Hyppää pääsisältöön

Taidokasta ja huoliteltua - mutta yleisluonteista hehkutusta

Ryöpsähtelevää kuohuntaa, laveaa melodiikkaa ja romanttista hehkua. Niistä voidaan nautiskella sellisti Jonah Kimin ja pianisti Sean Kennardin muodostaman yhdysvaltalais-duon ensijulkaisulla. Löytyisikö kenties Sergei Rahmaninovin ja Samuel Barberin sellosonaatteihin ote, joka erottaisi ne teosten aiemmista taltioinneista?

barber äänitteen kansi
barber äänitteen kansi Samuel Barber

Reilu kymmenen vuotta yhdessä musisoinut duo asettuu vaikuttavasti ja varmasti Rahmaninovin ja Barberin sävelistön äärelle. Kaksikon intensiivisessä yhteissoitto on joustavaa ja vaivattoman kevyttä. Esitykset ovat huoliteltuja ja muusikkouden taso on korkea. Vertailu aiempiin levytyksiin osoittaa kuitenkin, etteivät nämä sinällään etevät tulkinnat tuo teoksista valitettavasti mitään uutta kuultavaksi.

Suurin piirtein tuotannon puoleenväliin sijoittuvassa g-molli-sellosonaatissaan op.19 Rahmaninov panosti erityisesti soitinten tasaveroisuuteen. Pianisti Sean Kennard tarttuukin loistokkaaseen pianostemmaan ahnaasti ja intoilee soittoaan sellon rinnalla. Taltoinnissa sello kuitenkin nousee etualalle, mikä on toki luontevaa kun kyseessä on sellosonaattien taltiointi, mutta etenkin Rahmaninovin teoksen kohdalla ratkaisu hieman vaimentaa yhdenvertaiseksi ajateltujen instrumenttien asetelmaa. Muutenkin soittimet jäävät lopputuloksessa omaan makuuni hieman vaimean ja etäisen oloisiksi, joka osaltaan vaikuttaa lopputuloksen yleisluonteisuuteen.

Sergei Rahmaninov: Sellosonaatti. Samuel Barber: Sellosonaatti. Jonah Kim, sello ja Sean Kennard, piano. (Delos, DE3574)

Kuuntele Uudet levyt 1.9.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

Lisää ohjelmasta

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.