Hyppää pääsisältöön

Historia: Titanicin tarina – kymmenen virhettä, jotka veivät tuhoon aikansa mahtavimman laivan

RMS Titanic lähdössä neitsymatkalleen huhtikuun 12. päivä Southamptonista New Yorkiin.
RMS Titanic lähdössä neitsymatkalleen Southamptonista New Yorkiin huhtikuunssa 1912. RMS Titanic lähdössä neitsymatkalleen huhtikuun 12. päivä Southamptonista New Yorkiin. Kuva: Chronicle / Alamy Stock Photo Blink Films/Channel Yle TV1,RMS Titanic,Historia: Titanicin tarina

TV1 maanantaina 14.9.2020 klo 19.00 - 19.55, uusinta lauantaina 19.9. klo 8.05, Areenassa

Luksusristeilijä RMS Titanic törmäsi jäävuoreen neitsytmatkallaan Southamptonista New Yorkiin 14. ja 15. huhtikuuta välisenä yönä 1912. Alus upposi vieden mukanaan noin 1500 ihmistä.

Jäävuori on vain yksi palanen Titanicin historiaa. Laivan, joka oli aikansa suurin ja ylellisin matkustajalaiva, ja jota sanottiin uuden laipiorakenteensa ansiosta uppoamattomaksi. Ylellisyyksien lisäksi Titanic saattoi ylpeillä turvallisuudellaan. Siinä oli enemmän pelastusveneitä kuin missään muussa laivassa. Käytössä oli myös uusi keksintö – radiolaite.

Valtamerialuksen uppoamiseen vaikutti satoja pieniä virheitä, mutta ratkaisevia tekijöitä oli kymmenkunta.

RMS Titanic telakalla valmiina neitsytmatkalleen.
Titanic valmiina vesillelaskuun Harland & Wolffin telakalla Belfastissa 1911. RMS Titanic telakalla valmiina neitsytmatkalleen. Kuva: Credit: Science History Images / Alamy Stock Photo Yle TV1,RMS Titanic,Historia: Titanicin tarina

Puoli vuotta ennen onnettomuutta syyskuussa 1911 Titanic oli lähes valmis Harland & Wolffin telakalla Belfastissa. Laivanvarustamo White Star Line oli tilannut kolme samanlaista laivaa – Olympicin, Titanicin ja Britannicin, joilla se aikoi hämmästyttää maailmaa.

Titanicin neitsytmatkalla kapteenina toimi Edward Smith, joka oli selvinnyt Olympic-laivalla törmäyksestä sotalaivan kanssa. Kapteeni uskoi nähneensä käytännössä, että Olympicin kaltainen laiva voi selviytyä vakavista vaurioista – ja jäävuorista.

Kapteeni Smith piti kovasta vauhdista – hän halusi matkustajat nopeasti perille.

Titanicille olisi riittänyt aikatauluissa pysymiseen kahdeksan solmun keskinopeus. Törmätessään jäävuoreen laiva kulki liian kovaa, 22 solmua vyöhykkeellä, jossa oli sääolojen vuoksi liikkeellä poikkeuksellisen paljon jäävuoria.

Maailman johtavia Titanic-asiantuntijoita Tim Maltin kertoo historiallisesta laivasta.
Titanic-asiantuntija, kirjailija Tim Maltin kertoo historiallisesta laivasta. Maailman johtavia Titanic-asiantuntijoita Tim Maltin kertoo historiallisesta laivasta. Yle TV1,Historia: Titanicin tarina

Vuonna 1912 laivat kulkivat höyryllä, jota saatiin polttamalla hiiltä. Titanicilla lämmittäjät lapioivat höyrykattiloihin päivässä 600 tonnia hiiltä. Toisinaan hiili saattoi syttyä säiliössä ja aiheuttaa tulipalon.

Onnettomuudesta selvinneet lämmittäjät paljastivat, että laivan hiilivarastossa oli riehunut tulipalo koko matkan ajan.

Radiolaite ei ollut matkustaja-alusten ainoa keino jäävuorien välttämiseen. Laivan keulassa oli yötä päivää tähystäjä, jonka tehtävänä oli varoittaa edessä olevista vaaroista. Titanicin kokeneilta tähystäjiltä puuttui onnettomuusyönä tärkeä apuväline – kiikarit.

Kiikareita säilytettiin toisen perämiehen hytissä, ja pahaksi onneksi perämies oli vaihtunut juuri ennen matkaa. Hytin avain oli ilmeisesti päätynyt laivalta poistuneen perämiehen matkaan.

Sanomalehden myyjä RMS Titanicin menettäneen varustamon White Star Linen toimiston edustalla Lontoossa.
Lehdenmyyjä RMS Titanicin menettäneen laivanvarustamon White Star Linen toimiston edustalla Lontoossa. Sanomalehden myyjä RMS Titanicin menettäneen varustamon White Star Linen toimiston edustalla Lontoossa. Kuva: Lordprice Collection / Alamy Stock Photo Blink Films/Channel Yle TV1,Historia: Titanicin tarina

Matkustajat olivat autuaan tietämättömiä siitä, että jäävuoreen törmäyksen jälkeen Titanicin kohtalo oli sinetöity. Kun laiva alkoi upota, monet matkustajat tekivät pahan virheen.

”Kun Titanic pysähtyi törmäyksen jälkeen, matkustajat ihmettelivät, mitä oli tapahtunut ja avasivat hytin ikkunan. Lähdettyään kohti pelastusveneitä, he jättivät ikkunat auki”, kuvailee dokumentissa haastateltava Titanic-asiantuntija, kirjailija Tim Maltin.

Brittiläinen historiadokumentti Titanicin tarina seuraa 270 metriä pitkän aluksen taivalta aina sen rakentamisesta kohtalokkaaseen matkaan asti. Ohjelma paljastaa keskeiset virheet, jotka aiheuttivat kaikkien aikojen suurimman merikatastrofin.

Mitä nykyajan laivanrakentajat ovat oppineet Titanicin virheistä? Kuinka katastrofi on vaikuttanut merenkulun turvallisuuteen? Ohjelmassa haastatellaan muun muassa laivanrakennusinsinööri Stephen Paynea, joka on suunnitellut Queen Mary 2 -aluksen ja 40 muuta matkustajalaivaa.

10 Mistakes That Sunk The Titanic. Ohjaus ja käsikirjoitus: Mike Ibeji. Tuotanto: Blink Films/Channel 5, Iso-Britannia, 2019. Lukijana on Tuija Westerholm.