Hyppää pääsisältöön

Hittielokuva Tenetin äänet ovat niin kovalla, että teatterissa tarjoillaan korvatulppia ja puheesta ei saa aina selvää – Mistä tämä johtuu?

Kuvituskuvassa Tenetin tähti John David Washington äänien keskellä.
John David Washington esittää Tenet-elokuvan pääosaa. Kuvituskuvassa Tenetin tähti John David Washington äänien keskellä. Kuva: JIM LO SCALZO, European Pressphoto Agency EPA, LANDMARK MEDIA / Alamy, All Over Press, Antti Ollikainen / Yle KulttuuriCocktail

Christopher Nolanin uutuuselokuvalle on asetettu mahdottomat toiveet kriisissä olevien elokuvateattereiden vapahtamisesta. Finnkinolta kerrotaan, että tuotantoyhtiön toivomaa äänenvoimakkuutta on hiljennetty lukuisten palautteiden jälkeen. Minkä takia monista elokuvista ei saa selvää?

Miksi Tommi Korpela huutaa minulle, että "Kaupin Pasi on hyvä mies"?

Christopher Nolanin uuden Tenet-elokuvan näytöksessä äänenvoimakkuus oli niin lujalla, että Metsäjätti-elokuvan trailerissa Korpelan esittämä tehtaanjohtaja tuntui huutavan.

Varsinaisen elokuvan alettua selvisi, että Korpela taisi puhua normaalilla äänenpainolla. Äänet tuntuivat vain kuuluvan tavallista voimakkaampina.

Tenet alkaa konserttisalista, jossa kaikki menee pieleen asejoukkojen hyökätessä paikalle. Samaistuin fiktiivisiin konserttikävijöihin: konserttisalissa ja elokuvateatterissa penkit tärisivät ja aseiden laukauksia odotti pelolla, koska ne tuntuivat vatsanpohjassa saakka.

Finnkinon kassalla tarjoiltiin korvatulppia avuksi. Teatteriketjun mukaan tuotantoyhtiö toivoi tiettyä äänenvoimakkuutta elokuvalle, mutta äänenvoimakkuutta on jo nyt hiljennetty valitusten takia.

Kieppuva auto Tenet-elokuvassa.
Kieppuva auto Tenet-elokuvassa. Kuva: Copyright 2020 BACKGRID UK KulttuuriCocktail

Nolanin uutuus on koko painollaan eteenpäin vyöryvä agenttiseikkailu, maksimaalista elokuvaa. Elokuvassa esineet kulkevat eteenpäin ja taaksepäin ajassa, tapahtumapaikat vaihtuvat Tallinnasta Mumbaihin ja jumbojetti törmää rakennukseen. Eikä se ole edes elokuvan huippukohta.

Tenetistä on toivottu koronassa kärsineiden elokuvateattereiden pelastajaa, mutta poikkeuksellisen mielenkiintoiseksi elokuvan tekee sen äänisuunnittelu. Ruotsalaisen Ludwig Göranssonin musiikki ei tunnu lakkaavan milloinkaan ja räjähdykset vavahduttavat.

Joissain kohtauksissa tehosteäänet ja musiikki ovat niin kovalla, että päähenkilöiden puhetta on vaikea erottaa kaiken alta.

Elokuvan äänistä on puhuttu myös ulkomailla. Brittilehti The Guardianissa kuvaillaan elokuvan "mahtavaa" dialogia näin: "'Hngmmhmmh', sanoo Robert Pattinson. 'Mmghh nmmhhmmmm nghhh', vastaa John David Washington."

John David Washington ja Robert Pattinson
John David Washington ja Robert Pattinson. John David Washington ja Robert Pattinson Kuva: Warner Bros/Courtesy Everett Collection/All Over Press KulttuuriCocktail

Nolania on aiemmin kritisoitu siitä, ettei hänen elokuvissaan puheesta saa aina selvää melskeen alta.

Äänisuunnittelija Kirka Sainio kävi katsomassa Tenetin juuri sen ensi-illan jälkeen ja laittoi ensimmäisen kohtauksen jälkeen tulpat korviin aina toimintakohtausten ajaksi. Sainio on voittanut kolme Jussi-palkintoa, viimeksi Tuntematon sotilas -elokuvan äänisuunnittelusta.

Nolanin elokuvien äänistä on keskusteltu paljon alan sisällä. Jopa niin paljon, että ohjaajan elokuvien äänisuunnittelija Richard King on selittänyt asiaa Reddit-sivuston AMA-kyselyssä 2019. King vertaa elokuvilla tavoiteltua kokemusta punk-musiikin kuunteluun, joka tuntuu koko kehossa.

"Dialogi on vain yksi osa äänipalettia. [Nolan] haluaa napata yleisöä kraiveleista ja vetää heidät kohti valkokangasta antamatta elokuviensa tulla passiivisiksi kokemuksiksi."

Nolan itse kuvaili Interstellar-elokuvan äänimiksausta The Hollywood Reporterille näin:

"En ole samaa mieltä siitä, että [elokuvan] selkeys saavutetaan vain dialogin avulla. Olen aina rakastanut elokuvia, jotka suhtautuvat ääneen impressionistisesti. Se on epätyypillistä valtavirran isoille elokuville, mutta se tuntuu oikealta lähestymistavalta tälle kokemukselliselle elokuvalle."

Kun urut soivat, sen pitää tuntua palleassa.― Kirka Sainio

– Dialogin selkeydestä luopuminen on hankala aihe, sanoo Kirka Sainio.

Hän sanoo miettineensä asiaa paljon myös omassa työssään.

– Elokuva oli miksattu todella kovaääniseksi.

Ihmiset ovat hyvin herkkiä koville äänille. Standardina on, että elokuvat esitetään hiljaisemmalla, kuin tekijät ehkä toivovat.

Yleisöt huomaavat tavallista voimakkaammat äänet nopeasti. Suomen kieltä puhuva elokuvakatsoja ei välttämättä kuitenkaan edes huomaa, jos englanninkielinen dialogi on miksattu epäselvästi.

– Olemme niin harjaantuneita tekstityksen lukemiseen, ettemme edes huomaa lukevamme sitä. Heti, kun tulee epäilys, vilkaisemme tiedostamatta tekstitystä.

Se ehkä selittää, miksi juuri Tenetin englanninkielisissä arvioissa äänistä puhutaan paljon, suomalaisissa ei juurikaan. Forbesin kriitikko Scott Mendelson esimerkiksi lyttäsi, että kannattaa odottaa blurayta ja katsoa elokuva tekstityksillä.

Räjähdys Tenet-elokuvassa.
Räjähdys Tenet-elokuvassa. Kuva: Copyright 2020 BACKGRID UK KulttuuriCocktail

Sainion mukaan elokuvabisneksessä dialogin ajatellaan olevan kuningas. Se on siis usein tärkeysjärjestyksen kärjessä elokuvia miksatessa: jos dialogista tai tehosteäänistä on leikattava, tehosteita hiljennetään.

Epäselvä dialogi on tehokeino ja harvinaisuus. Yhdysvaltalaisen Robert Altmanin (1925–2006) elokuvissa esimerkiksi puhuttiin usein päällekäin ja yleisö saattoi kuulla vain sanoja sieltä, toisia täältä. Vastaavaa näkee harvoin.

Tenetin kohdalla se ei ole mikään vahinko. [Äänisuunnittelija] Richard Kingin mukaan elokuvan tarkoitus on vyöryä päälle antamatta hengähdyshetkeä katsojalle. Ymmärrän ajatuksen, Sainio sanoo.

Ilmiö voi olla Tenetiä isompi. Sopranos-televisiosarjan äänimiksaaja Mathew Price sanoi The Guardianille näin:

"Jos katsot vanhoja elokuvia, saatat kuulla muutaman ääniefektin siellä ja täällä. Nykyään tekijät ovat menneet ihan sekaisin: joku kävelee huoneen läpi nahkatakissa, vetoketjut kilisevät, nahka narisee ja jokainen askel kuuluu kirkkaana."

Elokuvantekijöillä on aiempaa enemmän vaihtoehtoja, mikä tarkoittaa, että ääntä käytetään kunnianhimoisemmin. Riskinä on, että äänimaailma puuroutuu.

