Hyppää pääsisältöön

Laula sisko, laula on radioessee musiikillisesta pyhiinvaellusmatkasta New Orleansiin

Teoskuvassa vanha höyrylaiva ja paljon väkeä
Teoskuvassa vanha höyrylaiva ja paljon väkeä Yle Radio 1,Riina Katajavuori,radiofeature

Sukupolvien yli periytyvä rakkaus musiikkiin sekä Boswell Sisters -yhtyeen fanitus veivät kirjailija Riina Katajavuoren New Orleansiin. Pyhiinvaellusreissu oli kuusihenkiselle Merry Ladies -yhtyeelle vuosien haave ja unelmien täyttymys.

Kun lauloin lavalla, katsomossa yksi pikkupoika nukahti isänsä syliin,
otin sen kohteliaisuutena.

Esiintyessä ehtii ajatella häpeää, myöntymystä,
ironian puutetta ja sitä
kuinka on ruumiinsa kahleissa.

Kuinka rajallisia ovat sovitut eleet,
kuinka paljon on liikeratoja vallankumouksen tuolla puolen.

Odotan aina, että joku X lempeästi pakottaisi minut
tanssimaan villisti, ja kun se liikunta tulisi ulos minusta,
olisi se aivan päivänselvää ja helppoa,

onhan se asunut siellä aina,
minun kehossani, tuo karvainen peloton notkea.

– Ote Riina Katajavuoren käsikirjoituksesta Vasemman käden runot (julkaisematon)

Ensimmäisen päiväkirjani ensimmäisen sivun ensimmäinen lause kuuluu näin: ”Minusta tulee laulaja.” Kuudennella sivulla jatkan: ”Musiikki kiehtoo minua. Haluaisin soittaa jok’ikinen päivä kanteletta. Luokassa haluaisin laulaa joka hetki. Aina vain laulaa laulaa laulaa………. loputtomiin. Niin ja tanssia. Aina vain tanssia tanssia…… loputtomiin.

Laula sisko, laula -teoksen tuotanto oli jo loppumetreillä, kun törmäsin näihin 7-vuotiaan päiväkirjamerkintöihini. Olin yllättynyt. Muistin aina halunneeni kirjailijaksi, siitä on monia merkintöjä myöhemmissä päiväkirjoissa. Ja kirjailija minusta tuli. Mutta jotain enteellistä päiväkirjan avauslauseessa oli. Sillä tulihan minusta myös laulaja. Siksi tein tämän teoksen.

Mistä Laula sisko, laula -teos kertoo? Jos pystyisin vastaamaan sanallisesti, tätä audiota ei olisi tarvinnut tehdä

Kun otin yhteyttä tuottajaan, päässäni risteili monia aihioita, jotka kaikki tuntuivat liittyvän kummallisella tavalla yhteen. Merry Ladies -yhtyeeni ja kuuden erilaisen naisen lauluystävyys, mekot, kukat, hatut, hanskat. Boswell Sisters New Orleansin iloiselta 1920-luvulta, stemmalaulun uusi jazz-tyyli. Kanteletaiteilijaisoäitini Umma eli Ulla Katajavuori, hänen nuoruutensa Mickie-Maus -naisyhtye, Ullan valtamerimatkat ja turneet 1960-luvun Pohjois-Amerikassa. Oma musiikillinen elämäkertani. Laulu, huilu, sanoittaminen. Runous, sanojen musiikki. Musiikin ja laulun kurotus johonkin selittämättömään, yli ajan.

Vanhahtavassa 10-vuotisjuhlakuvassa Merry Ladies -yhtye poseeraa instrumenttien kanssa
Merry Ladies -yhtyeen 10-vuotispotretti. Kuva on imitaatio Riinan isoäidin Ulla Katajavuoren Mickie-Maus -yhtyeen muotokuvasta. Vanhahtavassa 10-vuotisjuhlakuvassa Merry Ladies -yhtye poseeraa instrumenttien kanssa Kuva: Atelieri O Haapala Yle Radio 1,Radio Variaatio

Laula sisko, laula -teoksen keskiössä on kuusihenkisen Merry Ladies -yhtyeemme pyhiinvaellusmatka New Orleansiin, Louisianaan, esikuviemme Boswell Sistersien jalanjäljille.

