Hyppää pääsisältöön

Unelmastartti

Kesällä 2019 julkaistiin Louie Bluen ensimmäinen single. Jos kaikki menee hyvin, Booa Music vie musiikkiaan pian jo maailmalle.

Aurinko on laskenut Turussa Logomon kulttuurikeskuksen taa ja tehnyt terassin ylle varjon. Lämpötila on valahtanut alle 20:n, mutta sitä ei huomaa, koska ihmiset ovat nousseet pöytiensä ääristä ja painautuneet yhdeksi käsiään heiluttavaksi hattivattilaumaksi.

Alec Moborg, eli Louie Blue, liikkuu lavalla tottuneen oloisesti. On vaikea uskoa, että kyseessä on 18-vuotiaan turkulaisen ensimmäinen oma keikka.

Soulia, r&b:tä ja klubibiittejä yhdistelevän Louie Bluen musiikista on kuluneen vuoden aikana kohistu sosiaalisessa mediassa, musiikkilehdistössä ja YleX:n palavereissa. Päivän Biisit -blogi totesi, että “Louie Blue on ehkä parasta mitä Suomi-soulille on tapahtunut sitten the Soul Investigatorsin”.

Petro Pyysalon eli Pepe Jean Jr.:n ja Kauri Ruohosen eli Perjantai4000:n tuottamat kappaleet kuulostavat kieltämättä niin hunajaisilta, että niitä voisi pursottaa jugurttiin joka aamu. Logomon lavalla livebändin kitarasoolot ja pienet epätäydellisyydet tuovat musiikkiin tervetullutta säröä.

Louie Blue on vuosi sitten perustetun Booa Musicin ensimmäinen artistikiinnitys, jonka musiikki kiinnostaa nyt ulkomaita myöten. Logomon, Booa Musicin ja suomalaisen vaateyrityksen järjestämässä keikkailtamassa kuullaan kappaleita, joilla voidaan pian nousta kansainvälisille festarilavoille – mikäli kaikki menee nappiin.

Miten tähän päädyttiin? Kelataan muutama tunti taaksepäin.

Kauri Ruohonen (vas.), Nicholas Klimscheffskij ja Petro Pyysalo. Teksti jatkuu kuvan jälkeen. (Kuvat: Nelli Kenttä.)

Booa Musicin perustajat Nicholas Klimscheffskij, 27, Petro Pyysalo, 22, ja Kauri Ruohonen, 22, istuvat ravintolapöydän ääressä. Reilun tunnin päästä alkaa Booa Musicin ensimmäinen iso keikkatapahtuma, ja Logomon terassi täyttyy hiljalleen ihmisistä.

– Jännittyneen puolivapautunut tunnelma, Klimscheffskij summaa.

Yksivuotisjuhlaansa heinäkuussa viettänyt Booa Music on noussut salamannopeasti yhdeksi Suomen kiinnostavimmista uusista levy-yhtiöistä. Logomossa esiintyvät tänään Louie Blue, Jmbo (Jami Kiskonen) ja esikoissinglensä eilen julkaissut Ihala (Eetu Kujala).

Muita levy-yhtiön artisteja ovat Vince Vigo ja Pepito (Pyysalo).

Booa Musicin taustalla on kaksi muusikkoa ja yksi kauppislainen.

Nicholas Klimscheffskij tutustui Petro Pyysaloon muutama vuosi sitten, kun Pyysalo alkoi seurustella hänen pikkusiskonsa Ilanan kanssa. Pyysalo räppäsi tuolloin Oskari Upmeierin ja Jami Kiskosen kanssa Groündline-nimisessä räppibändissä, joka noteerattiin YleX:n Nosteessa-sarjassakin, ja tuotti bändin kappaleet.

Klimscheffskij opiskeli kauppatieteitä Vaasan yliopistossa ja työskenteli markkinointipäällikkönä ravintolayrityksessä. Hän haaveili musiikkialasta, mutta tiesi, etteivät rahkeet riittäisi muusikoksi.

Pitkään Klimscheffskij ja Pyysalo näkivät toisiaan lähinnä perhetapaamisissa ja muissa kokoontumisissa, mutta perhelomalla Floridassa keväällä 2019 klikkasi. Pyysalo soitti tekemiään kappaleita, joista yhden Louie Blue levyttäisi myöhemmin nimellä Confused.

– Otin Groündlinen aikaan Petroon ekan kerran yhteyttä, että voitaisiin keksiä jotain yhdessä, mutta kumpikaan ei tiennyt, että mitä. Floridassa keksittiin, että pitäisikö perustaa levy-yhtiö, Klimscheffskij kertoo.

Pyysalon kautta mukaan tuli vielä Kauri Ruohonen, joka oli muun muassa miksannut Groündlinen biisit. Idea oli, että Pyysalo ja Ruohonen keskittyisivät musiikkiin, “sunnuntaikitaristiksi” itseään kuvaileva Klimscheffskij firman pyörittämiseen.

Klimscheffskij otti asian alusta asti äärimmäisen tosissaan. Ensimmäisessä yhteisessä tapaamisessa hän esitteli Booa Musicille laatimansa budjettilaskelmat ja viisivuotissuunnitelman.

Ruohonen sanoo säikähtäneensä Klimscheffskijin bisneshain elkeitä. Nyt hän toteaa, että olisi Pyysalon kanssa hukassa ilman toimitusjohtajaa.

– Vittu kun oltais kahdestaan alettu säätämään, Pyysalo sanoo ja nauraa.

Hän ja Ruohonen viettävät päivänsä lähinnä studiossa. Klimscheffskij hoitaa “päivittäiset käytännön asiat ja isommat hommat”.

– Talonmies-toimitusjohtaja-juoksupoika-markkinointipäällikkö-manageri-keikkamyyjä on tällä hetkellä titteli. Teen kaikkea, jotta muut pystyvät keskittymään omiin juttuihinsa, Klimscheffskij sanoo.

Siinä vaiheessa todettiin, että okei, joku kuuli meijät.― Nicholas Klimscheffskij

Parempaa starttia ei olisi levy-yhtiölle voinut toivoa.

Booa Musicin ensimmäinen artisti oli heti täysosuma: lahjakas, moderni ja hyvällä tavalla 2020-lukulainen. Rumba kirjoitti heti, että “tästä 17-vuotiaasta kuullaan vielä”.

Louie Bluen esikoissingle Confused julkaistiin maanantaina 17. kesäkuuta 2019. Pyysalon kirjoittaman ja Ruohosen kanssa tuottaman kappaleen yhteyteen tehtiin musiikkivideo, jonka asut, lavasteet ja esiintyjät löytyivät kaveripiiristä.

Booa Music ei ollut vielä edes yritysrekisteriin viety yhtiö, kun alkoi tapahtua. Kaiku Recordsin A&R coordinator Heikki Puhakainen soitti heti julkaisupäivän aamuna. Hän halusi kysellä kappaleesta, jonka Elastinen oli hänelle lähettänyt.

– Siinä vaiheessa todettiin, että okei, joku kuuli meijät, Klimscheffskij sanoo ja hymyilee.

Unelmastartti täydentyi, kun saman päivän aikana Klimscheffskij sai puhelut vielä jokaiselta Suomen kolmelta isolta levy-yhtiöltä: Sonylta, Warnerilta ja Universalilta. Kaikki olivat kiinnostuneita tapaamaan ja keskustelemaan yhteistyöstä.

YleX:llä Louie Blue esiteltiin Nosteessa-artistina kesäkuussa, ja heinäkuussa Confused lisättiin kanavan soittolistalle. Sittemmin sinne ovat nousseet myös Blue Genes ja Hit It!.

Booa Music oli tuottanut yhden vuoden kotimaisista musiikki-ilmiöistä. Mutta se on yhtiön perustajien mukaan vasta alkua.

Jmbo Logomon lavalla. Teksti jatkuu kuvan jälkeen. (Kuvat: Nelli Kenttä.)

Jmbo seisoo lavalla ja näyttää kovin pieneltä. Koko jambo -ep:n maaliskuussa julkaissut räppäri on vasta toisella omalla keikallaan ja ehkä vähän hermostunut. Koirien taajuuksille kohoavasta naurusta ja sekavista välispiikeistä sen huomaa.

