Hyppää pääsisältöön

Polkujuoksu tekee hyvää mielelle ja keholle - näillä Peltsin ja Tomin vinkeillä pääset alkuun!

Juoksulenkki lähimetsässä vähentää stressiä ja irrottaa arjesta. Juoksemisen aikana ajatukset kulkevat omia matkojaan, kun huomio kiinnittyy polkuun ja askellukseen. Joten vedä lenkkarit jalkaan ja suuntaa metsään! Katso kuinka Peltsi ja Tom juoksevat Tahkon jyrkissä maisemissa ja kertovat vinkit polkujuoksun aloittamiseen.

Polkujuoksun aloittaminen on helppoa, tarvitset vain lenkkarit ja sopivat polut tai ulkoilureitit. Polkujuoksu on lempeämpi laji kuin kadulla hölkkääminen. Metsämaa joustaa jalkojesi alla ja askelluksesi sopeutuu ympäristöön nopeasti. Liikunnan lisäksi polkujuoksu tarjoaa sinulle luontoelämyksiä. Lenkillä voit pysähtyä katselemaan ja ihailemaan luontoa. Maisema vaihtuu nopeasti ja matka etenee kuin huomaamatta.

Minne juoksemaan?

Jalkakäytävät, hiekkatiet, portaat, pellot ja metsäpolut tarjoavat ilmaisia harrastuspaikkoja. Polkuja löytyy kaupunkien metsistä, kansallispuistoista, tuntureilta, saarista ja melkeinpä mistä vain. Helpoin tapa päästä alkuun polkujuoksun kanssa on sekoittaa alustoja. Aloita juoksemalla ulkoiluteitä. Huomaat nopeasti, että niiltä johtaa polkuja metsään. Piipahda poluilla ja yhdistä niitä isompiin hiekkatiereitteihin. Poluista tulee hyviä "erikoiskokeita" ja saat mukavaa vaihtelua juoksuun.

Varusteet

Pärjäät mainiosti ihan tavallisilla verkkareilla ja urheilukengillä. Jos maasto tai jalkasi niin vaativat, voit harkita maastojuoksukenkien hankintaa. Polkujuoksukenkä on monella tapaa erilainen kuin juoksukenkä. Juoksukenkä on yleensä suunniteltu tasaiselle, kovalle alustalle kun taas maastojuoksukenkä on tarkoitettu vaihtelevaan maastoon, joka on usein liukas. Maastojuoksukengässä on tavallista lenkkaria rouheampi kuvio.

Maastojuoksukenkien on hyvä olla hieman peruskenkiä isommat. Jalka tarvitsee enemmän tilaa, kun se ottaa iskuja vastaan loikkiessasi metsäpoluilla.

Monissa maastojuoksukengissä on kalvo, jonka tehtävänä on pitää vesi ulkona. Kalvo pitää sateen ulkopuolella eivätkä pikku lätäköt haittaa menoa. Mutta jos vettä pääsee kenkään esimerkiksi ojaan astuessa, niin vesi ei pääse kengästä pois. Kalvoton kenkä päästää veden sisälle ja ulos, jolloin sukka on useammin märkä, mutta harvemmin litimärkä.

Näin valitset juoksukengät

Juoksutekniikka

Maastossa kannattaa suosia luonnollista päkiäpainotteista juoksutyyliä. Silloin kantapäähän ei kohdistu kovia iskuja ja pohje toimii luonnollisena iskunvaimentimena.

Helpot vinkit aloittamiseen

  1. Aloita kävelemällä. Kun reipas kävely tuntuu hyvältä, ota kävelyillä lyhyitä juoksupyrähdyksiä
  2. Ota sauvat käyttöön. Sauvakävely on hyvää liikuntaa kunhan käyttää sauvoja reippaasti.
  3. Juokse lyhyitä lenkkejä ja muista palautuminen niiden välissä. Aloita kilometrin kierroksella ja lisää myöhemmillä kerroilla matkaa sen mukaan kun tuntuu hyvältä.
  4. Kun juoksu alkaa rullata hiekkateillä, niin kokeile juosta osa lenkistä tutuilla poluilla.
  5. Älä aseta liian suuria tavoitteita. Liian kova harjoittelu liian nopeasti on varma tapa rikkoa itsensä.

Juoksu ja polkujuoksu on niin haastavaa kuin itse siitä teet. Aloita kevyesti ja anna jalkojesi viedä sinua eteenpäin. Muista nauttia luonnosta!