Hyppää pääsisältöön

Sellisti Kian Soltani ei koe tarvetta itsekorostukseen - ja lopputulos vakuuttaa

Sellisti Kian Soltani esitteli muutama vuosi sitten julkaistulla debyytillään osaamistaan Schumannin, Schubertin ja persialaisten kansansävelmien parissa. Uudelle julkaisulla kuullaan takuuvarmaa hittisävelistöä, kun Antonin Dvořákin sellokonserton perään on ripoteltu viisi lyhykäistä Dvořákin teoksen sovitusta soolosellolle ja selloyhtyeelle.

soltani äänitteen kansi
soltani äänitteen kansi Kian Soltani

Viime vuonna Soltani ja tällä uudella äänitteellä Staatskapelle Berliniä johtava Daniel Barenboim levyttivät yhdessä Mozartin pianotriot. Silloin Barenboim oli mukana pianistina ja hänen poikansa Michael oli viulussa. Energia ja yhteissoittamisen into välittyi.

Dvořákin sellokonserton tulkinnassa huomio kiinnittyykin ennen kaikkea yhtyesoittamiseen ja yhdessä soittamiseen. Soltani soittaa kontrolloidun hallitusti ja hillitysti. Melodialinjastot sulautuvat pehmeään orkesterimassaan, kun Barenboim balansoi tarkasti seuraten ja kuulostellen. Tästä tulkinnasta on helppo pitää. Lopputulos soi vilpittömän oloisesti ilman ylenpalttista soolo-osuuden korostamista tai romanttisen sankarieleistön lisäpaisuttelua.

Konserttoa täydentävät sovitukset soolosellolle ja selloyhtyeelle tuntuvat ajatelluilta ja eletyiltä nekin. Näin ne eivät vain latistu pakollisiksi täytekappaleiksi, kuten niin kovin usein tällaisten sovitusten laita on. Sen sijaan ne vahvistavat kuvaa muusikosta, joka nauttii ja on parhaimmillaan silloin, kun soitetaan ja tehdään yhdessä.

Antonin Dvořák: Sellokonsertto sekä sovituksia soolosellolle ja selloyhtyeelle. Kian Soltani, sello, Staatskapelle Berlin/Daniel Barenboim. (Deutsche Grammophon, 00028948360901)

Kuuntele Uudet levyt 1.9.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.