Poikkeuksellinen kevät sai aikaan poikkeuksellisen ohjelmiston Ylen kanavilla.
Uutisointia lisättiin, urheilukisat poistuivat, arkisto-ohjelmia lisättiin, sarjoja hankittiin lisää. Reagoinnit ohjelmistoon olivat nopeita, mutta yleisö pysyi hyvin mukana. Pääsääntöisesti muutokset tehtiin yleisöjen pyynnöstä, heidän odotuksiinsa ja elämäntilanteeseensa vastaten.
Kotimainen musiikki on tärkeää sisältöä poikkeusaikoina
Yksi isoimpia tarjonnan muutoksia tehtiin musiikin soitossa. Sitä käännettiin reippaasti kotimaiseen suuntaan. Muutos kohti korkeampaa kotimaisen musiikin astetta oli aloitettu jo ennen epidemiaa, ja se lähti ennen kaikkea yleisöjen palvelemisesta käsin, mutta maaliskuussa poikkeustilan ja kotikaranteenien alettua kotimaisuutta ryhdyttiin lisäämään vielä runsaammin. Samalla tarkoituksena oli tuoda live-esityksiä yleisön saataville.
Muutoksella haluttiin vastata suomalaisten ahdistavaan tilanteeseen. Kotimaisen musiikin uskottiin olevan hyvää sisältöä epävarmuuden ja pelkojenkin värittämään kevääseen. Epävarmoina aikoina kotimainen musiikki luo tuttuutta ja jatkuvuuden tunnetta tärkeällä tavalla. Samalla haluttiin tukea ja helpottaa kotimaisten muusikoiden äkkiä muuttunutta ansaintatilannetta elävän musiikin poistuttua muilta lavoilta.
Musiikki väheni, puhe lisääntyi
Radiokanavat ovat Ylen musiikkitarjonnan pääväylä. Kaiken kaikkiaan Yle soittaa radiokanavillaan musiikkia normaalina kuukautena yhteensä noin 3 700 tuntia. Tähän lukuun on laskettu niin suomen- kuin ruotsinkielistenkin kanavien soittama musiikki. Koronakuukausina musiikin kokonaissoittomäärä laski jonkin verran, noin 200 tunnilla. Väheneminen on tullut yksinomaan ulkomaisesta musiikista.
Musiikin väheneminen johtui siitä, että poikkeusaikana lähetettiin poikkeuksellisen paljon suoria uutislähetyksiä ja tuotettiin keskusteluohjelmia, joissa yleisö sai tuoda esiin kysymyksiään ja tuntemuksiaan. Pääsääntöisesti musiikin vähennys tapahtui Radio Suomen alueellisissa päivälähetyksissä, jotka olivat suorien uutislähetysten ja keskusteluohjelmien pääkanavia.
Kotimaista musiikkia yli viisi tuntia lisää joka päivä
Ylen musiikista vastaavat suomenkieliset radiokanavat Yle Radio 1, Radio Suomi ja YleX lähettävät päiväsaikaan musiikkia hiukan alle 2 000 tuntia kuukaudessa. Näillä kanavilla musiikin kokonaissoitto siis laski kevään aikana pari sataa tuntia, mutta kotimaisen musiikin soitto kasvoi 170 tunnilla kuukaudessa. Siis absoluuttisesti runsaat viisi tuntia lisää kotimaista musiikkia joka päivä verrattuna 2019 vastaavaan aikaan ja alkuvuoden 2020 tilanteeseen. Lisäys on tosiasiallisesti merkittävä, koska musiikki muodostaa näiden kanavien sisällöstä noin kolmanneksen.
YleX:n rooliin kuuluu uuden suomalaisen populaarimusiikin esittely ja tarjonta. Kanava kasvatti kotimaisen musiikin soittamista koronakuukausina noin 50 %:lla suhteessa vuoden 2020 alun tilanteeseen. Kotimaisuusaste kanavan soittolistamusiikissa kohosi 40 %:sta 60 %:iin kevään lopussa.
Radio Suomi kasvatti kotimaista musiikkisoittoa 13 %:lla ja kotimaisuusaste kanavan soittolistamusiikissa nousi 63 %:sta 71 %:iin. Koska kanavan volyymi aluelähetyksineen on kaiken kaikkiaan valtavan suuri, merkitsi tämä absoluuttisesti noin 100 tuntia enemmän kotimaista musiikkia kuukaudessa koronakevään lopulla verrattuna tammikuuhun.
Radio Suomi lähettää myös runsaasti erilaisia musiikin erikoisohjelmia, erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin. Ohjelmien sisältölupaus vaihtelee vanhasta kotimaisesta tanssimusiikista bluesiin ja kantriin. Tällöin niiden suhde kotimaisuuteenkin on kovin erilainen. Mutta näidenkin erikoisohjelmien sisällöissä lisättiin kotimaisuutta 20 %:lla, ja kotimaisuusaste nousi kaiken kaikkiaan 45 %:stä 54 %:ään koronakevään aikana.
Myös Yle Radio 1 kasvatti kotimaisen musiikin määrää 13 %:lla, ja kotimaisuusaste nousi 23 %:sta 26 %:een.
TV toi kotimaisen live-musiikin olohuoneisiin
Yle toi kotimaisen musiikin myös televisioon Yle Olohuone -lähetyksillään. Ohjelmakonsepti kehitettiin ja lanseerattiin pikavauhtia koronakevään tarpeisiin. Ohjelman sisällöstä noin puolet oli musiikkiesityksiä, käytännössä kaikki livenä ja kaikki kotimaista. Ohjelmassa esiintyi kaiken kaikkiaan 73 artistia. Olohuoneessa esiintyneistä artisteista liki puolet oli ns. indie-levy-yhtiöiden artisteja.
Yle Olohuone kiinnosti yleisöä paljon. Keskimäärin kevään 33 lähetystä katsoi noin 450 000 katsojaa, ja mikä ilahduttavaa, ohjelma kiinnosti tasaisesti eri ikäryhmiä. Niin varttuneemmat kuin nuoretkin yleisöryhmät kokivat saavansa omanlaistansa musiikkia Yle Olohuoneen ohjelmista.
YleX Live toi lisäksi 20 suomalaisen dj:n keikkaa sekä radioon että kuvan kanssa Yle Areenaan. Yle halusi tehdä tästä poikkeuksellista keväästä poikkeuksellisen runsaan live musiikin kauden – kun kerran epidemia kuihdutti muut livetapahtumat pois.
Ismo Silvo
julkaisujohtaja, Yle