Hyppää pääsisältöön

Fazil Sayn etnotonaalisuus pysyy raikkaana

Turkkilainen pianisti-säveltäjä Fazil Say on joutunut hankauksiin kotimaansa vallanpitäjien kanssa kritisoimalla näiden kansallismielistä populistipolitiikkaa. Musiikin suhteen vallanpitäjillä ei pitäisi olla syytä huoleen, sillä Sayn teokset perustuvat kansallisiin aiheisiin ja huokuvat huolekasta isänmaanrakkautta. Naxos-yhtiön uutuuslevyllä kuultava Sayn viulutuotanto todistaa, että tonaalis-etniseltäkin pohjalta voi säveltää tuoretta, koskettavaa ja mielenkiintoista oman aikamme musiikkia.

Fazil Say / Complete Violin Works
Fazil Say / Complete Violin Works Uudet levyt

Sayn viulutuotantoon kuuluu toistaiseksi viulukonsertto lisänimeltään "1001 Haaremin yötä'" sekä kaksi sonaattia. Teosten sävelkieli pohjautuu samoille aineksille kuin hänen vakuuttavat pianokonserttonsa. Tukevan, tonaalisen pohjan päälle on turkkilaisen kansanmusiikin rikkaista kerroksista ammennettu perkussiivisia tehoja, tanssiaiheita, melodista kaartelua sekä valittava karaktääri. Kaava on samantapainen kuin Bartokilla, mutta kirpeimmät ja jyrkimmät tehot Say korvaa koskettavalla sileydellä ja sointiväriefekteillä.

Nykyajassa perustonaalisuus maistuu usein ummehtuneelta myös etniseksi maustettuna, mutta Sayn lahjakkuus ja oma ääni kuuluu siinä, että aina kun melodia tai harmonia on lipsahtamassa tylsäksi, hän lisää satsiin outoja kihinöitä, soittotekniikoita tai sointiyhdistelmiä tai harmonisesti poikkeavan elementin. Toisen sonaatin kolmannen osan pianosoolo dempatuilla kielillä viulun etnisen ostinaton päällä on vangitseva, ykkössonaatin jazz-riekkuminen saa sävyä särisevästä preparoinnista ja konsertossa etniset perkussiot ovat musiikin vahvaa ydintä, eivät päälle liimattu koriste kuten yleensä.

Mikä parasta Say yhdistelee herkullista etnomelodiikkaa vieraannuttaviin elementteihin luontevasti. Siirtymät ovat joko yllättävän vaivihkaisia tai järisyttävän tehokkaita. Say osaa rakentaa teostensa dramaturgian modernin taidemusiikin vaatimusten mukaiseksi. Tämä lähtökohta kuuluu myös siinä, että viulisti Eichhorn Friedemann pystyy hoitamaan levyn soolot keskieurooppalaisen viuluprofessorin tavallisella korkealla osaamisella ilman etnokikkailuvaatimuksia. Pianistina soittaa toki Say itse värikkään itsevarmaan tyyliinsä.

Ajoittain Say innostuu säveltämään liian toisteista ja junnaavaa svengiä, ja sonaateissa sointitason kekseliäisyys ei aina riitä peittämään materiaalin niukkuutta. Kokonaisuutena Sayn musiikki on kuitenkin tervetullut ja erittäin yleisöönmenevä lisä nykyajan taidemusiikkitarjontaan. Samaa mieltä on koko musiikkimaailma, joka tilaa ja esittää Fazil Sayn musiikkia yhä useammin. Veikkaan että jatkossa Erdoganin on yhä vaikeampi ja kenties myös turhempi pitää maansa suurinta musiikkitähteä kontrollissa.

Fazil Say: Complete Violin Works. - Eichhorn Friedemann, viulu, Fazıl Say, piano, ja Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken Kaiserslautern/Christoph Eschenbach. (Naxos, 8.574085)

Kuuntele Uudet levyt 8.9.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua