Hyppää pääsisältöön

Turistit ovat pilanneet matkailun!

Juha Virtanen istuu pöydän ääressä.
Juha Virtanen istuu pöydän ääressä. Kuva: Valokuva Heidi Gabrielsson 2020 taloushistoria

Koronakausi on tyrehdyttänyt ulkomaanmatkailun, mutta ainakaan vielä ei ole nähty autojen katoilla soputelttoja.

Matkailu on Suomessa hyvin nuori ilmiö ja ulkomaanmatkailu vielä nuorempi. Säännöllinen autolauttaliikenne Ruotsiin alkoi 1959. Autoa ei tarvinnut enää nostaa kannelle, vaan sen pystyi ajamaan sisään laivaan. Liikenne olikin vilkasta, s/s Viking -laivaan mahtui peräti 28 autoa. Reitti kulki Korppoosta Maarianhaminan kautta Gräddöön, lähelle Kapellskäriä.

Laivanvarustajan vaimon lempihuulipuna oli Mexican Fire ja sillä samalla punaisella maalattiin sitten kaikki Viking Linen alukset.

Saaristomeren sinivalkoiseen maisemaan tuli laiva, jonka väri oli PMS 385. Laivanvarustajan vaimon lempihuulipuna oli Mexican Fire ja sillä samalla punaisella maalattiin sitten kaikki Viking Linen alukset.

Ulkomaanmatkailua se oli Ruotsissakin käynti, mutta lentäminen alkoi yleistyä vuosikymmen myöhemmin. 1970-luvulla suosituimmat seuramatkakohteet olivat Kanariansaaret, Mallorca ja Rhodos. Kun vielä 1956 Kanarialle lento vaati yöpymiset Hampurissa ja Madridissa ja lisäksi välilaskut Pariisissa ja Casablancassa, uusilla koneilla pääsi suoraan perille.

Lentäminen yleistyi vauhdilla. Tekniikka parani ja oli hyvä syy tehdä entistä suurempia ja nopeampia koneita, koska ihmisillä alkoi olla varaa maksaa lennoista. Kun Aero Oy aloitti keväällä 1924, ensimmäisen vuoden aikana oli 269 matkustajaa. Junkers F 13 -koneeseen mahtui neljä matkustajaa. Suomessa ei ollut silloin edes lentokenttiä. Koneissa oli ponttoonit ja talvella sukset.

Mutta lentäminen löi läpi. 1950-luvun alkupuolella Suomesta tehtiin jo noin 60 tuhatta lentomatkaa ulkomaille ja nykyään - siis ennen koronaa - matkoja tehdään jo noin 200 kertaa enemmän.

Lomamatkailua paheksuttiin.

Eniten rahaa matkailuun panivat tietysti johtavassa asemassa olevat, mutta 1960-luvun lopulta lomalentämisen yleistyessä se kiinnosti myös varsinkin kaupunkilaisnaisia.
Rahan puute ei ollut ainoa ulkomaanmatkailun este. Lomamatkailua paheksuttiin. Varsinkin iäkkäämmät, sota-ajan pulan kokeneet ihmiset pitivät lomamatkailua lentämällä rahantuhlauksena.

Matkailubisnes teki kaikkensa vakuuttaakseen, että rahan käyttäminen lomailuun ja lentämiseen ei ole syntiä, vaan kaikkien ihmisten oikeus.
Tämän asian kiteytti omalla tavallaan lyyrikko Veikko Olavi Salmi teoksessaan Si,si,si: Missä ollaan, mikä maa, joku meistä veikkaa Espanjaa.

Nuorimmat interreilaajat ovat nyt jo yli 70-vuotiaita. Interrail alkoi 1972 ja peräti 15 tuhatta suomalaisnuorta osti samana vuonna kortin. Väkilukuun suhteutettuna Interrail oli kaikkein suosituinta juuri Suomessa.

Ulkomailla näki ihmisiä, jotka keskellä päivää ottivat ruoan kanssa lasin viiniä.

Matkailu on aina avartanut. Ulkomailla näki ihmisiä, jotka keskellä päivää ottivat ruoan kanssa lasin viiniä. Pizza, valkosipuli, oliivit ja simpukat ovat tulleet tutuiksi. Enää ei näitä elämyksiä saa. Nykyään syödään melkein samalla tavalla kaikkialla maailmassa.

Lentämisestä on mennyt hohto. Ennen pukeuduttiin parhaimpiin, nyt lennetään verkkareissa. Ja jos nyt haluaa syödä lyhyellä lennolla koneessa muutakin kuin nahistuneen sämpylän, pitää tilata kunnon ruoka etukäteen. Kilpailu on vienyt lippujen hinnat niin alas, että parin euron juomakin pitää maksaa erikseen.

Matkailukohteissa ei edes välttämättä näe paikallista kulttuuria, koska kaikki paikat ovat täynnä turisteja. Espanjalaiset portaat olen nähnyt elokuvassa Loma Roomassa, koska aina kun olen itse ollut paikalla, rappuset ovat olleet täynnä turisteja.

Turistit ovat pilanneet matkailun!