Matka oli ollut pitkään vain haave, mutta 15 vuoden yhdessä laulamisen ja parinsadan keikan jälkeen toteutimme unelmamme. Pääsimme asumaan Camp Streetille, Boswell Sisters -yhtyeen kotitalon alakertaan, missä, kuinka sattuikaan, oli homeaway-majoitus kuudelle! Kun astuimme matkalaukkuinemme Camp Streetin pihaan, naapuripihalla soi livejazz ja höyrylaiva tuuttasi Mississippi-joelta. Äänitin kaiken.

Boswell Sistersien kaunis vanha puinen kotitalo dramaattisessa yövalaistuksessa
Merry Ladies -yhtye pääsi asumaan Boswellien vanhaan kotitaloon, jossa sattumoisin oli tarjolla majoitus prikulleen kuudelle. Boswell Sistersien kaunis vanha puinen kotitalo dramaattisessa yövalaistuksessa Kuva: Merry Ladies Yle Radio 1,Riina Katajavuori,laula sisko, laula

Tämä teos on viekas, miettivät ohjaaja-dramaturgi Elli Salo ja äänisuunnittelija Suvi Tuuli Kataja leikkauspöydän ääressä. Se vie meitä koko ajan mukanaan outoihin suuntiin. Sillä on oma tahto. He puhuivat minulle äänen avaruustasosta. He puhuivat myös joulukalenterista. Päällä on kuva, joka muodostaa yhden tason. Mutta kuvasta avautuu luukkuja, joista ei etukäteen tiedä, mitä kustakin puhkeaa ilmoille.

Treenejä, leirejä, äänenavauksia

Aloitin äänittämisen vuosi sitten toukokuussa 2019. Äänitin Merryjen jokamaanantaisissa lauluharjoituksissa kodeissamme ja pihoillamme ja korkean paikan viikonloppuleireillämme Terhin huvilalla Mäntyharjulla. Äänitin treenejämme orkesterin kanssa, keikkojamme, illanviettoja, äänenavauksia, hapuilua, virheitä, konflikteja, naurua. Äänitin vuodenvaihteessa koittavan suuren matkan odotusta.

Tilannekuva: Merry ladies tyylikkäinä mustissa mekoissa ja iloisissa hatuissa laulamassa lavalla
Merry Ladies ja Olohuoneorkesteri Savoy-teatterin lavalla 2017. Lääkärimuusikot estradilla - konsertti tieteen hyväksi. Tilannekuva: Merry ladies tyylikkäinä mustissa mekoissa ja iloisissa hatuissa laulamassa lavalla Kuva: Veikko Somerpuro Yle Radio 1,Savoy-teatteri,Riina Katajavuori,laula sisko, laula

Roll on, Mississippi, roll on

Bändimme ytimenä oli jo yhdeksän vuoden ajan ollut Boswell Sisters -yhtyeen sovitusten harjoitteleminen ja esittäminen yhdessä Olohuoneorkesterin (kontrabasso, viulu, kitara) kanssa.

Boswell Sisters eli Martha, Connie ja Vet Boswell olivat jazz- ja stemmalaulun uranuurtajia ja suunnannäyttäjiä 1920- ja -30-lukujen Yhdysvalloissa, Eurooppaa myöten.

Haaleassa vanhassa tupakkamainoksessa näkyy myyntitekstien lisäksi Boswell Sistersien jäsenet merimieslakeissa
1930-luvun radioshow’t olivat USA:ssa usein kaupallisten tahojen sponsoroimia ja niiden mukaan nimettyjä. Boswell Sisters -yhtyeellä oli viikoittain kaksi radioshow’ta. Haaleassa vanhassa tupakkamainoksessa näkyy myyntitekstien lisäksi Boswell Sistersien jäsenet merimieslakeissa Yle Radio 1,Riina Katajavuori,Boswell Sisters,merimieslakki

Boswell Sisters yhdisti musiikissaan klassisen musiikin pohjan ja kotikaupunkinsa New Orleansin afroamerikkalaisen musiikin jazz-vaikutteet, synkopoinnin, improvisoinnin, tempovaihdokset, scat-laulun, lennosta päittäin vaihtuvat stemmat, korvakuulolta sovittamisen ja eri soittimien imitoimisen.

Vauhtia ei hidastanut sekään, että lapsipolion sairastanut, usein soolo-osuudet laulava Connie Boswell, istui pyörätuolissa.

He esiintyivät ja levyttivät ajan parhaiden muusikoiden kanssa (The Dorsey Brothers, Benny Goodman, Artie Shaw, Glenn Miller) ja esiintyivät elokuvissa. Radion aamunkoiton aikoina Boswelleilla oli useana iltana viikossa oma suora radioshow. Nuoret siskokset kiersivät esiintymässä pitkin Pohjois-Amerikkaa ja Eurooppaa. Vauhtia ei hidastanut sekään, että lapsipolion sairastanut, usein soolo-osuudet laulava Connie Boswell, istui pyörätuolissa.

Shout, sister shout

Monille Boswellien tummaa sointia kuulleelle tuli yllätyksenä, että he olivat valkoisia nuoria tyttöjä, vaikka kuulostivat pikemminkin afroamerikkalaisilta varttuneilta naisilta. ”Halusin aina laulaa kuin Connie Boswell”, on Ella Fitzgerald tunnustanut. Suomessa Boswellien esimerkki rohkaisi kotkalaiset Valtosen siskokset perustamaan yhtyeen Harmony Sisters.

Lokki lentää lähelle mietteliästä Riinaa, joka kuvattu takaa päin. Kuvassa taustalla valtavan iso ja harmaa Mississippi-joki siltoineen
Viimeinkin Mark Twainin, William Faulknerin ja Boswellien Mississippi-joen rannalla. Lokki lentää lähelle mietteliästä Riinaa, joka kuvattu takaa päin. Kuvassa taustalla valtavan iso ja harmaa Mississippi-joki siltoineen Kuva: Tuuli Paasilehto Yle Radio 1,Riina Katajavuori,laula sisko, laula

Merry Ladies iloisesti aurinkoisella höyrylaivalla merimieslakeissa
Höyrylaiva Natchez ja jokiristeily Mississippi-joella. Merry Ladies iloisesti aurinkoisella höyrylaivalla merimieslakeissa Kuva: Tuuli Paasilehto Yle Radio 1,Riina Katajavuori,merimieslakki

Rakastuin päätäpahkaa New Orleansiin ja kaikkiin sen musiikillisiin ja kirjallisiin kerrostumiin. Kohtasimme paikallisen Boswell Sistersejä laulavan yhtyeen, Pfister Sistersin. Ystävystyimme ja pääsimme yhdessä laulamaan Boswellien kappaleita Boswellien kodin musiikkihuoneeseen. Tunnelma oli tiheä. Matkamme päätteeksi meillä oli yhteinen keikka Buffa’s-nimisessä neworleansilaisessa kapakassa, jonka seinälle oli maalattu suuri alligaattori.

Merry Ladies pysähtyi jazzkävelyllä poseeraamaan iloisesti Louis Armstrong Parkin sisäänkäynnillä oppaansa ja uuden ystävän, Pfister Sisters -yhtyeen Holley Bendtsen (keskellä) kanssa.
Pfister Sisters -yhtyeen Holley Bendtsen (keskellä) vei Merryt jazzkävelylle Louis Armstrong Parkiin. Merry Ladies pysähtyi jazzkävelyllä poseeraamaan iloisesti Louis Armstrong Parkin sisäänkäynnillä oppaansa ja uuden ystävän, Pfister Sisters -yhtyeen Holley Bendtsen (keskellä) kanssa. Kuva: Merry Ladies Yle Radio 1,Riina Katajavuori,Holley Bendtsen

Kuka saa laulaa?

Yhtenä Laula sisko, laula -teoksen elementtinä on runous. Äänisuunnittelija Suvi Tuuli Kataja ja ohjaaja Elli Salo ovat nivoneet laulamista käsittelevät runoni osaksi äänitaideteosta. Vuoden ajan elin, kirjoitin, äänitin, lauloin ja kuuntelin mielessäni tätä teosta. Sukelsin lapsuuteeni ja omaan henkilöhistoriaani. Pohdin sitä, kenellä on lupa tehdä musiikkia, ja miksi emme aina anna itsellemme lupaa laulaa sydämemme kyllyydestä. Mistä Laula sisko, laula -teos kertoo? Jos pystyisin vastaamaan sanallisesti, tätä audiota ei olisi tarvinnut tehdä.

Äänelle työskentely ja äänen kautta ajattelu on ollut palkitsevaa, luontaista ja äärimmäisen kiehtovaa. Koko ajan tiesin, että lopputulos tulee olemaan kolmen tekijän, Katajan, Salon ja Katajavuoren, yhteinen teos, jossa kaikki materiaalinhankinta, käsikirjoittaminen tai suunnittelu ovat alisteisia äänisuunnittelulle ja teoksen sisäiselle logiikalle, joka on tiedossa vasta sillä hetkellä, kun teos on valmis.

Merry Ladies ja kuuden naisen laulusiskous on ollut ylitsevuotavan tärkeä osa elämääni ja arkeani jo viisitoista vuotta. Shout, sister shout, lauloi Boswell Sisters. Laula sisko, laula.

Teksti: Riina Katajavuori

Tekijätiedot

Käsikirjoitus: Riina Katajavuori
Ohjaus, dramaturgia ja äänisuunnittelu: Elli Salo ja Suvi Tuuli Kataja
Masterointi: Jussi Liukkonen/Artlab
Tuottaja: Juha-Pekka Hotinen/Radiogalleria
Julkaisutuottaja: Tehilah Auramo/Skog Studio

Musiikki: Suvi Tuuli Kataja, Merry Ladies, Olohuoneorkesteri, Epidemic Sound
Musiikin äänitys: Ville Liukkonen/Artlab (Roll on, Mississippi, roll on)

Merry Ladies: Riina Katajavuori, Maria Kuosmanen, Terhi Lindqvist, Tuuli Paasilehto, Suvi-Päivikki Salo, Anu Wartiovaara

Olohuoneorkesteri: Aleksi Kotila (viulu), Markku Kyyhkynen (kontrabasso), Matti Salo (kitara)

Muu musiikki:
Come again, sweet love: säv. John Dowland, san. tuntematon
Konevitsan kirkonkellot: es. Ulla Katajavuori, säv. trad., sov. Paul Salminen
Korurasia: säv. Kerkko Koskinen, san. Riina Katajavuori
Roll on, Mississippi, roll on: Eugene West, James McCaffrey, Dave Ringle, äänitys Ville Liukkonen
Sisko huuda (Shout, sister shout): Tim Brown, Alexander Hill, Clarence Williams suom. san. Terhi Lindqvist

  • Entisen orjarannikon aktiiviset nuoret kulkevat kohti unelmiaan

    Toimittaja Marja Vehkanen matkusti Beniniin.

    Entisen orjarannikon aktiiviset nuoret kulkevat kohti unelmiaan Pieni länsiafrikkalainen maa Benin tarjosi alkuvuodesta näkymän paitsi esivanhemmilta perittyjen perinteiden lävistämään elämänmenoon pikkukylissä myös kipeää siirtomaahistoriaa henkivään orjarannikkoon ja nuorten yrittäjien arkeen suurkaupunki Cotonoussa. Afrikan mantereen väestö on huomattavan nuori.

  • Beninin arki on voodoon ja väriloiston lävistämää

    Toimittaja Marja Vehkanen matkusti Beniniin.

    Beninin arki on voodoon ja väriloiston lävistämää Beninissä, Guineanlahden kainalossa, tallensin alkuvuodesta sydämeeni meren rytmin, voodoo-seremonian sykkeen, kipeää siirtomaahistoriaa henkivät kolkat ja suurkaupungin hektisen pauhun – ja ennen muuta tapaamani ihmiset. Huomioni ei voinut olla kiinnittymättä aluksi mereen, joka löi Grand-Popon rauhaisaan kalastajakylään tasai

  • Toimittajalta: Löperöpuhe ympäröi sekä urheilua että musiikkia, vaikka olemme molempien "ihmemaa"

    Miksei sanaa "yllättävä" kuulla Sävelaskelmerkkejä-sarjassa?

    Ammattimuusikon urheiluhulluudessa ei ole minkäänlaista shokkiarvoa. Ei ole koskaan ollutkaan. Sama koskee ammattiurheilijan “sotkeutumista” musiikkiin. Olkoon kyse vakavasta harrastuksesta tai sivutoimesta. Kulttuuriharrastus pelasti liikunnalta, todetaan usein. Uusi ohjelmasarjani Sävelaskelmerkkejä pelastaa kuuntelijansa kaikilta tuollaisilta kliseiltä! Kyllä, onhan näitä.