Hyppää pääsisältöön

Myös Tarkiainen luottaa ritualististen elementtien kiinnostavuuteen

Outi Tarkiaisen musiikkiin keskittyvä tuorein julkaisu esittelee tekijänsä pienelle orkesterille laatimaa äänistöä. Levyn molemmat teokset, laulusarja Maa, kevään tytär sekä saksofonikonsertto Saivo tavoittelevat haltioitumista ja myyttistä maa-ykseyttä.

tarkiainen äänitteen kansi
tarkiainen äänitteen kansi Outi Tarkiainen

Maa, kevään tytär on laaja, yli neljänkymmenen minuutin kestoinen laulusarja mezzosopraanolle ja orkesterille. Musiikin tunnelma on pysähtynyt ja olotila rituaalinomainen. Strategia on läpi teoksen samantyyppinen, mutta kantaa hyvin kestonsa. Äänistö loihii pitkien sävelpisteiden päällä ja kihisee toistuvasti jousten hiljaisissa tremolo-värinöissä. Välillä sävelistö liikkuu vikkelämmin ja saa äänekkäämpiäkin olomuotoja. Mezzosopraano Virpi Räisänen tekee vahvan tulkinnan.

Saksofonikonsertto Saivo on myös mietiskelevä sointitapahtuma. Soolosoitin saa rauhassa oleskella etualalla. Tekstuureissa on ilmavuutta ja musiikilliset tapahtumat saavat riittävästi aikaa. Näin parhaimmillaan rakentuu vahvoja tunnelmia. Jukka Perko olevaistaa soolo-osuuden vaikuttavasti ja tuo omalla jazz-soundillaan teokseen kiinnostavan lisäulottuvuuden. Perkon toteuttama elektroninen osuus perustuu pitkälti kaikuisten tilojen luomiseen. Konsertto päättyy saksofonin riipivään valitukseen.

Lapin kamariorkesteri luo John Storgårdsin johdolla onnistuneesti painokkaita ja voimallisia tunnelmia sekä energisoivia purkaumia.

Outi Tarkiainen: Maa, kevään tytär; Saivo. Jukka Perko, saksofoni ja elektroniikka, Lapin kamariorkesteri/John Storgårds. (Ondine, ODE 1353-2)

Kuuntele Uudet levyt 15.9.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.

  • Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Kapellimestari Susanna Mälkki ja Helsingin kaupunginorkesterin edellisellä julkaisulla Béla Bartókin pianokonserton kytkynä soi pirteästi Ravel ja aikamme musiikki. Nyt ollaan liikkeellä taas täys-Bartók-paketilla. Bartók-matkailu on muutamalla aiemmalla julkaisulla keskittynyt säveltäjän varhaistuotantoon.

  • Aili Järvelä ja Sointi Jazz Orchestra - hyvän mielen sointeja raikkaalla otteella

    Aili Järvelän hyvän mielen sointeja

    Aili Järvelä (s. 1985) on tullut tutuksi laulajana, lauluntekijänä, säveltäjänä, sovittajana, viulistina, tuottajana, Järvelän pelimannina sekä freelance-muusikkona useista eri yhtyeistä ja yhteyksistä. Sointi Jazz Orchestra on vuonna 2013 toimintansa aloittanut nuorista ammattimuusikoista koostuva yhtye, jonka taiteellisena johtajana toimii yhtyeen perustanut Rasmus Soini.