Hyppää pääsisältöön

Tähtipölyä

24-vuotias Nelli Matula puhui YleX:lle visioista, “bränditasapainosta” ja siitä, miten noustaan Suomen tunnetuimmaksi uudeksi artistiksi. Suosiolla on myös varjopuolensa.

Harva aloitteleva poppari uskaltaa puhua suoraan isoista spektaakkeleista jäähallien lavoilla. Nelli Matula uskaltaa.

Hän on 24-vuotias, esikoisalbuminsa Jumalatar loppuvuodesta 2019 julkaissut artisti, jonka keikat ovat vielä enemmän Tulisuudelmaa kuin Hartwall-areenaa.

– Mun mieleen on tosi nuoresta asti ollut tulikirjaimin painettuna visio siitä, mitä se voisi olla, jos tätä saisi tehdä työkseen. Se on toiminut sisäisenä kompassina, Matula sanoo.

Hän istuu Carla Ahoniuksen perustaman manageritoimiston Manage Men sohvalla keltavalkoisessa kesämekossa, katsoo suoraan silmiin ja puhuu visiostaan.

Matula korostaa, ettei tavoittele julkisuutta. Jos visio ei toteudu, hän voi vaikka vaihtaa alaa.

Hän kertoo Pohjanmaalla maatalon emäntänä eläneestä mummasta, jolla on Alzheimer ja joka kertoo aina uudelleen Matulaan liittyvän muiston 20 vuoden takaa. Siinä nelivuotias Nelli katsoo mummolan rahisevasta putkitelevisiosta jonkun ison artistin konserttitaltiointia, kääntyy mummaan ja sanoo enteellisesti: “Mäkin olin tuolla, ja ne kaikki katsoivat mua”.

Puheet kuulostavat laskelmoiduilta. Sellaisilta, joilla vakuutetaan kuulijat siitä, että tätä on tehty ja haluttu pienestä pitäen.

Mutta Nelli Matulan kertomana tarina tuntuu spontaanilta muistolta. Hän hymyilee, nauraa, katsoo silmiin ja välillä hajamielisesti ikkunasta ulos. Mikään ei tunnu opetellulta.

Näin popparibrändiä rakennetaan.

Kuvat: Mona Bling. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Amarillossa ei voi vetää samanlaista showta kuin Hartsulla.― Nelli Matula

Lukujen valossa Nelli Matula tekee kaiken oikein.

Esikoislevy Jumalatar (2019) myi platinaa ja Lukas Leonin kanssa tehty Kato on kirjoitushetkellä Spotifyn Suomen kärkikymmenikössä. Muita striimihittejä ovat muun muassa Lemmikki, Tää ei oo ohi ja Robinin kanssa tehty Hula Hula.

Teoston ja Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n syksyllä 2019 teettämässä kyselytutkimuksessa Nelli Matula oli suomalaisista uutuusartisteista selvästi tunnetuin: 65 % vastaajista tunsi hänet nimeltä, 34 % tunsi musiikkia. Taakse jäivät niin Vesta, Billie Eilish kuin Aleksanteri Hakaniemikin.

Tällaisiin lukuihin päästään löytämällä itselleen markkinarako, jossa ei ole viittätoista muuta tekemässä samaa, Matula sanoo. Hän kuvailee tuotettaan yhdistelmäksi “confettin ja jazz handsin kanssa” tuotua superhiottua musiikkia sekä spontaania pieruhuumoria.

Matula tekee työtään yksityisyrittäjänä, kuten iso osa artisteista. Hän puhuu “brändin tasapainosta”, biisien droppaamisjärjestyksestä ja siitä, mitä puolia “yksityis-Nellistä” kannattaa milloinkin tuoda itse musiikkiin.

Hän allekirjoitti Carla Ahoniuksen Manage Men kanssa managerisopimuksen jo ennen esikoisalbumiaan. Brändikartoitus ja viisivuotissuunnitelma tehtiin ennen levytyssopimusta.

Visio on selkeä: isoja keikkoja isoille yleisöille. 13-vuotiaana Matula esiintyi Helsingin kaupunginteatterin Maija Poppasessa, ja siitä lähtien hän on jahdannut musikaalien lavataikaa asunvaihtoineen sekä silmänkääntötemppuineen.

Siksi lavalla on nähty Matulan rinnalla alusta asti tanssijoita Beyoncé-henkisine välinumeroineen sekä bändi, jolle voi rakentaa introja, interludeja ja “rumputykityskohtia”.

You gotta dream pretty big. Amarillossa ei voi vetää samanlaista showta kuin Hartsulla.

Uusia kappaleita tehdessään Matula miettii mihin ne istuvat keikkakokonaisuudessa. Talvella ja keväällä hän kirjoitti mökillä itsekseen keskitempoisia kappaleita ja slovareita. Kesällä on tuotu tuottajien kanssa esiin “vanhempaa Matulaa”, jonka tahtiin voi tanssia.

– On hassua ajatella taidetta ja brändiä samaan aikaan, mutta se on tärkeää, koska mulla on selkeät visiot siitä, millaisia keikat ovat sitten kun rahaa on kuin roskaa. Isoja numeroita ja mieletön show. Sellaisen rakentamiseen tarvitaan hittejä.

Huomautan, että näkökulma on aika kaupallinen.

– Kävin Pop & Jazz Konservatorion ja siellä on niitä, joille kaupallisuus on syntiä ja sielunsa myymistä. Itse oon enemmän siellä puhtaan kaupallisessa päädyssä. Mutta se ei tarkoita, etteivätkö ne tarinat ja tunteet olisi tosia.

Kaupallisuuteen kuuluu, että Matula valitsee tarkkaan mistä puhuu ja mistä ei. Vaikeita aiheita on ainakin kaksi.

Kuvat: Mona Bling. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Täällä on leipä niin pieninä murusina pitkin kapeaa ja pitkää maata. Jos suututat väärän ihmisen, se saattaa olla siinä.― Nelli Matula

YleX kirjoitti heinäkuun alussa Pyhimyksestä, Salla-Marja Hätisestä ja vallan jakautumisesta Suomen musiikkialalla.

Matula on työskentelyt miesvaltaisella alalla miesten johtamien levy-yhtiöiden kanssa nelisen vuotta. Kun kysyn, miten sukupuolten välinen tasa-arvo alalla toteutuu, hän on hetken hiljaa.

– Toi on ehkä aihe, josta kirjoitan joku päivä mun elämäkertaan. Ehkä en kommentoi sitä vielä. I wanna play nice.

Voiko vastauksen tulkita niin, että kaikkea ei vielä ole ratkaistu?

– Ei ole, mutta vaikeita ihmisiä mahtuu joka alalle. Onko siinä sitten enemmän kyse yhteiskunnan sukupuolirooleista, jotka nostavat päätään täällä niin kuin muuallakin?

Matula toivoo, että pojat saisivat puhua tunteistaan ja tytöt viedä enemmän tilaa huoneesta. Miehillä assertiivisuus (jämäkkyys) nähdään ammattimaisuutena, naisilla yhä usein diivailuna.

– Mä oon kuullut niin vitun monta kertaa, että “tietsä, sun kaa ois niin paljon helpompi tehdä töitä jos sä hymyilisit enemmän”. Ei kundille sanottais noin. Sille sanottaisiin, että “sä oot vitun bossi, kun pidät rajoistasi kiinni”. Mutta mä olen ämmä.

Matula korostaa puhuvansa asioista yleisellä tasolla.

– Olen kokenut [epätasa-arvon] nahoissani. Mutta onko se niin isolla tasolla, että haluan siitä tässä yhteydessä puhua? Vai sitten elämäkerrassa, kun se ei enää varmasti voi vahingoittaa mua. Sitäkin pitää miettiä. Jos sanon, että näin kävi, niin mitä jos se pilaa multa joitain mahdollisuuksia?

– Täällä on leipä niin pieninä murusina pitkin kapeaa ja pitkää maata. Jos suututat väärän ihmisen, se saattaa olla siinä.

Sitä on valmis antamaan itsestään 90 prosenttia, mutta sitten on ne paikat, joihin ei haluaisi, että tökitään.― Nelli Matula

Uransa lisäksi Matula pelkää yksityisyytensä puolesta. Onnistuneen brändityön varjopuoli on se, että vaikka Nelli Matula ei ole vielä päälavojen artisti, hän painii päälava-artistin lieveilmiöiden kanssa.

Seiskan paparazzi päivysti kerran kaksi viikkoa pusikossa hänen etuovellaan. Stalkerit ovat piinanneet verkossa ja kasvotusten.

– Nuo ovat asioita, jotka ovat perustavanlaatuisesti järkyttäneet mun turvallisuudentunnetta.

Ne ovat myös asioita, joille Nelli Matula ei ajatellut vielä altistuvansa. Hän oli kyllä kuullut Cheekin saamista tappouhkauksista, mutta Cheek oli jättistara, Nelli Matula vasta aloitteleva popmuusikko.

Saman kategorian kollegat, joille Matula on aiheesta puhunut, eivät myöskään paini tällaisten ongelmien kanssa.

Matula korjaa asentoaan sohvalla ja näyttää pidättelevän kyyneleitä.

– Sitä on valmis antamaan itsestään 90 prosenttia, mutta sitten on ne paikat, joihin ei haluaisi, että tökitään.

Julkkiksen työtä pidetään helppona ja hauskana, koska työajat ovat usein viitteellisiä ja ympärillä on ihmisiä, jotka auttavat. Matula on viime aikoina yrittänyt kirjoittaa kolmena päivänä viikossa. Paljon on ollut aikaa mökkeilyyn ja meditointiin.

Työhön sisältyvä stressi on kuitenkin jatkuvaa. Nelli Matulan kokoinen artisti on jo enemmän tai vähemmän koko ajan töissä. Se on kuluttavaa.

Matula ei ole puhunut työn varjopuolista julkisesti, koska on kokenut, ettei kärsivää julkkista jakseta. “Mitäs lähdit”, kysytään. Hän miettii, oliko virhe avata suu nytkään.

– Olen niin superetuoikeutetussa ja onnekkaassa asemassa. En halua uhriutua. En halua kokea itseäni ja maailmaa sillä tavalla.

Kuvat: Mona Bling. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Välillä vedän niskaani artistin viitan ja olen Super-Nelli, ketkutan peppua lavalla ja näytän, kuinka mua ei kiinnosta mitä muut ajattelevat.― Nelli Matula

Nelli Matula on suorittajaluonne ja perfektionisti, ja siksi todennäköisesti tuleva supertähti.

Nuo piirteet olisivat voineet myös tuhota hänet.

Syksyllä 2017 Nelli Matula ajoi autoa Helsingin keskustassa ja tajusi, ettei saanut selvää katujen nimistä, vaikka kuinka pinnisteli. Stressi sumensi näön.

Se oli Matulan kiireisintä aikaa. Päivät menivät Haaga-Helian liiketalouden koulutusohjelmassa, illat studiolla ja viikonloput keikoilla ympäri Suomen. Kolmena päivänä viikossa kuvattiin Tähdet, tähdet -ohjelmaa, jossa Matula kilpaili.

– Sanotaanko, että en voinut hirveän hyvin. Olin huojentunut ja onnellinen kun putosin.

Nyt vauhti näyttää hidastuneen. Tradenomin opinnot on jätetty toistaiseksi kesken. Tälle kesälle ei ennen koronaakaan buukattu kuin muutama keikka, koska aikaa haluttiin varata musiikin tekemiselle.

Ja kun korona tuli, Matula löysi iloa parvekkeelle rakentamastaan yrttitarhasta, leivän leipomisesta, mökkeilystä ja meditoinnista.

– Saan täyttymystä muustakin kuin musiikista. Välillä vedän sitten niskaani artistin viitan ja olen Super-Nelli, ketkutan peppua lavalla ja näytän, kuinka mua ei kiinnosta mitä muut ajattelevat.

Matulan puheissa toistuu “tähtipöly”. Hän viittaa Esa Saarisen elämänuskon käsitteeseen, jonka mukaan jokainen kanssakäymisemme toisen ihmisen kanssa joko lisää elämänuskoa tai kasvattaa kyynisyyttä.

– Haluaisin tosi kovasti elää semmoisen elämän, jossa elämänuskoni on maksimissa. Stressaan aika paljon asioista, mutta yritän käyttää vastoinkäymiset bensana ja keskittyä positiiviseen.

Positiivisuus on tietenkin helppoa, kun ura on edennyt myötätuulessa. Popparin ura ei myöskään ole ainut vaihtoehto. Matula on valmistunut kondiittoriksi ja opiskellut liiketaloutta.

– Monilla kollegoilla identiteetti on nippusiteillä kiinni artistiudessa. “Jos multa viedään tämä, en ole mitään.” Korona vei tuon ahdistuksen potenssiin kymmenen. Mä olen yrittänyt oppia omista ja muiden virheistä. Sinnittelin Haaga-Heliassa pitkään, koska en halunnut myöhemmin ahdistua siitä, että joudun menemään Mäkin kassalle, jos tää loppuu.

Toistaiseksi sitä ei kuitenkaan tarvitse pelätä, sillä Nelli Matula tuntuu tekevän kaiken oikein.