Hyppää pääsisältöön

Arvo Pärtin musiikissa aika kulkee eri tavalla kuin arjessa – "Kiireettömyyden tunne liittyy suomalaiseen saunakokemukseen"

Nils Schweckendiek
Nils Schweckendiek Kuva: Marco Borggreve Nils Schweckendiek

Arvo Pärtin Passiossa musiikki on rakennettu ankarien sääntöjen mukaan, mutta lopputulos on kuulijalle meditatiivinen ja vapauttava kokemus.

Helsingin juhlaviikonlopun ohjelmassa nähdään perjantaina 21.8. virolaissäveltäjä Arvo Pärtin merkkiteos Passio. Juhlaviikonlopun ohjelmaan kuuluva esitys juhlistaa säveltäjän syyskuussa vietettävää 85-vuotissyntymäpäivää.

Säveltäjän omaperäisen tintinnabuli-sävellystyylin huipentuman esittävät Helsingin kamarikuoro, solistikvartetti, kaksi laulajaa Jeesuksen ja Pontius Pilatuksen rooleissa sekä pieni kamariyhtye.

Esityksen johtaa Helsingin kamarikuoron taiteellinen johtaja Nils Schweckendiek, joka itse kuuli teoksen ensi kertaa konsertissa 90-luvulla:

– Se oli valtava kokemus, en ole koskaan unohtanut sitä. Pärtin salaisuus on ehkä juuri se, että kaikki vaikuttaa yksinkertaiselta. Silti hän saa todella isoja tunnetiloja ja -purkauksia aikaan.

Teos on esittäjilleen vaikea. Tahtilajit vaihtuvat tiuhaan, ja musiikissa kulkee rinnakkain useita eri tempoja, jotka ovat kaikki suhteessa toisiinsa.

Olennainen osa kokonaisuutta on myös hiljaisuus, ja jännitteen ylläpitäminen tarkasti notatoitujen taukojen yli luo oman haasteensa.

Ankarasta rakenteesta huolimatta musiikin tulee elää luontevan vapautuneesti. Kuulijalle musiikki näyttäytyykin meditatiivisena, kuin rituaalina johon voi upota joko yksin tai yhdessä.

Kiireettömyyden tunne liittyy myös suomalaiseen saunakokemukseen

Jos säveltäjän tuotanto on itselle jotakin uutta, voi suomalainen kuulija saada yhteyden Pärtin musiikin maailmaan esimerkiksi saunan kautta.

– Se on musiikkia, jonka äärellä kuulija ei saa olla kärsimätön, täytyy osata antautua musiikin omaan rytmiin ja ajan käsitykseen. Kiireettömyyden tunnehan liittyy myös suomalaiseen saunakokemukseen ja kesänviettoon mökillä, Schweckendiek pohtii.

Musiikkia, joka puhuttelee ihmisen sisintä

Schweckendiekille Pärtin musiikissa on jotakin niin puhdasta, että se ei ole enää tästä maailmasta. Monikerroksisen säveltäjän teokset ovat tunnetasolla voimakkaita, ja asiaan perehtyneille myös älyllisesti palkitsevia.

Kuulijan ei kuitenkaan tarvitse olla koulutettu muusikko voidakseen nauttia musiikista.

– Pärt on löytänyt suuren yleisön ihan eri tavalla kuin moni muu kiinnostava aikamme säveltäjä. Ei ole aitoja, joiden yli pitäisi päästä ennen kuin musiikkia voi ymmärtää, vaan se puhuu suoraan sielulle, Schweckendiek kuvailee.

Schweckendiek uskoo, että säveltäjä ei itsekään toivo kuulijoiden ajattelevan hänen musiikkiaan liian monimutkaisesti. Erityisesti hänelle on jäänyt mieleen säveltäjän yhteydenotto nuoreen kapellimestariin vuosia sitten.

Säveltäjä Arvo Pärt
Säveltäjä Arvo Pärt Säveltäjä Arvo Pärt Kuva: Eric Marinitsch Arvo Pärt

– Kerran olin johtamassa erästä orkesteriteosta, ja laitoin kustantajalle kysymyksen, koska joku kohta oli hieman epäselvä. Suureksi yllätyksekseni seuraavana aamuna puhelin soi. Linjalla oli Arvo Pärt, joka halusi itse selventää mistä on kyse.

Teostensa esittäjiin tunnetusti tiivistä yhteyttä pitävä säveltäjä käski pulmallisessa kohdassa kuvitella täysin valkoiseen puetun tanssijan, joka yhden valon loisteessa tekee hyvin hitaita liikkeitä mustaa taustaa vasten.

– Hän haki varmasti suuria kontrasteja, sekä fyysisyyttä ja keskittyneisyyttä tanssijan liikkuessa. Ja valkoinen valo tietysti myös sisältää kaikki värit.

Tämä kuva on jäänyt Schweckendiekin mieleen paljon paremmin kuin säveltäjältä saadut tekniset ohjeet. Se kertoi myös siitä, että kaikki lähtee tunteista.

– Että älä nyt hyvä mies ajattele pelkästään näitä nuotinpäitä, vaan ajattele tätä suurempaa taidemaailmaa.

Kärsimysnäytelmän lopuksi kuulija kokee pelastuksen

Teoksen teksti on latinankielisestä Raamatusta ja kertoo pääsiäisen tapahtumista evankelista Johanneksen mukaan. Ikiaikaisella kertomuksella on myös ajankohtainen sanoma.

– Tänä keväänä moni on joutunut eri tavoin tutkimaan itseään, ja itsestä ja kanssaihmisistä on paljastunut uusia piirteitä. Keskittyneen, itsetutkiskelevan tilan luominen on varmasti monelle tarpeen, Schweckendiek pohtii.

Nils Schweckendiek
Nils Schweckendiek Nils Schweckendiek Kuva: Marco Borggreve Nils Schweckendiek

Passio tarkoittaa kärsimysnäytelmää, mutta teoksessa kuulijan ei tarvitse kärsiä. Teos toistaa ja varioi kahdeksaa säveltä luoden illuusion ikuisuudesta, joka on yhtä aikaa pysähtynyt ja jatkuvassa liikkeessä. Lopussa odottaa toivo ja pelastus.

– Kuulijalle kerrotaan tarina, ja siinä kyllä kärsitään, mutta lopussa meidät pelastetaan ikuisesta a-mollista, joka tuntuu loputtomalta, ja päästään d-duuriin ja valoon.

Passio on vaikuttava ja pysäyttävä kokonaisuus, mutta mitä Pärtin teosta Schweckendiek itse pitää parhaimpana?

– Siinä hetkessä kun teoksen esittää, täytyy uskoa että tämä on parasta musiikkia ikinä. Muuten siitä ei tule uskottava esitys. Passio on merkkiteos Pärtin tuotannossa ja vaatii suurta henkistä ja fyysistä panosta esittää se. Tällä viikolla Passio on minulle hänen tärkein teoksensa.

Helsingin juhlaviikonlopun konsertit näkyvät 21.–23.8. Ylen kanavilla. Arvo Pärtin Passio-teos nähdään ja kuullaan suorana Areenassa, Teemalla ja Radio 1:ssä perjantaina 21.8. klo 20.00–21.15. Tallenteet konsertista ovat katsottavissa ja kuunneltavissa 31.12.2020 saakka.

Kuuntele ja katsele Juhlaviikonlopun konsertteja: tutustu ohjelmaan ja löydä suosikkisi ohjelmaoppaasta!