Hyppää pääsisältöön

Segerstamin lähtijäislahja: taivaallista Mahleria

Leif Segerstamilla on pitkä suhde Turun filharmoniseen orkesteriin, mutta viime keväänä hänen ylikapellimestarikautensa päättyi. Muistoksi jäi useita levytyksiä, ja niistä parhaan Segerstam säästi viimeiseksi. Tulkinta Gustav Mahlerin neljännestä sinfoniasta hohtaa lempeää, sadunomaista valoa yhteisenä lähtijäislahjana kuulijoiden iloksi.

Mahler 4 / TFO & Segerstam
Mahler 4 / TFO & Segerstam Uudet levyt

Kevyt ja moneen suuntaan aurinkoisen kaipaavasti hymyilevä teos sopii Turun orkesterille, joka on kooltaan maltillinen ja etenkin jousistoltaan valoisasti soiva. Orkesterin nykyiseen kotisaliin ei iso orkesteripauhu oikein mahdukaan - mutta Mahlerin neljäs mahtuu, ja sen Segerstam varmasti tiesi.

Kun avausosan rekikellot alkoivat soida, ensimmäisenä huomasin vapaasti hengittävän, tarkan äänityksen. Äänittäjä Markku Veijonsuo ja tuottaja Andreas Neubronner ovat tehneet Turun haastavassa konserttitalossa parasta kuulemaani työtä.

Sen myötä on soma ryhtyä musiikin vietäväksi. Segerstam on aina ollut velho kuljettamaan myöhäisromanttista orkesterisatsia luontevasti, ja kun teoksesta puuttuu kaikki turpeus ja aggressio, luontevuus korostuu entisestään, ja pintaan nousee hellyyttä ja raikkautta. Teoksen kokonaiskaari alun etsinnästä lopun naivismiin hahmottuu kauniisti, mutta vielä tärkeämpää on viipyily. Segerstam saa Turun orkesterin rauhoitettua niin, että Mahlerin tapahtumavirta vaikuttaa inspiroituneilta työhetkiltä keskellä levollista mindfullness-elämää. Jouset fraseeraavat täysin pakottomasti mutta samalla tarkasti ja yhtenäisesti, ja etenkin hidas osa on siltä osin maailman huippua. Suloinen keinunta ei kaipaisi kuin pikkuriikkisen parempaa intonaatiota puupuhaltimien paljaimpiin paikkoihin, ja valohämy olisi täydellinen.

Kaiken keveyden ja sulokkuuden keskellä Segerstam ei onneksi unohda Mahlerin teräviä kulmia ja pikku outouksia. Orkesteri uskaltaa toteuttaa pitkiä linjoja leikkaavat atakit juuri tarpeeksi rohkeasti.

Sinfonian finaalin kansanrunotunnelmat maalailee Essi Luttinen notkean aristokraattisella, valoisalla mezzosopraanollaan. Matalimmissa pianissimoissa hän joutuu hieman kannattelemaan ääntään, mutta yleisvaikutelma on sama kuin orkesterilla - elegantti, hellän musikaalinen ja itsevarma.

Onhan se tavallaan harmi, että ohjelmiston, äänityksen ja tulkinnan puolesta parhaan levytyksen jälkeen Segerstamin kausi päättyi. Turkulaiset tuskin tuntevat oloaan näin turvalliseksi uuden ylikapellimestarinsa Olli Mustosen kanssa, etenkään Mahlerin sinfonioissa. Mutta ehkä siitä seuraa jotain muuta.

Gustav Mahler: Sinfonia nro 4 G-duuri. - Turun filharmoninen orkesteri/Leif Segerstam, sekä Essi Luttinen, mezzosopraano. (Alba, ABCD 454)

Kuuntele Uudet levyt 2.6.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • RSO:n tuleva ylikapellimestari laajoissa sfääreissä

    Levyarvostelu

    Syksyllä 2021 Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina aloittaa brittiläinen Nicholas Collon. Täällä Yleisradiossa odotetaan mielenkiinnolla, mitä tuleman pitää. Vihjeitä voi etsiä DG:n uutuuslevyltä, jolla Collon johtaa perustamaansa Aurora Orchestraa.

  • Soolosellosarjat tunne edellä

    Levyarvostelu

    Ranskalainen pitkän linjan sellisti Sonia Wieder-Atherton tunnetaan monitaiteisista ja kantaaottavista musiikkituotannoistaan, mutta nyt hän on palannut sellomusiikin juurille, Bachin soolosellosarjoihin. Alpha Classicsin trendikkäällä, vinyylilevyn mittaisella uutuudella Wieder-Atherton tarjoilee kaksi ensimmäistä sarjaa tunne edellä.

  • Chen Reiss saa Beethovenin aariat hehkumaan

    Levyarvostelu

    Ludwig van Beethovenin 250-vuotisjuhlavuotta juhlitaan oopperapiireissä hillitysti, koska juhlittavaa on vähän. Beethoven ei ollut omimmillaan oopperasäveltäjänä, ja harva laulaja tuntee olonsa kotoisaksi hänen musiikkinsa parissa. Israelilainen sopraano Chen Reiss onnistuu sentään juhlavuoden kunniaksi osoittamaan, että juuri oikealla äänimateriaalilla Beethovenin laulumusiikkiin saa eloa ja säihkettä.

  • Live-kokonaislevytys Beethovenin sinfonioista todistaa Trevinon varmakätisyyden

    Levyarvostelu

    Amerikkalaissyntyinen kapellimestari Robert Trevino on kovalla työllä ja lahjakkuudella noussut vaatimattomista musiikkioloista Euroopan kapellimestaripörssin kuumaksi kolmekymppiseksi. Hän löi läpi vuonna 2013 tuurauskeikalla Bolshoi-teatterissa, ja on vähitellen keskittänyt uransa Eurooppaan. Toisen vakituisen orkesterinsa Malmön sinfoniaorkesterin kanssa Trevino on nyt tehnyt Ondine-yhtiölle kovimman mahdollisen debyytin - kokonaislevytyksen Beethovenin sinfonioista.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua