Hyppää pääsisältöön

Jugend soi raukeina, mutta vahvoina asetelmina

Jugendin lennokkaat kiehkurat, champagnen kupliva huuma ja juovuttavan hehkuvan värit vangittuina selkeisiin pintoihin ja grafiikkaan, hillitty mutta uskalias symboliikka ja ihmismielen syvyyksien kiihottavat salaisuudet… Kuinka ilmaista Jugend-tyylin viivanvetoja musiikissa? Ehkä se käy parhaiten laulujen kautta, sanovat Camilla Tillingin ja Paul Riviniusin uuden Jugendstil-julkaisunsa myötä, jossa parivaljakko esittää Mahlerin, Bergin ja Schönbergin tuttujen laulusarjojen ohella 1900-luvun taitteen hieman harvinaisempia Jugend-helmiä, nuorta Korngoldia ja Zemlinskyä.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Teini-ikäisen Erich Korngoldin Einfache Lieder soi Hollywoodin kultakaudelta paremmin tunnetulle Korngoldille tyypillisesti kutsuvine melodioineen ja notkeine harmonioineen. Alban Bergin Sieben frühe Lieder -kokonaisuuden varhainen modernismi kukoistaa kun se asettuu Korngoldin romanttisen ilmaisun perään. Lisäksi Tilling ja Rivinius tavoittavat Bergissäkin samankaltaista Ensimmäistä maailmansotaa edeltäneen kultaisen aikakauden tunnelmaa kuin Korngoldissa, sopivan savuisena ja kohtalokkaana.

Schönbergin opettajan ja mentorin Alexander von Zemlinskyn Walzer-Gesänge vuodelta 1898 palauttaa somasti turvallisempaan romanttiseen ilmaisuun, kauniitahan nämäkin pienet valssilaulut ovat. Ne ovat kuitenkin vain välipala siirryttäessä Arnold Schönbergin samoihin aikoihin säveltämään Neljään lauluun op. 2, jonka myötä mittautuu myös tämän levyn syvyys. Erwartungin ja goldenen Kammin, kultaisen kamman pidätelty pysähtynyt odotus ja rakkauden lupaus purkautuu haltioituen Erhebungissa. Jännittävää miten Korngold ja Zemlinsky auttavat näkemään myös Bergin ja Schönbergin varhaisessa, romanttisessa ilmaisussa Jugendin piirteitä ja henkeä: sarjan päättävä Metsän aurinko, Waldsonne piirtyy kuin maalauksessa. Samalla tavoin Tilling ja Rivinius pidättäytyvät Gustavin Mahlerin Rückert-Liederissä patetiasta rakentaen tutuista lauluista Jugend-tyylisiä raukeita mutta vahvoja asetelmia.

”Jugendstil: songs 1898–1916”. Korngoldin, Bergin, Zemlinskyn, Schönbergin ja Mahlerin lauluja. - Camilla Tilling, sopraano, ja Paul Rivinius, piano. (Bis, BIS-2414)

Kuuntele Uudet levyt 23.6.2020, toimittajana Ville Komppa.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.

  • Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Kapellimestari Susanna Mälkki ja Helsingin kaupunginorkesterin edellisellä julkaisulla Béla Bartókin pianokonserton kytkynä soi pirteästi Ravel ja aikamme musiikki. Nyt ollaan liikkeellä taas täys-Bartók-paketilla. Bartók-matkailu on muutamalla aiemmalla julkaisulla keskittynyt säveltäjän varhaistuotantoon.

  • Aili Järvelä ja Sointi Jazz Orchestra - hyvän mielen sointeja raikkaalla otteella

    Aili Järvelän hyvän mielen sointeja

    Aili Järvelä (s. 1985) on tullut tutuksi laulajana, lauluntekijänä, säveltäjänä, sovittajana, viulistina, tuottajana, Järvelän pelimannina sekä freelance-muusikkona useista eri yhtyeistä ja yhteyksistä. Sointi Jazz Orchestra on vuonna 2013 toimintansa aloittanut nuorista ammattimuusikoista koostuva yhtye, jonka taiteellisena johtajana toimii yhtyeen perustanut Rasmus Soini.