Hyppää pääsisältöön

Ulkolinja: Jeff Bezos ja Amazonin valta

Jättiyhtiö Amazonin vaikutusvaltaa länsimaiseen kulttuuriin ja talouteen pidetään ennennäkemättömänä.
Jättiyhtiö Amazonin perustanut Jeff Bezos on luonut ainutlaatuisen bisnesimperiumin. Jättiyhtiö Amazonin vaikutusvaltaa länsimaiseen kulttuuriin ja talouteen pidetään ennennäkemättömänä. Kuva: GUS RUELAS Yle TV1

TV1 torstaisin 18. - 25.6.2020 klo 22.15 - 23.10, uusinta sunnuntaisin klo 23.15, Areenassa

Maailman rikkain ihminen, amerikkalainen Jeff Bezos paljasti toukokuussa 2019 uusimman keksintönsä – Blue Moon -laskeutujan. Avaruusalus on osa Bezosin kehittämää Blue Origin -kuuohjelmaa. Aluksen on määrä kuljettaa matkustajia Kuuhun vuonna 2024.

Vaikutusvaltainen mies on valloittanut maailman vähittäiskaupan ja nyt tähtäimessä on avaruus. Hän hakee ihmiskunnalle uusia uria.

Jättiyhtiön valta herättää huolta

Verkkokauppa Amazonin perustaja Jeff Bezos on luonut ainutlaatuisen bisnesimperiumin.

Jättiyhtiön vaikutusvaltaa länsimaiseen kulttuuriin ja talouteen pidetään ennennäkemättömänä. Yhtiö on myllännyt kaiken kirjoista elintarvikekauppoihin.

Bezosin maanpäällinen valtakunta herättää yhä enemmän huolta. Jatkuvasti uusille toimialoille laajentunut yritys on muuttanut maailman kansalaisten elämää 25 vuoden ajan.

Amerikkalainen tutkivan journalismin Frontline-ohjelma on tutkinut Bezosin valtakuntaa vuoden ajan. Palkitun Facebook-dilemma dokumentin tekijät selvittävät, minkälaisilla keinoilla Wall Streetiltä kannuksensa hankkinut Jeff Bezos on rakentanut imperiuminsa.

Kaksiosaisessa dokumenttissa Jeff Bezos ja Amazonin valta on haastateltavana yhdeksän yhtiön entistä työntekijää. Ohjelmaan on saatu mukaan myös kuusi yhtiön valitsemaa nykyistä johtajaa.

"Säälimätön kilpailija"

Wall Streetillä Bezos oivalsi digitaalisuuden mahdollisuudet ja avasi vuonna 1995 Amazon-verkkokaupan, joka tarjosi kuluttajille maailmanlaajuisen kirjakaupan. Amazonista tuli sittemmin verkon kauppakeskus, jossa kaikki saivat myydä tuotteitaan.

Kaikenkokoiset yritykset ovat valittaneet Amazonin otteista. Yhtiö pääsee käsiksi verkkokaupassa tuotteitaan myyvien brändien arvokkaisiin tietoihin ja saa niistä etua. Amazonin perimät hinnat alustan käytöstä ovat nousseet, ja yritys painostaa käyttämään sen omia toimituspalveluja.

Ulkopuolisten yrittäjien osuus myynnistä on Amazonissa yli puolet.

”Amazon on todellakin säälimätön kilpailija. Se voi tehdä asiakaskeskeisyyden nimissä asioita, jotka eivät ole hyväksi muille kuin asiakkaille”, luonnehtii yhtiön entinen tekninen johtaja Shel Kaphan.

Lobbaamiseen miljoonia

Poliitikot ja lainsäätäjät ympäri maailmaa pohtivat mahdollisuuksia säädellä yrityksen toimintaa.

Jeff Bezosin yhtiö käyttää lobaamiseen vuosittain miljoonia ja se palkkasi suhdetoimintajohtajaksi Valkoisen talon entisen lehdistösihteerin Jay Carneyn. Yhtiöllä on joukko lobbaajia, jotka ovat toimineet valtionhallinnossa.

Dokumentin ohjaajan James Jacobyn haastateltavina ovat Amazonin ex-tutkimusjohtaja Andreas Weigend, entinen markkinapaikkajohtaja John Rossman ja ex-johtaja James Thomson. Nykyisistä johtajista ovat mukana muun muassa rekrytointijohtaja Jennifer Castia ja kuluttajaliiketoiminnan toimitusjohtaja Jeff Wilkea.

Mitä sanovat yrityksen nykyiset johtajat syytteistä, että yhtiö kohtelee työntekijöitään robotteina. Entistä tuoteturvallisuuspäällikköä Rachel Johnson Greeria eivät vakuuta yrityksen lupaukset tuotteiden tiukoista turvallisuusnormeista.

Frontline: Amazon Empire: The Rise And Reign Of Jeff Bezos. Ohjaus: James Jacoby. Käsikirjoitus: Anya Bourg ja James Jacoby. Tuotanto: PBS, Yhdysvallat, 2020.