Hyppää pääsisältöön

Näin vahvistat mieltäsi kestämään epävarmuutta – asiantuntijoiden vinkit yhdeksään tilanteeseen, joita tänä kesänä kohtaamme

nainen
nainen Kuva: Unsplash nainen

Lomareissut ja kesähäät peruttu. Parisuhteen tulevaisuus mietityttää ja taloudellinen tilanne huolestuttaa. Se, mikä nyt voi tuntua pettymysten kesältä, voi olla myös täydellinen tilaisuus oppia hetkeen heittäytymistä. Omaa mieltään voi opettaa käsittelemään epävarmuuden ja pelon tunteita.

TEKSTI: TIINA LEINONEN

Epävarmuudesta on tullut tämän ajan pintavire, koska emme voi suunnitella elämää niin kuin olemme tottuneet.

– Meillä on tarve käsikirjoittaa tulevaa, mutta tällä hetkellä se on hankalaa. Epävarmuus liittyy nyt useaan elämänalueeseen, perheeseen, terveyteen, parisuhteisiin ja työhön, sanoo psykologi Maisa Lehtinen.

Työpsykologi Sannamari Ahola neuvoo välttämään katastrofiajatuksia.

– Älä ajattele negatiivisesti asioista, joita ei ole vielä tapahtunut. Jos et ole sairas, älä ajattele sairastuvasi, vaan ajattele olevasi toimintakykyinen. Tunteita ei myöskään pidä kieltää, koska se pahentaa oloa. Lopulta ei enää tiedä, että mistä hämmennyksessä on kyse.

Varsinkin tänä keväänä olemme joutuneet muuttamaan lyhyen ja pitkän tähtäimen suunnitelmia, mikä aiheuttaa pettymyksiä. Nyt jos koskaan kannattaa siis opetella elämään hetkessä. Epävarmuutta on helpompi sietää, kun keskittyy siihen, mikä on totta – siis tähän hetkeen.

Psykologit muistuttavat, että pelko ja epävarmuus ovat loppujen lopuksi hyviä tunteita, sillä ne pitävät meidät valppaana. Ilman näitä tunteita tuskin olisimme enää edes olemassa.

Entä kuinka omaa mieltä kannattaa sparrata epävarmuutta aiheuttavissa tilanteissa? Asiantuntijat antavat neuvonsa yhdeksään erilaiseen tilanteeseen.

Tilanne 1: Kesäkuun alku kauhistuttaa. Rajoituksia puretaan, ihmiset vapautuvat, ja voi olla että työpaikallekin pitää mennä, vaikka en uskaltaisi tavata ketään. Kotona oleskelun jälkeen sosiaaliset tilanteet tuntuvat vaikeilta. Miten saan rohkaistua itseni?

“Sosiaalisiin kontakteihin liittyy kaikilla epävarmuutta. Jos antautuu pelon vietäväksi, tunteet alkavat säädellä elämää, ja kotoa lähtemisestä tulee vaikeaa. Epävarmuus voi tuntua ahdistuksena, mutta tunnetta ei silti pidä kieltää. Itselleen voi myöntää, että pelkään nyt, mutta tunne ei määritä elämääni.

Tee hyväksymisharjoitus. Voit kirjoittaa ylös keinosi tulla toimeen epävarmuuden, pelon tai huolen kanssa. Yritätkö vältellä huolen ajattelemista vai keskitytkö suorittamiseen? Annatko pelon ohjata elämääsi? Tekeekö huoli kiukkuiseksi ja puratko tunnetta tiuskimalla muille tai kritisoimalla itseäsi? Pohdi, voitko tämä sijasta hyväksyä epävarmuuden osaksi tämänhetkistä elämää. Samalla voit päättää, ettet aio elää epävarmuudessa lopun elämää.

Mieti vielä, millä keinoilla saisit huolesi hallintaan ja mitä voit tehdä vähentääksesi epävarmuutta. Mikä tai kuka voisi auttaa sinua siinä?” Vastaus:psykoterapeutti, erityistason perhe- ja parisuhdeterapeutti Jenni Huhtala

metsä
metsä Kuva: Unsplash Metsä

Tilanne 2: Loma vietetään perheen kanssa tutuissa maisemissa. Tuntuu kuin karanteeni jatkuisi. Miten tilannetta voisi keventää?

“Työpaineet ja lasten opettaminen sentään loppuvat loman ajaksi. Aikuisten täytyy tehdä ero karanteeniin ja vaihtaa tietoisesti lomavaihde päälle, vaikka maisema ja seura eivät vaihtuisi. Jos tunnelma kotona on kireä, ja kaipaat omaa aikaa, avoin puhe auttaa.

Puolisolle voi sanoa, että tilanne ottaa voimille, jaksaminen on lopussa ja oma aika tulisi tarpeeseen. Kannattaa kuitenkin harkita, miten asian ilmaisee. Omasta lomasta ei pidä puhua jo valmiiksi päätettynä asiana tai syyllistäen toista omasta uupumuksesta.