“Oh shit! Oliks mul muuta? Oh shit!”

“Mä menin vähä herkäks, mä en ollu heittäny tota ennen, shit, tiätsä!”

“Mä vedän tän teille koska tää on vitun leija!”

Toisaalta Jmbo taitaa tajuta tilanteen itsekin:

“Hei nyt ku mul on niin hyvä striikki näis välispiikeis, ni aplodit mun faijalle!”

Kuulostaa vähän ärsyttävältä, mutta on oikeastaan valloittavaa. Jmbolla on sitä paitsi selvästi hauskaa, ja dj Teemu “Teukka” Ylipanula sekä tuplaajana toimiva Hanna pitävät huolen, että keikka etenee.

Uuden Musiikin X:n Ida Karimaa ja Jani Kareinen sanoivat vuosi sitten, että Jmbon “vastustamattomasti klubifiilikseen tempaava tunnelma on virkistävää vaihtelua synkeähkön trap-yliannostuksen jälkimainingeissa”. Totisesti: harvoin on räppikeikka saanut näin hyvälle tuulelle.

Kaikki tehdään yhdessä. Tää on kuin joku helvetin perheyritys.― Vince Vigo

Booa Musicin artistit ovat paperilla erilaisia. Louie Blue tekee modernia soulia, Vince Vigo tummaa elektronista tanssipoppia, Jmbo räppää ja tuore kiinnitys Ihala soittaa bändille sävellettyä blues- ja funk-vaikutteista indierokkia.

Kaikkia tuntuu silti yhdistävän samanlainen musiikillinen ajattelu. Menneestä otettuja vaikutteita yhdistellään uusilla tavoilla niin, että referenssien nimeäminen on samaan aikaan helppoa ja melkein mahdotonta. (Louie Blue sanoi Basson videohaastattelussa haaveekseen luoda uudenlaisen musiikkisuuntauksen, eikä lausunto ole ihan niin päätön kuin voisi ajatella.)

Booa Musicin esteettiset suodattimet ovat Petro Pyysalo ja Kauri Ruohonen. He tekevät yhä valtaosan levy-yhtiön julkaisemasta musiikista, ja lisäksi Ruohonen miksaa kaikki Booa Musicin julkaisut. Kummankin titteli on creative director.

Joka viikko Booa Musicilla vietetään hittitorstaita, jolloin Pyysalo ja Ruohonen saattavat istua studiossa aamuyön tunneille saakka. Inspiraatiota haetaan milloin mistäkin. Ruohonen sanoo kuuntelevansa “kaikkea Dimmu Borgirista Louis Coleen”, Pyysalo “Slipknotista Stravinskyyn”.

– Sit siellä välissä on Earth, Wind & Fire, Ruohonen sanoo ja nauraa.

Muita mainittuja: Bonobo, Aphex Twin, Kaytranada, Massive Attack ja King Krulen albumi Six Feet Beneath the Moon. Kaikkia näitä voi kuulla Booa Musicin musiikissa.

Booa Musicin artistit tunnistavat soundinsa “yhteensopiviksi”, mutta korostavat lähteneensä omiin suuntiinsa. Moborg teki viimeisimmän kappaleensa kokonaan yksin.

Kaikki tehdyt kappaleet jaetaan Booa Musicin Whatsapp-ryhmään. Palautetta ja ehdotuksia annetaan, mutta kertaakaan ei ole tullut viestiä, ettei biisi toimisi.

– Kaikki tehdään yhdessä. Tää on kuin joku helvetin perheyritys, Vince Vigo parahtaa.

Louie Blue. Teksti jatkuu kuvan jälkeen. (Kuvat: Nelli Kenttä.)

Louie Blue aloittaa Hit It! -kappaleen kertosäkeen väärässä kohtaa, repeää nauruun ja antaa basistin jatkaa sooloaan. Pitkän koronakesän jälkeen tällaiset pienet yllätykset muistuttavat siitä, miksi musiikkia mennään kuuntelemaan livenä.

Yleisö koostuu etupäässä nuorista kaupunkilaisista. Paljon on faneja, jotka osaavat laulujen sanat ulkoa. Muutamassa pöydässä istuu selvästi artistien vanhempia ja perheenjäseniä, yhdessä Sony Musicin edustajia.

