Hyppää pääsisältöön

Mikä saa sinut stressaantumaan?

Elätkö arvojesi mukaista arkea ja elämää?
Elätkö arvojesi mukaista arkea ja elämää? Kuva: Tuuli Laukkanen / Yle stressi

Mikä saa sinut stressaantumaan? Millä tavalla stressi ilmenee sinulla? Miten kohtaat tai käsittelet tunteitasi? Mitkä seikat ovat vaikuttaneet tai vaikuttavat stressialttiuteesi? Mikä helpottaa stressiä ja rentouttaa kehosi ja mielesi? Oletko tietoisesti opetellut uusia taitoja, joiden avulla voit lievittää tai ennaltaehkäistä haitalliseksi kokemaasi stressiä? Millaisia? Miten omat tai muiden odotukset vaikuttavat sinuun? Elätkö sellaista arkea ja elämää, joka on arvojesi mukaista? Mitä muutoksia se on edellyttänyt?

Stressinsäätelykyky ja stressialttius ovat hyvin yksilöllisiä samalla tavalla kuin sormenjälki kertoo psykologi Tarja Nummelin.

Stressi on ihmisen alkukantainen suojamekanismi, joka on auttanut ihmislajia selviytymään luonnon armoilla. Se käynnistyy myös nykyihmisellä eri tilanteissa.

”Meidän uhka- ja vaaratilanteet liittyvät yleensä mielikuvissa luotuihin uhkiin tai vuorovaikutustilanteissa syntyviin pelkoihin”, sanoo Nummelin.

Perimä, temperamentti, biologia ja varhaislapsuuden kokemukset vaikuttavat stressin säätelykykyihimme. Tunnetaitojen avulla on mahdollista tunnistaa, nimetä ja käsitellä tunteita ja sen avulla voimme myös säädellä arkeamme.

”Mitä paremmin pystymme kuuntelemaan ja kunnioittamaan elimistön ja mielen viestejä, sitä paremmin pystymme tasapainottamaan elämäämme. Ihminen voi jopa vuosikymmeniä kärsiä pahasta olostaan ilman, että pystyy muuttamaan elämäänsä”, sanoo Nummelin.

Pitkäkestoinen stressi heikentää usein myös unen laatua. Krooninen univaje ja stressi altistavat ihmisen fyysisille ja psyykkisille sairauksille.Joskus elämän olosuhteet voivat olla myös niin vaikeat, ettei tunteita ole mahdollista kohdata vaan tunteet on laitettava syrjään.

”Itseltään ei silloin pysty kysymään, että miten jaksaa, koska sitten ei välttämättä riittäisi enää puhti”, sanoo psykologi Tarja Nummelin.

Terveellisten elämäntapojen avulla voi tukea omaa hyvinvointiaan ja vähentää sitä kautta stressin haittavaikutuksia.

”Elämme globaalissa maailmassa, jossa kaiken aikaa tulee lisää tietoa ja vaatimuksia, joihin meidän tulisi yltää. Joudumme miettimään elämänarvoja ja löytämään ne asiat, jotka meitä elämässä kantaa, joita me pidämme tärkeinä”, sanoo psykologi Tarja Nummelin.

Mikä saa sinut stressaantumaan? Millä tavalla stressi ilmenee sinulla? Miten kohtaat tai käsittelet tunteitasi? Mitkä seikat ovat vaikuttaneet tai vaikuttavat stressialttiuteesi? Mikä helpottaa stressiä ja rentouttaa kehosi ja mielesi? Oletko tietoisesti opetellut uusia taitoja, joiden avulla voit lievittää tai ennaltaehkäistä haitalliseksi kokemaasi stressiä? Miten omat tai muiden odotukset vaikuttavat sinuun? Millaisia? Elätkö sellaista arkea ja elämää, joka on arvojesi mukaista? Mitä muutoksia se on edellyttänyt?

Vastaa kyselyyn tiistaihin 25.8. mennessä. Vastauksesi voi olla osa Havaintoja ihmisestä -ohjelmaa. Halutessasi voit kertoa kokemuksestasi nimimerkillä. Valitse nimimerkiksi erisnimi.

Havaintoja ihmisestä -ohjelmassa pohditaan stressialttiutta ja tunnetaitoja Yle Radio 1:ssä torstaina 10.9. 2020 kello 12.10. Ohjelma on kuunneltavissa myös Yle Areenassa.

Täytä lomake.