Pariskunnan tai koko perheen lomatoiveet kannattaa kirjata paperille. Koska loma vietetään tänä kesänä lähialueilla, tehtävälista on helppo ottaa esiin ja toteuttaa sieltä pieniä kivoja suunnitelmia.” Vastaus: psykoterapeutti, erityistason perhe- ja parisuhdeterapeutti Jenni Huhtala.

Tilanne 3: Puolison kanssa oli jo puhuttu erosta, mutta koronan aikana jäimme päättämättömyyteen jumiin. Miten tässä pääsisi eteenpäin, suuntaan tai toiseen?

“Poikkeustila on huono hetki tehdä isoja päätöksiä. Jos tilanne kotona kärjistyy henkiseksi tai fyysiseksi väkivallaksi, sitä ei tarvitse jaksaa poikkeusajan yli. Ero on silloin parempi vaihtoehto.

Poikkeuksellinen aika voi kuitenkin olla myös suhteen pelastus. Tiiviisti yhdessä vietetty aika voi auttaa löytämään sen, mikä yhteiselosta oli hukkunut normaaliin arkeen. Vastaanotollani on käynyt pareja, jotka ovat todenneet, että tiimi toimii sittenkin.

Jos ero kuitenkin on yhä tuloillaan, mutta taloudellinen tilanne ei anna myöten tehdä ratkaisua, pariskunnan kannattaa keskittyä puhuttelemaan ja kohtelemaan toisiaan kunnioittavasti.

Kunnioittava käytös on konkreettinen tavoite ja auttaa sietämään tilannetta niin kauan kuin on pakollista. Jumiutuneessa tilanteessa kannattaa kokeilla pariterapiaa.” Vastaus: psykoterapeutti, erityistason perhe- ja parisuhdeterapeutti Jenni Huhtala

häät
häät Kuva: Unsplash Morsian

Tilanne 4: Olimme valmistelleet kesähäitä melkein kaksi vuotta, mutta juhlat piti perua. Olen pettynyt ja lisäksi pelkään toisen muuttavan mieltään.

“Pettymys on suuri, kun juhlia on valmisteltu ja yksityiskohtia hiottu kauan. Tärkeintä on, ettei omaa pettymystään ja epävarmuuttaan kohdista toiseen.

Vaikka ymmärtäisikin, ettei häiden peruuntuminen ole puolison syy, ahdistus voi purkautua toiseen kohdistuvana kiukkuna.

Naimisiin voi mennä nyt ja järjestää suuret juhlat jälkikäteen. Avoin puhe on jälleen tarpeen. Miksi epäilet, että toinen muuttaisi mieltään? Sitä pitää kysyä.

Pandemiavuoden voi yrittää kääntää voitoksi, ajattelemalla, että tästä tulee osa meidän tarinaamme. Korona-aika oli vastoinkäyminen, joka voitettiin yhdessä.” Vastaus: psykoterapeutti, erityistason perhe- ja parisuhdeterapeutti Jenni Huhtala

Tilanne 5: Kumppanini asuu toisessa maassa, emmekä tiedä, milloin näemme toisemme ja pääsemme suhteessamme eteenpäin. Kannattaisiko luovuttaa?

“Haaveet yhteisestä tulevaisuudesta kannattaa säilyttää elävinä mielessä: tulee vielä päivä, jolloin näemme. Kun toisella on huono hetki ja usko tulevaisuuteen meinaa loppua, toinen kannattelee. Anna toiveikkuuden kuulua puheessa. Kerro toiselle, että hän on tärkeä ja että hyvin tässä käy.

Pandemia-aika voi olla osa yhteistä tarinaa. Puikaa suhteen tulevaisuuden huolia yhdessä. Epävarmuus kannattaa käydä läpi yhden puhelun aikana, etteivät toisen sanomiset tai sanomatta jättämiset jää vaivaamaan yön yli tai seuraavaan videotapaamiseen asti.

Seksuaalinen läheisyys ei ole mahdollista kaukosuhteessa, mutta toiselle on tärkeä kertoa haluistaan ja että haaveilee toisen kosketuksesta. Videopuhelut mahdollistavat myös seksuaalisen yhteyden ylläpidon.

Jos pari elää lapsensaannin kannalta biologisesti viimeisiä vuosia, kannattaa miettiä, voiko omaa ja toisen aikaa tuhlata. Kysymys on niin iso asia puitavaksi, että epävarmuuden tunteet ovat suuria ja jopa perusturvallisuuden tunne voi olla uhattuna. Tilanne olisi helpompi sietää, jos olisi tiedossa, että ensi keväänä pystymme jatkamaan siitä, mihin jäimme.”
Vastaus: psykoterapeutti, erityistason perhe- ja parisuhdeterapeutti Jenni Huhtala

nainen
nainen Kuva: Unsplash nainen

Tilanne 6: Päädyin Tinderöimään silkkaa yksinäisyyttäni. Yhtäkkiä seuraa riittäisi vaikka jokaiselle kesäyölle. Ihailu on koukuttavaa, mutta en haluaisi ajautua holtittomuuksiin.

“Itseään ei kannata sitoa tuntemattomaan ihmiseen sosiaalisessa mediassa. Usean deitin tapailu voi olla kuluttavaa. Jos jaksamista kuitenkin riittää, niin aivan hyvin voi tavata vaikka kaikki Tinder-tuttavuutensa ja päättää sitten, kenen kanssa jatkaa tapailua. Yhteensopivuutta on vaikea arvioida tapaamatta kasvotusten.

Klassinen deittiansa on antaa itsestään todellisuutta parempi kuva. Jos olet parannellut mielikuvaa itsestäsi, miellyttämisen halusi voi olla vahva, ja sitä kannattaa työstää vastaanotolla. Miellyttämisen halukin on epävarmuutta. Muiden takia ei tarvitse olla erilainen kuin on.

Epävarmuus voi ajaa hankaliin tilanteisiin treffipalvelussa. Omat rajat kannattaa tehdä ennen kaikkea itselle selväksi. Seksiviestien ja vähäpukeisena otettujen kuvien lähettely tuntemattomien kanssa ei ole välttämättä hyvä idea.”
Vastaus: psykoterapeutti, erityistason perhe- ja parisuhdeterapeutti Jenni Huhtala

Tilanne 7: Olemme ennekin kokeneet epävarmuutta aiheuttavia tilanteita työpaikoilla. Mikä tekee tunteesta erilaisen nyt?

“Tällä hetkellä epävarmuutta on monella eri elämän osa-alueella ja se on yksityistä, koska ihmisten reaktioita ei näe. Toisin kuin esimerkiksi yt-tilanteessa, epävarmuutta ei ole päässyt purkamaan kasvotusten työkavereiden kesken.

Työssä epävarmuus voi näkyä vaikeutena keskittyä ja saada asioita aikaan. Myös omat kyvyt ja pystyminen voivat epäilyttää. Kannattaa arvioida, mitkä odotukset ovat itse luotuja ja mitkä tulevat ulkoapäin. Hyvä puoli nykyisessä tilanteessa on se, että kaikki ovat joutuneet miettimään armollisuutta itseään ja toisia kohtaan.”
Vastaus: työpsykologi Sannamari Ahola

nainen
nainen Kuva: Unsplash nainen

Tlanne 8: Korona vei säännölliset tulot ja on elettävä harkinnanvaraisilla tuilla. Yhtäkkiä on epävarmaa, milloin tilillä on seuraavan kerran tarpeeksi rahaa.

“Tulevaan täytyy varautua eri tavalla. Kannattaa tarkistaa kolmekin kertaa viikossa, mihin rahat riittävät ja käyttää säännöllisesti aikaa sen selvittämiseen, mistä säännöllisiä tuloja voisi järjestyä. Mitä menoja voin karsia ja mistä voin tarvittaessa pyytää apua.

Monilla aloilla tilanne voi korjaantua, mutta toiset voivat joutua järjestämään työnsä aivan uudella tavalla tai luopumaan itselleen tärkeästä työstä, jotta selviäisi taloudellisesti. Voi esimerkiksi tehdä entä jos -päätelmäketjun. Entä jos en saa rahaa nyt, mitä siitä seuraa ja miten tilanne ratkeaa.” Vastaus: psykologi Maisa Lehtinen

Tilanne 9: Puoliso on lomautettu ja muusikkoveljellä peruuntuivat keikat. Miten saada positiivista virettä arkeen huolien keskellä?

“Itseään ei voi pakottaa hyväntuuliseksi, mutta aktiivisuus auttaa pitämään virettä yllä. Toimintakyvyn ylläpitämisessä auttavat rutiinit. Epävarmuutta ei voi estää, mutta sitä voi hillitä pysymällä tiukasti tässä hetkessä: juuri nyt, minä en ole sairas, enkä minä ole työtön. Nykyhetkeen kannattaa tarttua siksikin, ettei murehtiminen veisi mukanaan. Esiintyjillä ja urheilijoilla voi tulla fyysistä ja mentaalista takapakkia. Moni muukin on samassa veneessä. Mitä ratkaisuja kollegat ovat keksineet?

Epämääräistä oloa voi rauhoittaa sanoittamalla omaa oloaan. Tunteeseen pääsee käsiksi, kun puhuu tai kirjoittaa siitä, miltä nyt tuntuu. Jos epävarmuuden tunnetta selittää ja siten hyväksyy sen luonnollisena reaktiona, jo se voi helpottaa.

Tietysti kannattaa miettiä, mitä tekisi, jos työt loppuisivat itseltä. Sitä ei kuitenkaan kannata jäädä vatvomaan, vaan palata ajatuksissa pian nykyhetkeen: keskityn työhön, joka minulla on.

Vaikka moni asia on muuttunut, paljon on myös pysynyt ennallaan. Ajatukset kannattaa kääntää tuttuihin ja mukaviin asioihin, vaikka se olisi vain keväinen sää. Voi myös muistella, mikä rauhoitti viimeksi, kun elämässä oli hankala tilanne.”
Vastaus:työpsykologi Sannamari Ahola

Seuraa Akuuttia myös Facebookissa ja Instagramissa @yleakuutti!