vangita, on perusteltua höystää musiikkia ääniteknisillä kikoilla.

Kokonaisuus todistaa jälleen kerran, että pähkähullut ideat ovat parhaita, ja että instrumenttiosaaminen ja tyylintuntemus ovat vain pieni osa musiikillista lahjakkuutta.

Duke Ellington: Sacred Concert. - Anu Komsi, sopraano, sekä Marzi Nyman, urut ja laulu. (Alba, ABCD 450)

Kuuntele Uudet levyt 19.5.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • RSO:n tuleva ylikapellimestari laajoissa sfääreissä

    Levyarvostelu

    Syksyllä 2021 Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina aloittaa brittiläinen Nicholas Collon. Täällä Yleisradiossa odotetaan mielenkiinnolla, mitä tuleman pitää. Vihjeitä voi etsiä DG:n uutuuslevyltä, jolla Collon johtaa perustamaansa Aurora Orchestraa.

  • Soolosellosarjat tunne edellä

    Levyarvostelu

    Ranskalainen pitkän linjan sellisti Sonia Wieder-Atherton tunnetaan monitaiteisista ja kantaaottavista musiikkituotannoistaan, mutta nyt hän on palannut sellomusiikin juurille, Bachin soolosellosarjoihin. Alpha Classicsin trendikkäällä, vinyylilevyn mittaisella uutuudella Wieder-Atherton tarjoilee kaksi ensimmäistä sarjaa tunne edellä.

  • Chen Reiss saa Beethovenin aariat hehkumaan

    Levyarvostelu

    Ludwig van Beethovenin 250-vuotisjuhlavuotta juhlitaan oopperapiireissä hillitysti, koska juhlittavaa on vähän. Beethoven ei ollut omimmillaan oopperasäveltäjänä, ja harva laulaja tuntee olonsa kotoisaksi hänen musiikkinsa parissa. Israelilainen sopraano Chen Reiss onnistuu sentään juhlavuoden kunniaksi osoittamaan, että juuri oikealla äänimateriaalilla Beethovenin laulumusiikkiin saa eloa ja säihkettä.

  • Live-kokonaislevytys Beethovenin sinfonioista todistaa Trevinon varmakätisyyden

    Levyarvostelu

    Amerikkalaissyntyinen kapellimestari Robert Trevino on kovalla työllä ja lahjakkuudella noussut vaatimattomista musiikkioloista Euroopan kapellimestaripörssin kuumaksi kolmekymppiseksi. Hän löi läpi vuonna 2013 tuurauskeikalla Bolshoi-teatterissa, ja on vähitellen keskittänyt uransa Eurooppaan. Toisen vakituisen orkesterinsa Malmön sinfoniaorkesterin kanssa Trevino on nyt tehnyt Ondine-yhtiölle kovimman mahdollisen debyytin - kokonaislevytyksen Beethovenin sinfonioista.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua