Hyppää pääsisältöön

Masato Suzuki vasta kypsymässä isänsä veroiseksi Bach-mestariksi

Japanin Bach-kollegium on vuosien saatossa kohonnut Bach-auktoriteetiksi, mistä on kiittäminen yhtyeen perustajaa ja taiteellista johtajaa Masaaki Suzukia, jossa zen-mestarin osaaminen yhdistyy luterilaisen musiikkiperinteen ymmärrykseen. Masaakin poika Masato on ikiaikaisen kisälliperinteen mukaisesti seurannut isänsä jälkiä urkujen ja cembalon ääreen ja nyt myös kollegiumin kapellimestariksi, mutta ainakaan hänen uusi levytyksensä Bachin cembalokonsertoista ei vielä kelpaa mestarinäytteeksi.

Bach: Concertos for Harpsichord & Strings, Vol. 1 / Bach Collegium Japan
Bach: Concertos for Harpsichord & Strings, Vol. 1 / Bach Collegium Japan Uudet levyt

Suzuki nuorempi on jo pitkään tehnyt omaa, kansainvälistä uraa kosketinsoittajana, mutta pari vuotta sitten vastuuta tuli lisää, kun hän aloitti isänsä yhtyeen pääkapellimestarina. Uuden levyn riemukkaissa, musikanttisissa cembalokonsertoissa varsinaista vispausta ei juuri tarvita, etenkin kun yhtye on niin vakiintunut, rutinoitunut ja sointuisa. Ja kuitenkin minusta tuntuu, että joku on pielessä. BIS-yhtiön lukemattomilla aiemmilla levyillä olen tottunut Japanin Bach-kollegiumin kaunopuheiseen mutta pitkälinjaiseen soittoon, mutta nyt rivit rakoilevat. Etenkin f-molli-konserton jäyhän teeman Masato kaivaa kuin kivien alta, ja rekonstruoitu d-molli-konsertto ei millään ota virratakseen.

Bachin hitaissa osissa ukko-Suzuki yleensä tietää, kannattaako tavoitella aineetonta keveyttä, jylhää paatosta vai ajan pysäyttämistä, mutta tällä poika-Suzukin levyllä konserttojen hitaat osat ovat ikään kuin siltä väliltä. Draamaa ja jouhevuutta puuttuu myös vikkelämmistä osista. Koska musisointi teknisesti ja soinnillisesti on ensiluokkaista, syynä lienee rohkeuden ja oman näkemyksen puute.

Kyseessä on ensimmäinen osa konserttojen kokonaislevytyksessä, joten levy-yhtiö BIS ja Japanin Bach-kollegium tuntuvat luottavan Suzukin sukuun, mutta konsertoista löytyy säkenöivempiä ja elämäniloisempia tulkintoja. Kenties kisälli kasvaa kohti rohkeutta ja omaa ääntä vasta tämän mestarinäytteen jälkeen, tai sitten Japanin Bach-kollegiumilla on edessään perijapanilainen ristiriita, kun lojaalius Suzukin suvulle törmää taiteellisiin rajoihin. Aika näyttää.

Johann Sebastian Bach: Cembalokonsertot nro 1 d-molli BWV1052, nro 5 f-molli BWV1056, nro 8 d-molli BWV1059 ja nro 2 E-duuri BWV1053. - Bach Collegium Japan/Masato Suzuki. (BIS-2401)

Kuuntele Uudet levyt 16.6.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua