Hyppää pääsisältöön

Vuorovaikutus on sisältöä

Kuvakaappaus Pavlovin Rotat - kanavan pelitilanteesta
Pavlovin Rotat - kanavan tilannekuva Kuvakaappaus Pavlovin Rotat - kanavan pelitilanteesta Kuva: Yle tietokonepelit,YouTube-kanava

Yle kehittää omia digitaalisia palvelujaan ja toimii samaan aikaan sosiaalisessa mediassa. Kehitystä ohjaa suomalaisten mediakäyttö.

Sosiaalisen median palvelut mahdollistavat kerronnan ja ilmaisun kokeilut, kuten Summerin tarinallinen kasvofiltteri Ilmees ku ja Nenäpäivän TikTok-filtteri sekä yhteisluomisen, kuten YleX:n ja Tuure Boeliuksen Kesäkumihaaste.

Saksalaisen ARD-yleisradioyhtiön uutisohjelma Tagesschau tuo esiin leikkisän puolen brändistäään TikTokissa.

Median käytettävissä on enemmän kuin koskaan keinoja ja mahdollisuuksia tuottaa arvoa ihmisille ja yhteiskunnalle
― Ylen strategia Kaikille yhteinen, jokaiselle oma

Yle julkaisee sisältönsä ensisijaisesti omilla alustoillaan. Kolmansien osapuolten alustoja voidaan käyttää harkiten silloin, jos tavoitamme sieltä yleisöjä, joita emme Ylen alustoilta tavoita.

Suhteen rakentaminen vie aikaa

Ylen menestynein YouTube-kanava, Aleksi Rantamaa - Yle Kioski, on usean vuoden ajan antanut yhteisön äänestää seuraavasta käsiteltävästä aiheesta.

Rantamaan rakentama yleisösuhde auttoi tuomaan YouTubesta merkittävän määrän katsojia Areenaan TLDR Mad - sarjan pariin.

Aiemmin vastaava ohjaus onnistui Nörtti: Dragonslayer 666 - komedian päähenkilön kanavalta.

Vuorovaikutus yhteisön kanssa on keskeinen osa Ylen YouTube-kanavien sisältöä. Tästä ovat omanlaisiaan esimerkkejä kolme vuoden toiminutta YouTube-kanavaa: Emma - Yle Kioski, Jesse - Yle Kioski sekä Pavlovin Rotat, jossa neljä animoitua rottaa pelaa ja puhuu välillä tiukkaa asiaa.

Animoidut rotat puhuvat miesten kesken

Pavlovin Rottien YouTube-kanavan videoista puolet on tehty nykyajan pelivideoiden tyyliin niin, pääosissa huumori, ajankohtaiset vieraat, meemit, haasteet ja tietenkin pelaaminen (ks. mikä PUBG).

Toinen puolisko on ns. "real talk" -videoita – joissa tekijät puhuvat nuorille merkityksellisistä asioista (ulkonäköpaineet, seksuaalisuus, opiskelu, armeija, päihteet) ja nuorten pelaajapoikien elämää koskettavista ajankohtaisista aiheista.

Pavlovin Rottien pelikanava syntyi 2019. Tekijät rottahahmojen takana tutustuivat DragonSlayer666:n sometiimissä, jossa he tekivät mm. DragonSlayerin pelivideot. Se rikkoi juuri 20 000 tilaajan rajan ja teki sen kunniaksi 20k-erikoislähetyksen.

Merkityksellisenä pysyäkseen median pitää pystyä muuttumaan nopeasti ja määrätietoisesti. Uudistumisen paine on Yleisradiolle myös valtava mahdollisuus. Median käytettävissä on enemmän kuin koskaan keinoja ja mahdollisuuksia tuottaa arvoa ihmisille ja yhteiskunnalle, toteaa Ylen uusi strategia.

Tuija Aalto on Ylen sosiaalisen median päällikkö.

  • Datavideoilla asiakasymmärrystä etätöiden tueksi

    Korona-aika vaati uusia toimenpiteitä viestin viemiseksi.

    Palautteet datavideoista ovat olleet erittäin rohkaisevia. Uskomme, että videoiden avulla yhä suurempi joukko yleläisiä pystyy kehittämään sisältöjä ja palvelemaan paremmin ihmisiä eri elämänvaiheissa ja eri puolilla Suomea.

  • Vuorovaikutus on sisältöä

    Sosiaalisen median alustoilla opimme yhteisöistä.

    Sisältökokeilut uusilla sosiaalisen median alustoilla vahvistavat yleisösuhdetta.

  • Tutustu Ylen tekniikan tiimeihin - Toimitilapalvelut

    Toimitilapalvelut hoitaa Ylen toimitiloja

    Toimitilapalvelut on asiakaslähtöinen asiantuntijaosasto joka manageroi ja hoitaa Ylen toimitiloja yhteistyössä lukuisten palveluntuottajien kanssa. Toimitilapalvelut luo omalta osaltaan edellytyksiä ohjelmatoiminnan tekemiseen.

  • Kansannousuista koronakevääseen – mobiilijournalismi voimaantuu kriiseistä

    Mobiilijournalistin jalanjäljillä

    Mobiilijournalismi, tuttavallisemmin mojo voi epävakaassa maailmantilanteessa paremmin kuin koskaan. Kuinka tähän on tultu? Tilannetta valoittaa yksi mobiilijournalismin pioneereista Suomessa. Artikkelin kirjoittaja, tekninen toimittaja Jarno Tahvanainen kertoo mojon vaiheista Suomessa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Teknologiavisio

  • Teknologiajohtaja Janne Yli-Äyhö: Teknologiavisio vie Yleä kohti tulevaisuutta

    Tervetuloa kurkistamaan Ylen teknologiaympäristöön.

    Visio auttaa ymmärtämään ja konkretisoimaan teknologian mahdollisuuksia sekä sitä, miten tulevat teknologiamuutokset vaikuttavat media-alaan. Täällä kerromme Ylen tavoista toimia nopeasti kehittyvässä teknologiaympäristössä. Voit myös tutustua tekniikan parissa työskenteleviin yleläisiin. Tervetuloa mukaan!

  • Teknologiavisio antaa suuntaa Ylen teknologiakehitykselle

    Vision lähtökohtana on ymmärrys Ylen toimintaympäristöstä.

    Teknologiavision lähtökohtana on ymmärrys Ylen toimintaympäristöstä. Visio auttaa Yleä priorisoimaan tekemistä sekä ymmärtämään mihin teknologiaan lähitulevaisuudessa panostetaan.

  • Teknologian vastuullisuus, onko sitä? - Tervetuloa Ylen Kånehuone-podcastiin!

    Teknologiavisiotiimi esittää.

    Nosta konepelti ylös ja sukella mukaan Ylen Teknologia- ja kehitysyksikön toimintaan. Kånehuone -podcastissä tavataan mielenkiintoisia ja ajankohtaisia vieraita niin Ylestä kuin talon ulkopuolelta. Yhdessä vieraiden kanssa pohditaan teknologian tulevaisuuden haasteita myös hieman erikoisemmista näkökulmista katsottuna.

  • Vuorovaikutus on sisältöä

    Sosiaalisen median alustoilla opimme yhteisöistä.

    Sisältökokeilut uusilla sosiaalisen median alustoilla vahvistavat yleisösuhdetta.