Hyppää pääsisältöön

Myrsky, mylväys ja hyytävä sopraano

Sturm und Drang oli barokin ja romantiikan väliin sijoittuvista sävellystyyleistä rajuin. Se yhdisti barokin selvät affektit romantiikan tunneilmaisuun kuvaamalla ihmismielen suuria liikahduksia musiikillisilla shokkitehoilla. Brittiläinen The Mozartists -yhtye on ryhtynyt kartoittamaan Sturm und Drangia Signum-yhtiölle, ja sarjan avauksessa tyylin orkesterihelmiä höystää sveitsiläis-belgialainen sopraano Chiara Skerath aarioillaan.

Sturm und Drang 1 / The Mozartists
Sturm und Drang 1 / The Mozartists Uudet levyt

Tyylinä Sturm und Drang on ajallisesti ja paikallisesti epämääräinen, ja se määritelläänkin lähinnä teoskohtaisesti. Rajua, teräväsärmäistä musiikkia voisikin kaivaa barokin ja romantiikan pimeistä väleistä vaikka kuinka, mutta The Mozartists on rakentanut ohjelmiston laiskasti. Beckin kolmas sinfonia, Gluckin Don Juanin loppukohtaus ja Haydnin La Passione on levytetty monelle Sturm und Drang -levylle. Kapellimestari Ian Pagen ooppera-asiantuntemus ja ketteryys tekevät tämän levyn tulkinnoista riittävän dramaattisia, orkesterin jouset iskevät aksentteihin kuin käärmeet ja Gluckissa helvetin porteilta kajahtaa varsin pelottavia vaskitöräyksiä, mutta voisi sanoa, että ukkospeltiä ravistellaan sähäkämmin kuin tulkintaperinnettä. Italialaiset periodiyhtyeet ovat tehneet saman aiemmin ja pelottavammin.

Levy erottuu joukosta lähinnä Chiara Skerathin neljällä aarialla. Skerathin lyyriseksi sanotussa sopraanossa on dramaattista särmää, joka fortekohdissa leikkaa orkesterin hyytävän tehokkaasti halki, ja Skerathilla riittää rohkeutta kiljua hulluna kun Traettan aaria sitä vaatii. Ei tällaista koko levyllistä kestäisi, vaikka muutama suvantokohta muistuttaa, että äänessä on myös suloista pehmeyttä.

Levyn äänitys tukee Sturm und Drangin särmikkyyttä, mutta lontoolaisen kirkon taustakohina on sen verran voimakas, että kontrasti hiljaisuuden ja huudon välillä kärsii. Jään silti mielenkiinnolla odottamaan sarjan kehittymistä. Kenties brittiläiset ooppera-asiantuntijat jatkossa löytävät uutta musiikkia ja näkökulmaa sekä myrskyyn että mylväykseen.

"Sturm und Drang, Volume 1", säv. Gluck, Jommelli, Haydn, Beck ja Traetta. - Chiara Skerath, sopraano, ja The Mozartists/Ian Page. (Signum Classics, SIGCD619)

Kuuntele Uudet levyt 22.9.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Krishna Nagarajan nyky(kansan)musiikki hurmaa rytmisellä eloisuudella

    Levyarvio

    Italialais-intialainen, Suomeen kotiutunut Krishna Nagaraja tunnetaan viulistina ja alttoviulistina etenkin periodi- ja kansanmusiikkipiireissä. Viime vuodet hän on laatinut Sibelius-Akatemiaan taiteellista väitöskirjaa laveasta polska-aiheesta. Projektin tuloksia on nyt kuultavissa Challenge Classicsin uutuuslevyllä, joka todistaa Nagarajan taidot säveltäjänä. Tales of Norway sisältää norjalaiseen perinteeseen linkittyvää, nykykansanmusiikista ponnistavaa, läpisävellettyä musiikkia, jonka rytminen leikkisyys ja eloisa fantasia tekevät vaikutuksen.

  • Tuplalevyllinen perusteellista klarinetti- ja elektroniikkatutkimusta

    Levyarvio

    Amerikkalainen klarinetisti Lucy Abrams-Husso on kotiutunut Suomeen jo vuosia sitten ja tekee nyt Sibelius-Akatemiassa väitöskirjatutkimusta aikamme amerikkalaisesta ja suomalaisesta klarinettimusiikista. Tutkimusprojektin tuloksia kuullaan SibaRecordsin julkaisemalla tuplalevyllä, joka sisältää seitsemän laajaa teosta klarinetille ja elektroniikalle. Musiikinkuluttajalle tällainen kerta-annos on vähintäänkin riittävä, mutta teosten soinnillinen ja dramaattinen moninaisuus pitää kuulijan mielenkiintoa yllä ja haastaa sopivasti myös perusteellista tutkija-muusikkoa.

  • Lisää sävyjä Vasksin mystiikkapaatokseen

    Levyarvio

    Latvialainen Peteris Vasks on viime vuosina noussut maailmanmaineeseen hempeyttä ja paatosta sekoittavalla versiollaan mystisestä minimalismista. Vasksin luottopianisti Reinis Zarins onneksi tarjoaa päivitystä Vasksin säveltäjäkuvaan Ondinen julkaisemalla uutuuslevyllä, jonka ohjelmistoon sisältyy myös säveltäjän kapinallista ja särmikästä varhaistuotantoa.

  • Kuherruskuukausi Sibeliuksen parissa

    Levyarvio

    Viime syyskuussa Nicholas Collon aloitti Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina, ja lähes saman tien suhde laitettiin koetukselle suomalaisittain vaativalla levytyksellä. Sibeliuksen seitsemäs sinfonia sekä näyttämömusiikkisarjat Kuningas Kristian II ja Pelleas ja Melisande tietysti sujuvat RSO:lta kuin vettä valaen, mutta Collonin tulkinnallinen näkemys joutuu kestämään vertailun pitkään perinteeseen. Onneksi Ondinen julkaisema levytys hehkuu kapellimestarin ja orkesterin kuherruskuukauden auvoa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua