Aivojen normaali olotila on kaaos. Näin sanoo norjalainen Erling Kagge kirjassaan Hiljaisuus melun ja kiireen keskellä. Hän selittää asiaa kertomalla hetkistä jolloin hän istuu hiljaa huoneessa yksin, ilman päämäärää, ilman mitään katsottavaa.
Silloin kaaos pyrkii lähelle, hän kertoo. Ja silloin on vaikea vain istua, tekemättä mitään. Silloin on suuri kiusaus alkaa touhuta jotakin, hän sanoo ja jatkaa, että ei ole helppoa olla toimeton silloin, kun mitään ei tapahdu, on hiljaista ja on yksin.
”Silloin päätän usein tehdä jotakin muuta sen sijaan, että antaisin hiljaisuuden täyttää minut, melkein riippumatta siitä, mitä se muu on”, Erling Kagge kirjoittaa Katriina Huttusen suomantamassa kirjassaan ja kertoo vähitellen oppineensa ymmärtämään, että monet hänen ongelmansa johtuvat juuri tästä asiasta.
”Hiljaisuus voi olla ikävystyttävää”, hän toteaa ja sanoo lähes meillä kaikilla olevan kokemuksia siitä, miten syrjäyttävältä, epämukavalta ja ajoittain pelottavaltakin hiljaisuus saattaa tuntua. Hän sanoo, että joskus se on merkki yksinäisyydestä tai surusta.
Mutta hän sanoo, että hiljaisuus voi olla myös ystävä ja rikastuttava voima. "Hiljaisuus on avain, jolla voi avata uusia ajattelutapoja", hän sanoo.
Ja mistä nyt taas tulivatkin nämä asiat mieleen? No, eipä tällaisia tuntemuksia ja pohdintoja tarvitse kaukaa hakea, vaikka totuuden nimessä on sanottavakin, että myös muuta on tässä ajassa tarjolla. Hyvä niin.
"Olen parhaillaan kasaamassa loppuvuodesta julkaistavaa albumia 2020, ja julkaisin siltä hiljattain netissä yhden kappaleen". Näin kirjoittaa Susanna Viljanmaa ja kertoo olevansa syntesoiien lisäksi perehtynyt myös thereminiin, jopa siinä määrin, että hän on toistaiseksi ainoa thereminin soitto-opettaja Suomessa. Monet ovat varmaan nähneet teeveessä tai netissä, kuinka Susanna tulkitsee Sibeliuksen Finlandiaa thereminillä.
Tässä kuitenkin tämän ajan musiikkia, Susanna Viljanmaa nimellä Basscadet ja esitys nimeltä Quarantine:
Ranskalainen filosofi Blaise Pascal sanoi jo 1600-luvulla ihmisten olevan onnettomia vain siksi, etteivät he malta levätä, olla aloillaan. Viime aikoina itse kukin on joutunut olemaan enemmän tai vähemmän aloillaan, ja kuten olen aiemminkin maininnut, myös Avaruusromuun tulleen musiikin määrä on viime aikoina kasvanut, jos ei nyt ihan räjähdysmäisesti, niin huomattavasti kuitenkin.
Joten ymmärrettävistä syistä kaikki tarjottu musiikki ei ole millään mahtunut soimaan ohjelmassa, ei nyt eikä varsinkaan tulevaisuudessa, sillä tämä lähetys on Avaruusromun toiseksi viimeinen lähetys. Kyllä. 7.6.2020 Avaruusromua täyttää 30 vuotta ja tuo lähetys tulee olemaan samalla Avaruusromun viimeinen lähetys. Kolmenkymmenen vuoden taival on nyt kuljettu ja Avaruusromua hiljenee.
vÄäristymä eli Jarko Hedenius ja Janne Liimatainen ovat tehneet musiikkia melkein yhtä pitkään kuin Avaruusromua on ollut olemassa eli vuodesta 1992 lähtien. "Löysimmekin ambientin ohjelman myötä", he kirjoittavat. vÄäristymän tuorein julkaisu on peräisin koronaa edeltävältä keikalta, Ääniaalto-tapahtumasta Vuotalosta Helsingistä helmikuulta 2020:
"Olen pyörinyt jossakin suomalaisen psykedelian ja avantgardemusiikin pohjamudissa, ulkopuolisena kaikesta noin kymmenisen vuoden ajan". Näin kirjoittaa Jere Kilpinen, joka tekee musiikkiaan nimellä Junkyard Shaman. "Olen asunut Japanissa viime vuoden elokuusta lähtien", hän jatkaa, "ja olisi kai valhe väittää, etteikö japanilainen kokeellinen musiikki olisi vaikuttanut kaikkeen tekemiseeni vahvasti jo alusta asti. Koenkin täällä ollessani löytäneeni itselleni ja tekemiselleni jonkinlaisen kontekstin, joka ei Suomessa vain tuntunut olevan mahdollinen".
Näin kirjoittaa Jere Kilpinen ja sanoo musiikkinsa käsittelevän usein tajunnan hämärämpiä puolia, muistoja, unia, vaikutelmia, alitajuntaa, näiden kaikkien yhteen kietoutumista, rapistumista ja vääjäämätöntä luhistumista.
"Väkersimme ystäväni Marko Kankaanpään kanssa Vantaalla karanteenin aikaan nauhoitetuista kenttä-äänistä, synista ja kitaroista tämänlaista tunnelmointia", kirjoittaa Juho Liukkonen. Ja jos olen oikein tulkinnut, kokoonpano esiintyy nimellä 60.461542, 22.297988. Edustavatko nämä mystiset numerosarjat gps- tai joitakin muita koordinaatteja? Nimittäin, nehän voivat merkitä myös jotakin aivan muuta...
"Olen ollut ohjelmasi kuuntelija 90-luvulta lähtien, ja haluan tässä kiittää sinua jatkuvasta inspiraation lähteestä. Parikymppisenä tehdyt iltaiset ajomatkat Riihimäen metsäteillä, jotka ajoitettiin aina Avaruusromua-ohjelman mukaan, olivat maagisia." Näin kirjoittaa Tuomas A. Laitinen, nykytaiteen kentällä toimiva taiteilija, joka työskentelee myös äänen ja musiikin parissa nimellä Tuomas Aleksander. Teostrilogiastaan Music for Matter Tuomas A. Laitinen kertoo, että se on taiteilija Mirko Nicolicin taiteen tohtorin näytteeseen tehty sarja osittain generatiivista musiikkia, posthumanismin ja uusmaterialistisen filosofian sävyttämänä. Sävellyksessä kuullaan myös kuparikaivoksessa nauhoitettuja ääniä.
AVARUUSROMUA 31.5.2020 - OHJELMAN MUSIIKKI:
SUSANNA VILJANMAA: Quarantine (singlejulkaisu, 2020)
MAXIMILIAN LATVA: Fanfaari Avaruusromulle
EERO TIKKANEN: Fanfaari Avaruusromulle
VESA LEHKO: Fanfaari Avaruusromulle - Space in my Oven
LAURI HYVÄRINEN: Fanfaari Avaruusromulle
JOHANNES SARJASTO: Fanfaari Avaruusromulle
VILLE VOKKOLAINEN: Fanfaari Avaruusromulle
HEIKKI RUOKANGAS: Hailuoto II (singlejulkaisu, Kaamos Waltz)
TAPANI RINNE: Pause (digisingle)
VÄÄRISTYMÄ: Live Segment February 2020 (nettijulkaisu)
JUNKYARD SHAMAN: Phantoms of the Past (What If We Both Are Just Somebody Else's Dream?)
MIRO-BENJAMIN LINDSTRÖM: Houndflower (nettijulkaisu)
60.461542, 22.297988: 60.301849, 25.053539 - osa - (60.462709, 22.301376)
TUOMAS A. LAITINEN: MfM 1 Photosynthesis -osa - (nettijulkaisu, installaatiomusiikki)