Hyppää pääsisältöön

Vivaldi-projektin laaduntarkistus - priimaa pukkaa!

Vuonna 2000 levy-yhtiö Naive alkoi levyttää Torinon kansalliskirjaston Vivaldi-kokoelmassa käsikirjoituksina säilyneitä teoksia. Maailmanluokan esittäjistöt ovat tähän mennessä taltioineet kuutisenkymmentä levyä, ja nyt projektissa debytoi ranskalainen barokkiorkesteri Le Concert de la Loge johtajansa, viulisti Julien Chauvinin kanssa - ja laatu pysyy.

Vivaldi: Concerti per violino VIII "Il teatro"
Vivaldi: Concerti per violino VIII "Il teatro" Uudet levyt

Uutuudelle on valikoitu kuusi viulukonserttoa otsikon "Il teatro" alle. Tehokas draama ja repliikkivetoisuus ovat aina läsnä Vivaldin konsertoissa, mutta nyt kuultavassa ohjelmistossa keskimääräistä mehevämmin. Rakenteeltaan rohkeat ja soolo-osuudeltaan mielikuvituksekkaat konsertot lähestyvät jopa Vuodenaikojen ilmaisuvoimaista keksintää.

Tästä lienee kiittäminen myös barokkiviuluspesialisti Julien Chauviniä, jonka soitossa on rytmisen sähäkkyyden ja maskuliinisen riffittelyn lisäksi herkkää suloa. Chauvinin maneerina on pitää jousi irti kielestä useimmissa juoksutuksissa, mutta efekti antaa lennokasta keveyttä myös sellaisiin kohtiin, jotka muuten tuntuisivat tasapaksulta hinkkaamiselta.

Mitä orkesteriin tulee, Chauvinin perustama Le Concert de la Loge edustaa eurooppalaisten barokkiyhtyeiden kärkipäätä. Rytminen iskutus on vähemmän äärimmäistä kuin italialaisilla, mutta sointikontrolli niin hyvää, että vasta levyn jälkeen tulee miettineeksi, että rikas sointimaalailu hoidettiin pelkillä jousilla.

Naive-yhtiön Vivaldi-projekti siis jatkuu huippulaadukkaana, enkä pidä pahana jos jonkun levyhyllyyn olisi kertynyt jo liki metri näitä jo kansikuvistaan helposti tunnistettavia levyjä. Onhan se hienoa poimia rivistä mikä tahansa levy ja aina yllättyä iloisesti Vivaldin kekseliäisyydestä.

Antonio Vivaldi: "Il teatro", viulukonsertot RV187, 217, 235, 321, 366, 387. - Julien Chauvin, viulu, ja Le Concert de la Loge. (Naïve, OP 30585)

Kuuntele Uudet levyt 19.5.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Kolesnikov ottaa hellän lähikontaktin Goldbergeihin

    Levyarvostelu

    Johann Sebastian Bachin Goldberg-muunnelmat, kosketinsoitinmusiikin kruununjalokivi, on vuosien saatossa kasvanut minulle läheiseksi. Tässä ohjelmassa olen esitellyt siitä kymmeniä tulkintoja, ja kaikki ne ovat avanneet teokseen uusia näköaloja. Nyt kun nuori suosikkipianistini Pavel Kolesnikov tarttui teokseen, odotukseni olivat ennätyskorkealla - ja enimmäkseen täyttyivät. Ainakin Kolesnikov tarkastelee Goldbergejä useammasta kulmasta kuin muut.

  • Yliannos hiljaista ja kaunista

    Levyarvostelu

    Brittiläisen yhtyelaulun kiiltävin kärki Voces8 on vuosien mittaan levyttänyt erittäin paljon erittäin kaunista ja hiljaista kuoromusiikkia. Kahdeksikon uusi julkaisu After Silence sisältää kuitenkin peräti tuplalevyn verran sitä itseään, mikä on haaste. Levy ei erotu kauniiden ja hiljaisten kuorolevyjen paljoudesta, eivätkä sen kappaleet erotu toisistaan. Kenties se on tarkoituskin.

  • Arttu Katajan lied ei jätä kysyttävää

    Levyarvostelu

    Baritoni Arttu Kataja tekee mitä komeinta uraa Keski-Euroopassa, kotipesänään Berliinin valtionooppera. Yleensä oopperatähtien ruuhkavuosiin ei mahdu liediä, mutta Kataja laittoi mahtumaan ja äänitti levyllisen otsikolla Serious Songs (Vakavia lauluja), pianistinaan Pauliina Tukiainen, joka myös vaikuttaa Saksassa. Levy on uskottavinta suomalaista liediä vuosikausiin, ja häkellyttävä todiste Katajan auktoriteetista.

  • Vapaasäestyskurssin yöjatkot vai ECM:ää?

    Levyarvostelu

    Levy-yhtiö ECM:n klassinen label New Series on luonut vankan brändinsä löytämällä mystisen minimalismin ja yhdistämällä perusohjelmistoa modernismiin. Usein julkaisut kuitenkin lipsahtavat kohti valkoista, melankolista taidejatsia. Niin tekee myös sellisti Anja Lechnerin ja jazz-pianisti Francois Couturier'n uutuus Lontano, joka harhailee tekotaiteellisen muniinpuhaltelun ja vakavan sielunviiltävyyden välisellä jättömaalla.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua