Hyppää pääsisältöön

Kopatchinskaja reuhtoo Vivaldia nykyaikaan

Viulisti Patricia Kopatchinskaja on itsevarmasti edennyt kohti yhä hurjempaa ja omaleimaisempaa tulkintatyyliä. Onneksi hän on osaa valita ohjelmistoa ja yhteistyökumppaneita, jotka eivät moisesta säikähdä. Sen todistaa Kopatchinskajan uutuuslevy "What's Next Vivaldi?", jolla Vivaldin viulukonsertot saumatta yhdistyvät italialaisten nykysäveltäjien mittatilausteoksiin, ja orkesterina mellastaa irtiottokykyinen Il Giardino Armonico.

What's Next Vivaldi? / Kopatchinskaja
What's Next Vivaldi? / Kopatchinskaja Uudet levyt

Vivaldia Kopatchinskaja soittaa yli- tai alitempossa, rujolla soinnilla ja äärimmäisen rytmisesti. Nopeiden osien liki pakkomielteinen reuhtominen alkaa nopeasti väsyttää korvia, mutta Kopatchinskajan mielikuvitus ja rohkeus pitävät mielen virkeänä, ja hitaiden osien inhimillinen, hauras sulo antaa hengityksen tasaantua. Riffivetoisesta barokkirokistaan tunnettu Il Giardino Armonico tuntuu riemuitsevan siitä, että kerrankin solisti reagoi ja antaa reagoitavaa vähintään siinä missä orkesterikin. Ja kun molemmilla pitää pokka, solistin rytminen etu- tai takakeno orkesteriin nähden tuntuu kerrankin hyvältä ilmaisukeinolta eikä virheeltä.

Yhteispeli Vivaldin ja nykymusiikin välillä ei ole aivan yhtä sujuvaa. Francesconin, Movion, Scelsin, Cattaneon ja Solliman lyhyet kappaleet niveltyvät Vivaldin konserttoihin yllättävän hyvin ja monissa on samaa jyrkkäreunaista massoittelua kuin Vivaldissa. Silti nykyvälikkeistä tulee harhaileva ja epävarma mielikuva keskellä Vivaldin sujuvaa itsevarmuutta, ja ne tuntuvat häiriöiltä eivätkä jatkumoilta. Asiaa ei auta edes Il Giardino Armonicon loistava sopeutuminen moderniin ilmaisuun. Tietty häiritsevyys lienee ollut Kopatchinskajan tarkoitus, mutta ainakin puheperkussiivinen "Lazzo parlante" menee rajan yli.

Ne jotka haluavat pysyä turvallisten rajojen sisäpuolella voivat siis välttää Patricia Kopatchinskajaa. Seikkailuhenkisille tämä levy sen sijaan on syksyn iloisin retki.

"What's Next Vivaldi?" Antonio Vivaldin konserttoja sekä uutta musiikkia, säv. Luca Francesconi, Simone Movio, Giacinto Scelsi, Aureliano Cattaneo ja Giovanni Sollima. - Patricia Kopatchinskaja, viulu, ja Il Giardino Armonico/Giovanni Antonini. (Alpha Classics, ALPHA624)

Kuuntele Uudet levyt 22.9.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Barokkisäveltäjät ymmärsivät joulun tunnelmat

    Levyarvostelu

    Jouluyön salaperäinen tunnelma, paimenten hämmästys ja yleinen ilo - kaikki ne ovat joulumusiikin keskeisiä piirteitä, ja kaikkia niitä osasivat mestarillisesti ilmaista barokin säveltäjät. Siksi barokin ajan joulukonsertot ovat suosittua soitinmusiikkia jouluksi. Täksi jouluksi joulukonserttoja tarjoaa muun muassa barokkiorkesteri Concerto Copenhagen.

  • Ruamjain kuorojoulu kuulostaa tuoreelta

    Levyarvostelu

    Tavallisesti jouluksi ilmestyy monta kotimaista kuorolevyä, mutta tänä vuonna kuorot eivät ole päässeet harjoittamaan tai levyttämään jouluohjelmistojaan ja ainakin julkaisukonsertit ovat jääneet pitämättä. Melkein ainoa poikkeus on jyväskyläläinen Ruamjai-sekakuoro, jonka joululevy Aire paikkaa joululevypulaa tuoreesti ja laveasti.

  • Jonas Kaufmann hoitaa oopperajoulun

    Levyarvostelu

    Sony Classical -yhtiön tenoritähti Jonas Kaufmann hymyilee joululevynsä kannessa tyylikkäästi harmaantuneena, smokki päällä, ja laadukkaan graafikon tekemä lumisade leijailee hänen päälleen juuri niin kuin pitää. Levy lunastaa kaikki kannen lupaukset.

  • Kirkassilmät silkohapset laulavat vanhaa kirkkomusiikkia

    Levyarvostelu

    Renessanssin vokaalipolyfonian ajaton kirkkaus soi joulun sanomaa siinä missä tutut joululaulut. Siksi jokaiseen joulumusiikkikattaukseen kannattaa etsiä musiikkia sellaisilta säveltäjiltä kuin Palestrina, Victoria ja Tallis. Tänä jouluna sitä löytyy Hyperionin julkaisemalta levyltä Sacred Treasures of Christmas.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua