Hyppää pääsisältöön

Matkustaminen on nyt kiellettyjen listalla, mutta Yle Puheen uusi kaupunkisarja vie mielikuvamatkalle maailman metropoleihin

Kuvassa näkymä Tokion kaduilta.
Kuvassa näkymä Tokion kaduilta. Kuva: Tuuli Laukkanen Yle Puhe

Maailman metropoleja suomalaisin silmin -sarjassa tutustutaan suuriin kaupunkeihin. Muun muassa Tokioon, Rio de Janeiroon ja Pekingiin.

Kaupungistuminen on megatrendi. Kuinka suuret kaupungit ratkovat ympäristöongelmiaan ja segregaatiota? Sarjassa tutustutaan myös Washingtoniin, Jerusalemiin, Bangkokiin ja Moskovaan. Toimittajana on Salme Unkuri.

Maailman metropoleja suomalaisin silmin -sarja kuunneltavissa kokonaisuudessaan Yle Areenassa

Washington on äärimmäisen jakautunut kaupunki

- Rikollisuus on vähentynyt huomattavasti Yhdysvaltain entisessä murhapääkaupungissa Washingtonissa, mutta kaupunki on yhä äärimmäisen jakautunut köyhään itäosaan ja vauraaseen länsiosaan. Näin kertoo toimittaja-kirjailija Laura Saarikoski, joka on asunut Washingtonissa yli kahdeksan vuotta.

Kuva Washingtonin kadulta.
Kuva Washingtonin kadulta. Kuva: Andy Feliciotti Yle Puhe,Washington (DC)

- Vaikka alueet sijaitsevat maantieteellisesti lähellä toisiaan, niiden välillä on valtava juopa.

Lapsilla on hyvin erilaiset lähtökohdat elämälle vain muutaman kilometrin päässä toisistaan.― Laura Saarikoski

Laura Saarikosken mukaan Washingtonissa äärimmäiseen köyhyyteen tai äärimmäiseen vaurauteen syntyvät ihmiset eivät välttämättä kohtaa koskaan. Kuplat ovat vahvoja ja eroja pidetään niin itsestäänselvänä, ettei toisista olla kiinnostuneita.

Raideliikenne on Aasian kaupungeille elinehto, jos matkoja tehdään miljardeja

Jo lähes 35 vuotta Bangkokissa säännöllisesti käynyt tietokirjailija Markus Lehtipuu suosittelee käyttämään kaupungissa myös busseja, vaikka metro on siellä suosittu kulkuväline ja uusia metrolinjoja rakennetaan koko ajan.

- Jos matkustaa vain raiteilla, päätyy helposti betoniviidakkoon keskelle pilvenpiirtäjiä, jossa on eniten meteliä, saasteita ja autoja.

Kuva Pekingin metrosta.
Kuva Pekingin metrosta. Kuva: Mika Mäkeläinen Yle Puhe,Peking

Toisaalta raideliikenne on elinehto Aasian miljoonakaupungeille.

Raideliikenne pelastaa Aasian miljoonakaupungit.― Markus Lehtipuu

- Jos miljardit matkat tehdään auton sijasta metrolla, sillä on merkitystä ilmansaasteiden ja hengitysilman kannalta, Lehtipuu toteaa.

Nelisen vuotta Pekingissä asunut toimittaja-kirjailija Mari Manninen kertoo puolestaan, että Pekingin ilmanlaatu on parantunut jo pitkään ja se on parempi kuin Suomessa yleensä luullaan.

Jos haluaa välttää saasteita, paras vuodenaika on matkustaa keväällä tai syksyllä, huhti-toukokuussa tai syys-lokakuussa.

Jos saastepiikki sattuu kohdalle, niin kadun toiselle puolelle ei näe.― Mari Manninen

- Ilmansaasteet vaikuttavat pekingiläisten terveyteen, mutta satunnaisen turistin ei tarvitse olla huolissaan, jos ei kärsi korkeasta verenpaineesta tai astmasta.

Kaurismäen mukaan New York on nukkumakaupunki verrattuna Rioon

Elokuvaohjaaja Mika Kaurismäki kiinnostui Rio de Janeirosta jo nuorena. Kaupungin nimessä oli mystinen kaiku. Myös bossanova kiehtoi.

Ensimmäisen kerran Kaurismäki meni Rioon 80-luvun lopussa elokuvafestivaaleille markkinoimaan uutta elokuvaansa, ja viikko venähti vuosiksi. Riossa hän asui lopulta viitisentoista vuotta, Brasiliassa vuosia vierähti yhteensä noin 30.

Kuva Rio de Janeirosta.
Kuva Rio de Janeirosta. Kuva: Lucas Campoi Yle Puhe,Rio de Janeiro

Lopulta Brasilia sai jäädä, koska elämä korruption hallitsemassa maassa alkoi tuntua liian raskaalta.

- Ihmiset joutuvat tekemään aamusta iltaan töitä pienellä palkalla, kun rikkaat vanhan rahan edustajat pitävät kiinni oikeuksistaan.

Riossa ihmiset eivät ole laiskoja, siellä ei ole siestaa.― Mika Kaurismäki

Kaurismäen mukaan kaupungin dynaamisuus on omaa luokkaansa ja se pitää ottaa huomioon, kun suunnittelee päiväänsä. Kapakat ovat vasta menossa kiinni, kun osa ihmisistä lähtee aamuyöstä liikkeelle ehtiäkseen töihin.

- Riossa on koko ajan kuhinaa kuin muurahaispesässä.