Vapautuneesti laulavan ja tanssivan Moborgin karisma pitää yleisön otteessaan silloinkin kun tanssiminen on vaikeaa – kuten viimeisenä ennen encorea kuultavan, progressiivisen ja eteerisen Noisyn kohdalla.

Lavalla on artisti, jonka ensimmäistä keikkaa on odotettu, ja jonka tulevia keikkoja kaikkien kannattaisi odottaa.

Booa Musicin tekemisestä paistaa ammattimaisuus. Tiedotteet on laadittu huolella, kotisivut ovat tyylikkäät ja informatiiviset ja toimitusjohtaja vastaa sähköposteihin säntillisesti. Mikään musiikissa ei tunnu hutaistulta tai harkitsemattomalta, toisin kuin suomalaisilla pienlevy-yhtiöillä niin usein.

Klimscheffskij tarjoaa firmansa toiminnasta oppikirjakuvauksen.

– Me halutaan pysyä notkeina ja epäortodoksisina. Ammattimaisuutta ei pidä sotkea kaavamaisuuteen tai jäykkyyteen. Me ollaan hyvin pieni, rento, notkea yhtiö, mutta sit kun puhutaan jostain millä on todella väliä, me halutaan tehdä se hyvin.

Musiikkia julkaistaan koko ajan enemmän. Edellisessä viikkopalaverissa on lätkitty kalenteriin 28 julkaisua touko-kesäkuuhun 2021 saakka. Sitten tulevatkin jo kesäfestarit, joilla Booa Musicin artistit pääsevät viimein esiintymään isoille yleisöille. Louie Bluelle oli buukattu jo täksi kesäksi kymmenkunta festarikeikkaa, mutta ne peruttiin koronan vuoksi.

Tähtäin on vahvasti ulkomailla. Unelmatilanteessa Booa Music perustaisi pian toisen toimiston esimerkiksi Berliiniin. Ulkomailta on tullut jo yhteydenottoja – Los Angelesista, New Yorkista, Hollannista. Eritoten Louie Bluen ja Vince Vigon tuotannosta ollaan kiinnostuneita.

Takarivissä vasemmalta: Daniel Kilmsceffskij, Teemu Ylipanula, Eetu Kujala, Jami Kiskonen, Vince Vigo. Keskellä Petro Pyysalo. Edessä vasemmalta: Kauri Ruohonen, Nicholas Klimscheffskij, Alec Moborg. Teksti jatkuu kuvan jälkeen. (Kuvat: Nelli Kenttä.)

Kuluneen vuoden aikana Booa Music on ottanut selkeitä ja oikeita askeleita kohti visionsa toteutumista.

Viime syksynä se löysi yhteistyökumppanin Sonysta, jonka tiimistä huokui luottamus turkulaisten visioon. Pyysalo toivoo, ettei kaikki pyörisi “tuon saman monopolin ympärillä”, mutta lisää samaan hengenvetoon, että ilman vetoapua alalla on vaikea erottua. Sony, Warner ja Universal julkaisevat yli 90 prosenttia kaikesta Suomessa julkaistusta musiikista.

Tänä kesänä Booa Music perusti oman kustannusyhtiön ja hakee sinne nyt tekijöitä. Pyysalon ja Ruohosen lisäksi talossa on jo tuottaja-säveltäjä Ilmari Aitoaho sekä Nicholaksen veli, tekstittäjä Daniel Klimscheffskij.

– Petro ja Kauri pystyvät tuottamaan niin hemmetisti hyvää musaa, ja sille olisi ihan varmasti käyttöä muuallakin. Kelattiin, että kustannusyhtiön perustaminen myös vie meitä nopeampaa kohti kansainvälistä liiketoimintaa, Klimscheffskij sanoo.

Tänä syksynä Booa Music muuttaa Helsinkiin. Pyysalo hakee Helsingistä “luovaa heittäytymistä” ja irtautumista ihmisistä, jotka on tuntenut pikkulapsesta saakka. Toiveissa on päästä “sukeltamaan omaan kuplaan ja viemään syvemmälle tätä psykoosia”.