Rikollinen Tenet-elokuvassa.
Rikollinen Tenet-elokuvassa. Kuva: Copyright 2020 BACKGRID UK KulttuuriCocktail
Jos kaiken tekee siisteys edellä, ei elokuvakokemuksesta tule kovin intensiivistä.― Kirka Sainio

Tenetin kaltaiset elokuvat vaativat paljon äänentoistolta. Voi olla, että sen kaltaiset elokuvat miksataan priimateattereita varten, Sainio sanoo.

Hän kertoo saaneensa Tuntemattoman sotilaan ensi-illan jälkeen kiivasta palautetta maakuntateatterin omistajalta siitä, että "tiedetäänkö Helsingissä" elokuvan olevan liian vaativa teatterin järjestelmille.

– Tuntemattomasta tuli jonkin verran valituksia, ettei siitä saa selvää. Siinä täytyy tasapainoilla, jotta huono akustiikka ei pilaisi elokuvaa. Mutta jos kaiken tekee siisteys edellä, ei elokuvakokemuksesta tule kovin intensiivistä.

Kun urut soivat, sen pitää tuntua palleassa, Sainio sanoo.

Tenet ei ole Finnkinon historian eniten palautetta saanut elokuva, Finnkinon kehitysjohtaja Janne Uusi-Kölli kirjoittaa sähköpostitse.

– Vuonna 2014 ilmestynyt Interstellar taitaa pitää kärkipaikkaa äänistä saaduissa palautteista. Christopher Nolan oli silloinkin asialla.

Räjähdys Tenet-elokuvassa.
Räjähdys Tenet-elokuvassa. Kuva: Warner Bros/Courtesy Everett Collection/All Over Press KulttuuriCocktail,Tenet

Tenetiä voisi kutsua pesäpallotermein kunnari-elokuvaksi. Se tarkoittaa, että elokuvalla yritetään kunnianhimoisesti kolmospesälle asti, mikään kotipesän lähelle putoava keskisarjan konservatiivinen näpy ei riitä.

Ainakin itse katson mieluummin elokuvia, joissa kokeillaan isosti ja ehkä astutaan harhaan. Tärkeintä on, että tekijällä on selkeä pyrkimys, joka välittyy elokuvasta.

Komiteoiden palaverikahvilta maistuvien Marvel-elokuvien sijaan katson mieluummin toimintaelokuvaa, jossa tulppia voi joutua pitämään korvissa tai dialogia ei aina kuulu.

Itselleni Tenet oli kaikessa tärkeilyssään niin kryptinen kokemus, että antauduin virran vietäväksi, eikä loppujen lopuksi juonenkäänteiden seuraamisella ollut suurempaa väliä. Tärkeämpiä olivat toimintakohtausten aiheuttamat tunnereaktiot, ei se, ymmärsinkö kaiken höpötyksen aikajanoista tai maailmanlopusta.

Elizabeth Debicki Tenet-elokuvassa.
Elizabeth Debicki. Elizabeth Debicki Tenet-elokuvassa. Kuva: Copyright 2020 BACKGRID UK KulttuuriCocktail
Moniin elokuviin, joita rakastan, liittyy joku käsittämätön elementti, jota en ymmärrä.― Kirka Sainio

Välillä tällainen puhtaan elokuvan kokemus voi olla jumalainen. Harva elokuva on tarjonnut minulle samanlaista pyhän läsnäolon tunnetta kuin Mad Max: Fury Road -elokuva (2015), jossa kymmenet autot ajavat hirmumyrskyyn ja kieppuvat ilmassa pihahtaen räjähdyksiin.

Itketti, koska se oli niin hölmöä ja ihanaa. Sillä, onko se tarinan kannalta ymmärrettävää tai loogista, ei ole mitään merkitystä.

Sainiolle Tenet ei kerronnallisesti aivan toiminut. Tai kuten hän itse asian muotoilee: "Tenetti vähän menetti tehokkaat iskut."

Kun kaikki on kovaäänistä, riskinä on, etteivät kovatkaan äänet tunnu enää missään. Silti Sainio ei kuuntelisi Tenetiä teatterissa yhtään hiljemmalla.

– Hirveän moniin elokuviin, joita rakastan, liittyy joku käsittämätön elementti, jota en ymmärrä. Mutta sen vuoksi ne muuttuvat niin rakkaiksi.

Keskustelu sulkeutuu 9.10.2020.
Keskustele