Hyppää pääsisältöön

Myös Tarkiainen luottaa ritualististen elementtien kiinnostavuuteen

Outi Tarkiaisen musiikkiin keskittyvä tuorein julkaisu esittelee tekijänsä pienelle orkesterille laatimaa äänistöä. Levyn molemmat teokset, laulusarja Maa, kevään tytär sekä saksofonikonsertto Saivo tavoittelevat haltioitumista ja myyttistä maa-ykseyttä.

tarkiainen äänitteen kansi
tarkiainen äänitteen kansi Outi Tarkiainen

Maa, kevään tytär on laaja, yli neljänkymmenen minuutin kestoinen laulusarja mezzosopraanolle ja orkesterille. Musiikin tunnelma on pysähtynyt ja olotila rituaalinomainen. Strategia on läpi teoksen samantyyppinen, mutta kantaa hyvin kestonsa. Äänistö loihii pitkien sävelpisteiden päällä ja kihisee toistuvasti jousten hiljaisissa tremolo-värinöissä. Välillä sävelistö liikkuu vikkelämmin ja saa äänekkäämpiäkin olomuotoja. Mezzosopraano Virpi Räisänen tekee vahvan tulkinnan.

Saksofonikonsertto Saivo on myös mietiskelevä sointitapahtuma. Soolosoitin saa rauhassa oleskella etualalla. Tekstuureissa on ilmavuutta ja musiikilliset tapahtumat saavat riittävästi aikaa. Näin parhaimmillaan rakentuu vahvoja tunnelmia. Jukka Perko olevaistaa soolo-osuuden vaikuttavasti ja tuo omalla jazz-soundillaan teokseen kiinnostavan lisäulottuvuuden. Perkon toteuttama elektroninen osuus perustuu pitkälti kaikuisten tilojen luomiseen. Konsertto päättyy saksofonin riipivään valitukseen.

Lapin kamariorkesteri luo John Storgårdsin johdolla onnistuneesti painokkaita ja voimallisia tunnelmia sekä energisoivia purkaumia.

Outi Tarkiainen: Maa, kevään tytär; Saivo. Jukka Perko, saksofoni ja elektroniikka, Lapin kamariorkesteri/John Storgårds. (Ondine, ODE 1353-2)

Kuuntele Uudet levyt 15.9.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.