Hyppää pääsisältöön

Kopatchinskaja reuhtoo Vivaldia nykyaikaan

Viulisti Patricia Kopatchinskaja on itsevarmasti edennyt kohti yhä hurjempaa ja omaleimaisempaa tulkintatyyliä. Onneksi hän on osaa valita ohjelmistoa ja yhteistyökumppaneita, jotka eivät moisesta säikähdä. Sen todistaa Kopatchinskajan uutuuslevy "What's Next Vivaldi?", jolla Vivaldin viulukonsertot saumatta yhdistyvät italialaisten nykysäveltäjien mittatilausteoksiin, ja orkesterina mellastaa irtiottokykyinen Il Giardino Armonico.

What's Next Vivaldi? / Kopatchinskaja
What's Next Vivaldi? / Kopatchinskaja Uudet levyt

Vivaldia Kopatchinskaja soittaa yli- tai alitempossa, rujolla soinnilla ja äärimmäisen rytmisesti. Nopeiden osien liki pakkomielteinen reuhtominen alkaa nopeasti väsyttää korvia, mutta Kopatchinskajan mielikuvitus ja rohkeus pitävät mielen virkeänä, ja hitaiden osien inhimillinen, hauras sulo antaa hengityksen tasaantua. Riffivetoisesta barokkirokistaan tunnettu Il Giardino Armonico tuntuu riemuitsevan siitä, että kerrankin solisti reagoi ja antaa reagoitavaa vähintään siinä missä orkesterikin. Ja kun molemmilla pitää pokka, solistin rytminen etu- tai takakeno orkesteriin nähden tuntuu kerrankin hyvältä ilmaisukeinolta eikä virheeltä.

Yhteispeli Vivaldin ja nykymusiikin välillä ei ole aivan yhtä sujuvaa. Francesconin, Movion, Scelsin, Cattaneon ja Solliman lyhyet kappaleet niveltyvät Vivaldin konserttoihin yllättävän hyvin ja monissa on samaa jyrkkäreunaista massoittelua kuin Vivaldissa. Silti nykyvälikkeistä tulee harhaileva ja epävarma mielikuva keskellä Vivaldin sujuvaa itsevarmuutta, ja ne tuntuvat häiriöiltä eivätkä jatkumoilta. Asiaa ei auta edes Il Giardino Armonicon loistava sopeutuminen moderniin ilmaisuun. Tietty häiritsevyys lienee ollut Kopatchinskajan tarkoitus, mutta ainakin puheperkussiivinen "Lazzo parlante" menee rajan yli.

Ne jotka haluavat pysyä turvallisten rajojen sisäpuolella voivat siis välttää Patricia Kopatchinskajaa. Seikkailuhenkisille tämä levy sen sijaan on syksyn iloisin retki.

"What's Next Vivaldi?" Antonio Vivaldin konserttoja sekä uutta musiikkia, säv. Luca Francesconi, Simone Movio, Giacinto Scelsi, Aureliano Cattaneo ja Giovanni Sollima. - Patricia Kopatchinskaja, viulu, ja Il Giardino Armonico/Giovanni Antonini. (Alpha Classics, ALPHA624)

Kuuntele Uudet levyt 22.9.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Monteverdi-valikoima hurmaa kuin pienoisooppera

    Levyarvostelu

    Barokkiguru Rinaldo Alessandrinin johtama laulu- ja soitinyhtye Concerto Italiano on levyttänyt Monteverdia ennenkin. Parin vuoden takainen valikoima Night poimi madrigaalimestarin aarrearkusta musiikkia sotaan ja rakkauteen, kun taas uutuus Daylight keskittyy lauluun, tanssiin ja flirttailuun. Kun näistä aiheista kasataan vetävä, pienoisoopperan kaltainen kokonaisuus, joka vieläpä esitetään kertakaikkisen makoisasti, on kevätkauden voimasoittolevy selvillä.

  • Belle époquen loistavaa laulutaidetta patriarkaatin varjoista

    Levyarvostelu

    Sopraano Laetitia Grimaldi ja pianisti Ammiel Bushakevitz ovat laatineet BIS-yhtiön uutuuslevylle ohjelmiston, joka erottuu edukseen taidemusiikin tasa-arvoistumisen tuottamassa levyvirrassa. Ombres-otsikon alla kokonaisuus esittelee Ranskan Belle époque -aikakauden naissäveltäjien laulutuotantoa, joka on jäänyt varjoihin taidemusiikkikulttuurin keskittyessä suurmiesten suurteoksiin. Joskus tällaisten levyjen parasta antia on moniarvoistumisen ilo, mutta nyt iloa tuo myös herkullisen suoraviivainen musiikki.

  • Mezzo Melis Jaatisen profiililevyllä Skandinavia kohtaa Pariisin

    Levyarvostelu

    Norjassa ja Suomessa opiskellut, Oslossa asuva mezzosopraano Melis Jaatinen on vakiinnuttanut paikkansa etenkin pohjoismaiden oopperalavoilla, mutta omaa levyä on jouduttu odottamaan - tähän asti. Alban julkaisema uutuus "Impressions du nord" esittelee paitsi pätevän laulajan myös kiinnostavan ohjelmistonurkkauksen: Skandinaavisen kansallisromantiikan ranskalaiset vaikutteet ovat tuottaneet intensiivistä, tumman sävykästä musiikkia, joka sopii Jaatisen äänelle.

  • Kotimaiset Vasks-tulkinnat kestävät vertailun

    Levyarvostelu

    Latvialainen säveltäjä Peteris Vasks on noussut mystisen minimalismin kansainväliseksi kärkinimeksi immersiivisellä tunnemusiikillaan. Alban uutuuslevyllä Vasks-tarjontaa lisää säveltäjän ystävä, kapellimestari Juha Kangas, joka Tallinnan kamariorkesterin kanssa on taltioinut kaksi Vasksin suosittua konserttoa. Solisteina sellisti Marko Ylönen ja alttoviulisti Lilli Maijala joutuvat kovaan kansainväliseen vertailuun - mutta pärjäävät hyvin, päätellen siitä että oma sieluni liikahtaa, ja vieläpä Vasksin tarkoittamaan suuntaan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua