Periodimaisesti kokoontuva the National Orchestral Institute Philharmonic on julkaissut jo neljännen yhdysvaltalaista musiikkia sisältävän levynsä. Uutuudella kuullaan George Gershwinin suosittu An American in Paris sekä harvemmin kuultua äänistöä Leonard Bernsteinilta ja Aaron Coplandilta.
Coplandin ja Gershwinin teokset saavat kapellimestari James Juddin johdolla eläväiset tulkinnat. Niissä orkesteri pääsee näyttämään parasta osaamistaan. Tekstuurit ovat kirkkaita, hyvin balansoituja ja soolo-osuudet ovat taidokkaita.
Leonard Bersteinin reilun neljänkymmenen minuutin kestoinen Songfest on jäänyt säveltäjän tuotannossa vähemmälle huomiolle. Siihen lienee vaikuttanut myös teoksen verraten laaja esityskokoonpano. 1970-luvun loppupuolella valmistunut teos kuudelle laulajalle ja orkesterille heijastelee kolmentoista runoilijan toimesta Yhdysvaltojen historiaa. Laulusarja on sekoitus tummanpuhuvaa mahtipontisuutta ja tuttua tekijälleen tuttua iskevää tanssimaista rytmiikkaa.
Bernsteinin teoksessa soitanta on tehokkaimmillaan iskevää, mutta se parhain rytminen imu ja rentous jää kuitenkin toteutumatta. Kuuden laulajan muodostama solistiryhmä (Kerriann Otaño, sopraano, Taylor Raven, mezzosopraano, Zoie Reams, mezzosopraano, Alexander McKissick, tenori, Joshua Conyers, baritoni, Patrick Guetti, basso) tekee hyvää jälkeä. Etenkin tenori Alexander McKissick tekee säväyksen reippaan iskevällä otteellaan.
George Gershwin: An American in Paris. Aaron Copland: An outdoor Overture. Leonard Bernstein: Songfest. Kerriann Otaño, sopraano, Taylor Raven, mezzosopraano, Zoie Reams, mezzosopraano, Alexander McKissick, tenori, Joshua Conyers, baritoni, Patrick Guetti, basso, National Orchestral Institute Philharmonic/James Judd. (Naxos, 8.559859)
Kuuntele Uudet levyt 26.5.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.