Hyppää pääsisältöön

Kapellimestarin pitää tietää tarkalleen, mitä haluaa (tai ainakin näyttää siltä!) – dokumentti seuraa kolmea nuorta muusikkoa, jotka valitsivat instrumenteista vaikeimman

Kapellimestariopiskelijat I-Han Fu, Emilia Hoving ja James Kahane harjoituksissa orkesterimuusikoiden kanssa. Vasemmalla professori Atso Almila.
Professori Atso Almila sekä I-Han Fu, Emilia Hoving ja James Kahane Kapellimestariopiskelijat I-Han Fu, Emilia Hoving ja James Kahane harjoituksissa orkesterimuusikoiden kanssa. Vasemmalla professori Atso Almila. Kuva: Laura Oja / Tuffi Films Oy Orkesterin edessä,teeman dokumentit

Sibelius-akatemian maailmankuulu "kapuluokka" avaa ovensa elokuvantekijöille ensimmäistä kertaa sitten 1990-luvun. Elokuva Orkesterin edessä on intiimein koskaan tehty seurantakuvaus opiskelusta Sibelius-Akatemiassa opiskelijan näkökulmasta.

Emilia Hoving, I-Han Fu ja James Kahane ovat nuoria muusikoita, jotka ovat valinneet itselleen instrumenteista kaikkein vaativimman, sinfoniaorkesterin.

He opiskelevat orkesterinjohtamista Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kapellimestariluokalla, joka on alallaan yksi maailman halutuimmista ja arvostetuimmista.

Kapellimestarin on oltava itsevarma, karismaattinen, herkkä, tarkka ja sytyttävä. Hänen täytyy vakuuttaa orkesterin soittajat siitä, että tietää mitä on tekemässä, vaikka oma mieli on täynnä kyseenalaistuksia ja epävarmuuksia.

Päivästä toiseen nuoret kapellimestariopiskelijat astuvat partituureineen orkesterin eteen harjoittelemaan kapellimestarin ammattia opettajiensa herkeämättömän katseen alla.

Kapellimestariopiskelija I-Han Fu johtaa orkesteria harjoituksissa. Kapellimestari Hannu Lintu näyttää taustalla mallia
I-Han Fu ja Hannu Lintu Kapellimestariopiskelija I-Han Fu johtaa orkesteria harjoituksissa. Kapellimestari Hannu Lintu näyttää taustalla mallia Kuva: Tuffi Films Orkesterin edessä,teeman dokumentit

Orkesterin edessä on elokuva luovasta johtajuudesta kerrottuna kolmen nuoren kapellimestarin tarinan kautta. Heitä mentoroi professori Atso Almila, joka tekee parhaansa rohkaistakseen oppilaitaan alalla, jolla kilpailu on todella kovaa.

Ihailtu vieraileva professori, Radion Sinfoniaorkesterin ylikapellimestari Hannu Lintu sähköistää ilmapiirin lahjomattoman täsmällisellä palautteellaan. Yksi tämän hetken seuratuimmista kapellimestareista, Helsingin kaupunginorkesterin ylikapellimestari Susanna Mälkki korostaa opiskelijoille, kuinka tärkeää on tietää tarkalleen, mitä orkesterilta pyytää, ja olla periksiantamaton sen pyytämisessä.

I-Han Fu

Kapellimestariopiskelija I-Han Fu Töölönlahden jäällä, taustalla Finlandia-talo
Kapellimestariopiskelija I-Han Fu Töölönlahden jäällä, taustalla Finlandia-talo Kuva: Tuffi Films Oy Orkesterin edessä,teeman dokumentit

Taiwanilainen I-Han aloitti orkesterinjohdon opinnot Sibelius-Akatemiassa vuonna 2016. I-Hanille on tärkeää oppia ymmärtämään eurooppalaista kulttuuria laajemmin ja syvemmin kuin vain partituureja opiskelemalla. Hän on teknisesti edistynyt ja tarkka, mutta hän tarvitsee rohkaisua. Muusikoiden innostaminen spontaanisti ja ilmeikkäästi ei ole itsestään selvää nuorelle kapellimestarille, joka on kasvanut pidättyväistä ilmaisua arvostavassa kulttuurissa.

Emilia Hoving

Emilia Hoving johtaa orkesteria.
Emilia Hoving johtaa orkesteria. Kuva: Laura Oja / Tuffi Films Oy Orkesterin edessä,teeman dokumentit

Pianoa, selloa ja klarinettia soittava Emilia on opiskellut Sibelius-Akatemiassa ensin musiikkikasvatusta. Kolmen vuoden aikana hänellä kypsyi päätös pyrkiä kapellimestariluokalle. Emilia on orkesterin edessä luonteva ja hänestä välittyy orastavasti vahvaa tulkinnallista tahtoa, mutta onko hänellä "lupa" tulkita teos mielensä mukaisesti? Omaan tahtoon luottaminen ja sen välittäminen orkesterille ovat keskeisiä haasteita Emilian polulla.

James Kahane

Kapellimestariopiskelija James Kahane
Kapellimestariopiskelija James Kahane Kuva: Laura Oja / Tuffi Films Oy Orkesterin edessä,teeman dokumentit

Pariisilaisen kulttuuriperheen lapsi James kiinnostui orkesterinjohtamisesta jo 14-vuotiaana, ja siitä asti hän on tähdännyt määrätietoisesti kohti kapellimestarin uraa. Opiskeltuaan Pariisissa ja Tel Avivissa hän valitsi Sibelius-Akatemian jatko-opintopaikakseen vertailtuaan useita eurooppalaisia konservatorioita ja kyseltyään alan asiantuntijoiden mielipiteitä maailman parhaasta opinahjosta.

Anna-Karin Grönroos

Ohjaaja Anna-Karin Grönroos
Ohjaaja Anna-Karin Grönroos Kuva: Laura Oja Anna-Karin Grönroos

"Seurasimme opetustilanteita noin kolmen vuoden ajan. Siitä huolimatta minusta kapellimestarin työssä on edelleen jotain hyvin mystistä. Kapellimestari muistuttaa tanssijaa, jonka liikkeet ovat tiukan harjoittelun tulosta mutta jonka esitys murenee, jos siinä ei ole hetkessä elämistä ja vaaran tuntua.

Pääsin tutkimaan hierarkian rakenteita klassisen musiikin maailmassa, mutta uskon, että lainalaisuudet pätevät kaikkialla: kuka kelpaa johtajaksi, mitkä ominaisuudet voivat nostaa henkilön johtajaksi?

Päähenkilömme uskaltavat olla elokuvassa myös epätäydellisiä, ja nyt elokuvan valmistuttua ymmärrän, kuinka rohkeaa se on."

  • Orkesterin edessä. Dokumenttielokuva, Suomi 2020. Ohjaus ja käsikirjoitus Anna-Karin Grönroos

Dokumentti Orkesterin edessä nähdään Teemalla tiistaina 15.9.2020 klo 21. Areenassa se on katsottavana 14.9.2020 alkaen 90 päivän ajan.

Yle Teema

Teema Twitterissä ja Facebookissa