Hyppää pääsisältöön

Jotain kestävämpää kuin konserttistriimit

Koronapandemian myötä elävä taidemusiikki on paennut konserttistriimeiksi verkkoon. Striimit luovat illuusion jatkuvuudesta mutteivät yllä aidon konsertin yhteisöllisyyteen. Sattumoisin kulttuurikomppania ELOA mietti jo ennen koronaa, missä muodossa taidemusiikki eläisi verkossa striimejä kestävämmin ja täyteläisemmin. Mietinnän tuloksena on syntynyt neljä taidemusiikkivideoa, joista ensimmäinen julkaistiin perjantaina - ja välittömästi puhalsi eloa kokemukseeni korona-ajan taidemusiikista.

ELOA / Heta Aho: Kolme laulua Edith Södergranin teksteihin
ELOA / Heta Aho: Kolme laulua Edith Södergranin teksteihin Uudet levyt

Säveltäjä Heta Aho ja musiikin moniosaaja Taavi Oramo ovat moninaisen ELOA-porukan ydintä. Ensimmäisellä musiikkivideolla kuullaankin Heta Ahon Kolme laulua Edith Södergranin teksteihin Taavi Oramon laulamana, pianoa soittaa Matleena Nyman. Videon muukin tuotanto on nuoren polven käsissä, ja hyvä niin, sillä taidemusiikissa ei ole kunnollista musiikkivideoperinnettä. Aiemmat näkemäni taidemusiikkivideot ovat aiheuttaneet myötähäpeää joko kaupallisella makeudella tai esiintymisen kömpelyydellä.

ELOA lähestyy genreä rokkipuolelta tutulla reseptillä: Kuvataan teoksesta esitys, joka on näennäisesti aito, mutta rikastetaan teoksen sisältöä visuaalisella tyylittelyllä. Reseptin toimivuus riippuu siitä, voiko katsoja uskoa visuaalisuuden ja musiikin yhdistelmään, ja ELOAn videolla niin käy. Niukka, Södergranin aikaan viittaava lavastus hankaa hellästi tuotantotilan urbaania rouheutta vasten, aivan niin kuin Heta Ahon musiikissa oman aikamme ilmaisupakko kohtaa nostalgisen menneisyyden hieman vääristyneinä karaktääreinä ja heijastumina.

Tehokasta, tarkkaan punnittua kitkaa on myös äänisuunnittelussa. Videoon on saatu vahvaa läsnäoloa tekemällä äänitys kuvauspaikalla ja nostamalla pystypianon kolinat ja ympäristön häiriöäänet kuuluviin, vaikka sointi on muuten tyylikkään siloinen. Tehokeinona käytetty mikrofonin edestä poistuminen viimeistelee brechtiläisen vieraannutuksen tavalla, joka teoksen huippukohdassa menee ihon alle. Myös pelkkänä musiikkiesityksenä taltiointi olisi uskottava ja tehokas, muttei niin sanotusti virheetön. Esimerkiksi Taavi Oramon lauluääni ei riitä oratoriosolistiksi, mutta Ahon lauluihin hän käyttää sitä erehtymättömän musikaalisesti.

Videon peruslaatu on kohdallaan, mutta taiteeksi se siis nousee tuotannon tarkkojen yksityiskohtaoivallusten myötä. Pelkistetty kahdeksan minuutin kokonaisuus antaakin Heta Ahon musiikille sekä Taavi Oramon ja Matleena Nymanin esitykselle sellaista syvyyttä ja intensiteettiä, jota hyväkään konserttistriimaus ei välttämättä välittäisi. Jos taidemusiikki joutuu vielä pitkään elämään virtuaalisesti, tällaisilla parin minuutin videoilla se pysyy paremmin hengissä kuin pelkillä parin tunnin konserttistriimeillä.

Katso: Heta Aho: Kolme laulua Edith Södergranin teksteihin

Heta Aho: Kolme laulua Edith Södergranin teksteihin. - Taavi Oramo, laulu, ja Matleena Nyman, piano. Kuvaus: Perttu Inkilä. Tuottaja ja AD: Heta Aho. (Kulttuurikomppania ELOA)

Kuuntele Uudet levyt 8.9.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua