Hyppää pääsisältöön

Tee polkupyörääsi turvaviiri ja tunne olosi hiukan turvallisemmaksi liikenteessä

Ruotsissa siirryttiin oikeanpuoleiseen liikenteeseen 3.9.1967 kello viisi. Kaikki ajoneuvoliikenne, myös pyöräilijät, vaihtoivat oikeinpuoleiselle kaistalle.

Muutos oli hyvin järjestetty, mutta ihmiset olivat silti kovasti huolissaan ja syntyi tarve lisätä turvallisuutta. Samalla, kun siirryttiin oikeanpuoleiseen liikenteeseen, keksi Frank Johansson Gnosjössä turvaviirin.

Turvaviiri on pyörästä ulkoneva tikku, jossa on heijastin. Sen tarkoituksena on varoittaa ohittavaa kulkuneuvoa polkupyörän sijainnista ja leveydestä.

Tällainen varoitusviiri tunnetaan nimellä turvaviiri. Sitä markkinoi ruotsalaisen iltapäivälehden Expressenin toimittaja. Turvaviirin ruotsinkielinen nimi on peräisin lehden sen aikaisesta sloganista “den har sting” ja niin siitä tuli ”stingpinne”.

Turvaviirejä on edelleen myynnissä, ne ovat suhteellisen halpoja, useimmiten oransseja ja muovista valmistettuja.

Ritning på kryssfaner
Ritning på kryssfaner Kuva: Yle/Juha Leskelä Strömsö,Jim Björni

Noin 4 mm paksu ristiinliimattu vaneri on hyvä lähtökohta, koska se on kevyttä ja kestää hyvin sahaamista ja poraamista.

Tarvitset heijastimen, jonka voi liimata vaneriin tai sitten voit porata vaneriin reiän ja liimata heijastimen siihen. Kakkosvaihtoehto on hiukan parempi, koska silloin heijastin näkyy sekä eteen että taakse.

Turvaviirin haluaa ehkä taittaa sisään, kun pysäköi pyörän, ja silloin vaikein vaihe on sarana.

En trädetalj
En trädetalj Kuva: Yle/Juha Leskelä Strömsö,Jim Björni

Sarana toimii hyvin puussa. Käytä kovaa puulajia, esimerkiksi koivua. Pultilla ja siipimutterilla turvaviirin saa helposti lukittua ulos- tai sisäänasentoon.

Hätä keinot keksii, ja tämä on hyvä juttu, joten en ymmärrä, minne turvaviirit katosivat?

Turvaviiri
Turvaviiri Kuva: Yle/Juha Leskelä Strömsö,Jim Björni

Strömsö

Strömsö Instagramissa

Ruudussa