Hyppää pääsisältöön

Miltä näyttää neljää ällää tavoittelevan lukusuunnitelma? Katso Nellyn lukusuunnitelma yo-kokeisiin ja konkreettiset vinkit sen tekemiseen

Nelly Rantanen opiskelemassa pöydän ääressä.
Nelly tähtää Helsingin yliopiston lääketieteelliseen tiedekuntaan todistusvalinnalla, minkä vuoksi tavoitteet yo-kokeisiin ovat korkealla. Nelly Rantanen opiskelemassa pöydän ääressä. Kuva: Nelly Rantanen Abitreenit

Lukusuunnitelmaa tehdessä kannattaa tuntien kyttäämisen sijaan miettiä, mitkä asiat haluaa oppia ja painottaa heikompia aineita, vinkkaa yo-kokeiden uusija Nelly Rantanen. Katso Nellyn oma lukusuunnitelma yo-kokeisiin ja vinkit siihen, mitä sellaisen tekemisessä kannattaa ottaa huomioon!

Nelly Rantanen, 21, aikoo kirjoittaa syksyn 2020 yo-kokeissa biologian, kemian, englannin ja lyhyen matematiikan. Tavoitteena kaikista neljästä aineesta on laudatur. Ällärivi on tarpeen, koska Nellyllä on tähtäimessä lääketieteen opinnot ja mieluiten Helsingin yliopistossa todistusvalinnan kautta.

Nelly on valmistunut ylioppilaaksi joulukuussa 2018. Aiemmin hän on kirjoittanut biologiasta, englannista ja lyhyestä matematiikasta M:n ja äidinkielestä E:n. Kemiaa ja fysiikkaa hän ei ole aiemmin kirjoittanut. Äidinkielen Nelly aikoo mennä uusimaan keväällä ja samoin kirjoittamaan fysiikan.

Nellyn 6 vinkkiä lukusuunnitelman tekemiseen

1. Aloita aikaisin

Nelly on aloittanut lukemisen jo huhtikuun lopulla. Siksi päivittäinen ja viikoittainen opiskelumäärä on kohtuullinen.

– Kun on aloittanut aikaisin, ei tarvitse opiskella niin tiukalla aikataululla. Silloin pystyy tekemään muutakin, kuten töitä tai harrastaa.

Suunnitelmaan on varattu kesälle yksi lomaviikko, mutta koska aikataulu on sen verran löysä, voi lomaa tarvittaessa pitää vähän enemmänkin. Koska tahti on aika kevyt, Nelly uskoo jaksavansa hyvin.

2. Tuntien kyttäämisen sijaan mieti, mitkä asiat haluat oppia

Ajan mittaamista olennaisempaa Nellyn mielestä on kuitenkin seurata sitä, että saa suunnittelemansa asiat käytyä läpi.

– Kun viime vuonna olin valmennuskurssilla ja luin pääsykokeisiin, tuijotin liikaa tunteja ja aina opiskelu ei ollut niin tehokasta. Nyt halusin kokeilla listata suunnitelmaan ne asiat, jotka haluan oppia. Sisältöjen oppiminen on tärkeämpää kuin tuntien orjallinen kyttääminen.

3. Tee pieniä osatavoitteita

Lukusuunnitelman tekemisessä Nellylle on ollut tärkeää, että tavoitteet ovat helposti saavutettavissa.

– Jos tuntuu että haluaa lukea enemmän, sitten voi lukea enemmän. Jos on liian kovat tavoitteet ja ne eivät toteudu, tulee mielipahaa siitä, että epäonnistuu ja syntyy huono kierre. Parempi kerätä onnistumisen kokemuksia.

Tavoitteissa pysymisen motivaatioksi Nellylle riittää päämäärästä haaveilu.

– Mietin, miltä se tuntuisi, kun pääsee sisään. Se konkretisoi ja muistuttaa siitä, miksi teen tätä ja miksi haluan sinne lääkikseen.

4. Ole rehellinen itsellesi

Olennaista lukusuunnitelman tekemisessä on Nellyn mielestä realistisuus.

– Pitää olla rehellinen itselleen siitä, kuinka paljon on valmis opiskelemaan ja kuinka paljon jaksaa. Ei kannata lähteä tekemään kymmenen tunnin päiväsuunnitelmaa, kun harva siihen pystyy. Onnistumisen kokemuksia saa, kun on realistinen tavoitteissaan.

5. Painota heikoimpia aineita

Niitä aineita on mukavinta opiskella, joita jo osaa ja joissa on hyvä, mutta kannattaisi tehdä täysin päinvastoin. Nelly neuvoo panostamaan ajallisesti itselle vaikeimpiin aineisiin ja tarkkailla omaa osaamista.

6. Hyvä ja vahva perusosaaminen

Nelly muistuttaa, että ilman perusosaamista on vaikea tehdä soveltavia tehtäviä. Ensin kannattaa siis käydä lukiokirjat läpi, jotta saa hyvän ja vahvan pohjan. Vasta sen jälkeen voi alkaa harjoitella soveltavia tehtäviä.

– Luku-urakan lopuksi teen vanhoja yo-kokeita ja koen, että se on kaikista tärkein ja paras tapa opetella. Kokeissa on aina sama tyyli, niin koe tuntuu sitten tutulta kun sen menee tekemään.

Lue myös: Älä mene kirjoituksiin treenaamatta näillä! Kaikki yo-kokeet harjoiteltavissa Abitreeneissä

Nellyn lukusuunnitelma

Juttu jatkuu taulukon jälkeen.

VIIKKOBIOLOGIAKEMIAMATEMATIIKKAENGLANTI
17BIOS 1 Kappaleet 1–6
18BIOS 1 Kappaleet 7–13Mooli 1 jaksot 1– 4
19BIOS 2 Kappaleet 1–7 + ajatuskartta BIOS 1Mooli 1 jakso 5, Mooli 2 jakso 1YO Lyhyt matematiikka 1 ja 2Lue 5x20 min., katso ohjelmaa 5x20 min., kuuntele 5x20 min. englanniksi
20BIOS 2 Kappaleet 8–14Mooli 2 jaksot 2– 3YO Lyhyt matematiikka 3Lue 5x20 min., katso ohjelmaa 5x20 min., kuuntele 5x20 min. englanniksi
21BIOS 3 Kappaleet 1–7 + ajatuskartta BIOS 2Mooli 2 jaksot 4–5YO Lyhyt matematiikka 4Lue 5x20 min., katso ohjelmaa 5x20 min., kuuntele 5x20 min. englanniksi
22BIOS 3 Kappaleet 8–14Mooli 3 jaksot 1–2Lue 5x20 min., katso ohjelmaa 5x20 min., kuuntele 5x20 min. englanniksi
23BIOS 4 Kappaleet 1–7 + ajatuskartta BIOS 3Mooli 3 jaksot 3–4YO Lyhyt matematiikka 5 ja 6Yo englanti verbit, substantiivit, pronominit & adjektiivit, lue 4x20 min., katso ohjelmaa 4x20 min., kuuntele 4x20 min. englanniksi
24BIOS 4 Kappaleet 8–13Mooli 3 jakso 5, Mooli 4 jakso 1YO Lyhyt matematiikka 7Yo englanti adverbit, lauseenvastikkeet, prepositiot & sanajärjestys, lue 4x20 min., katso ohjelmaa 4x20 min., kuuntele 4x20 min. englanniksi
25BIOS 5 Kappaleet 1–7 + ajatuskartta BIOS 4Mooli 4 jaksot 2–3YO Lyhyt matematiikka 8Yo englanti monivalinnat, lue 4x20 min., katso ohjelmaa 4x20 min., kuuntele 4x20 min. englanniksi
26BIOS 5 Kappaleet 8–13Mooli 4 jaksot 4–5Yo englanti aukkotehtävät, lue 4x20 min., katso ohjelmaa 4x20 min., kuuntele 4x20 min. englanniksi
27Lue ja tee tehtävät BIOS 1 ja 2 + ajatuskartta BIOS 5Mooli 5 jaksot 1–2YO Lyhyt matematiikka 9 ja 10Yo englanti rakennetehtävät, lue 4x20 min., katso ohjelmaa 4x20 min., kuuntele 4x20 min. englanniksi
28Lue ja tee tehtävät BIOS 3Mooli 5 jaksot 3–4YO Lyhyt matematiikka 11Yo englanti aukkotehtävät, lue 4x20 min., katso ohjelmaa 4x20 min., kuuntele 4x20 min. englanniksi
29Lue ja tee tehtävät BIOS 4 ja 5Mooli 5, jakso 5YO Lyhyt matematiikka 12Yo englanti luetun ymmärtäminen 12.1–12.4, lue 4x20 min., katso ohjelmaa 4x20 min., kuuntele 4x20 min. englanniksi
30LOMAVIIKKO
31Kertausta ja lisätehtäviä valmennuskurssin materiaaleista + vanha yo-koeKertausta ja lisätehtäviä valmennuskurssin materiaaleista + vanha yo-koeYO Lyhyt matematiikka 13 ja monivalinnat + vanha yo-koeYo englanti luetun ymmärtäminen 12.5–12.8, lue 4x20 min., katso ohjelmaa 4x20 min., kuuntele 4x20 min,. englanniksi
32Kertausta ja lisätehtäviä valmennuskurssin materiaaleista + vanha yo-koeKertausta ja lisätehtäviä valmennuskurssin materiaaleista + vanha yo-koeYO Lyhyt matematiikka + vanha yo-koeYo englanti aineen kirjoituksen ohjeet ja kirjoittaminen, lue 4x20 min., katso ohjelmaa 4x20 min., kuuntele 4x20 min. englanniksi
33Lue BIOS 1–2, kertausta ja lisätehtäviä valmennuskurssin materiaaleista + vanha yo-koeKertausta ja lisätehtäviä valmennuskurssin materiaaleista + vanha yo-koeYO Lyhyt matematiikka, vaikeaksi merkatut + vanha yo-koeVanha yo-koe, lue 4x20 min., katso ohjelmaa 4x20 min., kuuntele 4x20 min. englanniksi
34Lue BIOS 3, kertausta ja lisätehtäviä valmennuskurssin materiaaleista + vanha yo-koeKertausta ja lisätehtäviä valmennuskurssin materiaaleista + vanha yo-koeYO Lyhyt matematiikka, vaikeaksi merkatutVanha yo-koe, lue 4x20 min., katso ohjelmaa 4x20 min., kuuntele 4x20 min. englanniksi
35Lue BIOS 4–5, kertausta ja lisätehtäviä valmennuskurssin materiaaleista + vanha yo-koeKertausta ja lisätehtäviä valmennuskurssin materiaaleista + vanha yo-koeYO Lyhyt matematiikka, vaikeaksi merkatut + vanha yo-koeVanha yo-koe, lue 4x20 min., katso ohjelmaa 4x20 min., kuuntele 4x20 min. englanniksi
36
37
38YO-KOE 14.9.YO-KOE 16.9.
39YO-KOE 24.9.YO-KOE 22.9.

Miten lukusuunnitelma on tehty?

Nellyn lukusuunnitelma on tehty aluksi viikkokohtaisesti. Joka sunnuntai hän katsoo läpi seuraavan viikon menot ja kuinka monta tuntia pystyy opiskelemaan. Sen jälkeen hän jakaa viikkosuunnitelman aiheet päiväkohtaisesti.

Nelly opiskelee viikossa noin 25 tuntia eli päivittäistä opiskelua tulee 4–5 tuntia. Hän on päivisin kotona lapsensa kanssa, joten hän opiskelee aamuisin ennen puolison töihin lähtöä ja iltapäivisin tämän tultua kotiin. Nelly opiskelee yleensä pari tuntia putkeen, myös viikonloppuisin. Välillä hän pitää pidemmän opiskelupäivän, jonka jälkeen voi pitää useamman vapaapäivän.

Viimeiset viikot ennen yo-kokeita ovat Nellyn lukusuunnitelmassa vielä tyhjänä. Ne hän aikoo käyttää vaikeiden aiheiden kertaamiseen.

Biologiaa ja kemiaa Nelly opiskelee tekemällä muistiinpanoja ja tehtäviä lukiokirjoista yhdessä ystävän kanssa. Biologian ja kemian oppikirjat ja luvut jaettiin sen mukaan, kuinka paljon he saavat opiskeltua tunnissa.

Kirjasarjat ovat valikoituneet sen perusteella, mitä Nelly on saanut lainaan. Nellyn lukusuunnitelmassa on mukana lääketieteelliseen valmentavan kurssin materiaaleja. Saman asian hänen mielestään ajaa vanhoilla yo-kokeilla treenaaminen.

Englantia ja matematiikkaa Nelly opiskelee yksin pelkästään kertauskirjojen avulla. Hän selasi niiden sisällöt läpi ja jakoi ne arvionsa mukaan sopiviksi määriksi. Englantia hän aikoo lisätä arkeen vaihtamalla tv-sarjat, podcastit ja kirjat englanniksi sekä lukemalla uutisia ja muita artikkeleita englanniksi.

Irtoavatko ällät?

Uskooko Nelly itse, että tällä lukusuunnitelmalla tulee neljä ällää?

– Kyllä uskon, että ällät ovat mahdollisia, mutta ainakin eximioihin uskon pääseväni. Suurin tavoitteeni on Helsingin lääkis ja sinne ällärivi vaaditaan, mutta toki pohjoisempiin kohteisiin voi päästä E:n rivillä.

Syksyn kirjoitusten jälkeen Nelly aikoo myös alkaa valmistautua lääketieteellisen pääsykokeisiin, jos korotukset eivät riitä sisäänpääsyyn.

Nellyn arkea ja matkaa lääkikseen voi seurata Nellyn studygram-tilillä ja blogissa.

Juttua muokattu 22.5.2020 klo 12.22: Lisätty virke suunnitelmista kevään yo-kokeisiin.

Keskustelu sulkeutuu 21.6.2020.
Keskustele

Artikkelit