Hyppää pääsisältöön

Riemua,

rauhaa vai

räyhää?

Mitä tulee töihin, kun sinä tulet töihin?

Ei ole yhdentekevää, miten töissä käyttäytyy

Keravalaisessa parturi-kampaamossa on juuri nautittu täytekakkua ja skumppaa. Heidän ilopillerinsä, ecuadorilaissyntyinen Alex, on ollut liikkeessä töissä kaksi vuotta.
Alex ei äyski eikä tiuski. Hänen hyvästä tuulestaan nauttivat niin työkaverit kuin asiakkaatkin.

– Alex on kaikkien meidän lemmikki. Asiakkaiden, työkavereiden – ja kampaamokoira Sisun, vakuuttaa kampaajamestari Gitte Punnonen.

Lojaali ja joustava. Ei puhu kenestäkään pahaa.

Hauska! Taitava ja nopea, kuvailevat työkaverit ilopilleriään.

Takana ovat ajat, jolloin äreä tuppisuukin pärjäsi, jos hänellä vain oli vahva selkä ja hyvä lapio. Nykyaikainen työelämä perustuu yhteistyöhön, eikä enää ole yhdentekevää, miten työpaikalla käyttäytyy.

Ihmissuhdetaidoista, kuten työkaveruustaidosta, on tullut ihan perustason valmiuksia, joita edellytetään alalla kuin alalla.

Alex leikkaa miesasiakkaan hiuksia, ja katse on keskittyneesti kiinni saksien terävissä kärjissä. Välillä hän jutustelee hyväntuulisesti asiakkaansa kanssa.

Hetkeä aikaisemmin hän on nauraa hekottanut ja syönyt kakkua työkavereiden kanssa.

Alex saattaa kuulemma joskus töihin tullessaan huokaista, että on nukkunut huonosti, mutta hän ei koskaan vyörytä pahaa tuultaan työkavereille.

Hän ei tiuski eikä äyski, vaan pitää yllä hyvää ilmapiiriä.

Organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa tietää tunnetaitojen merkityksen työelämässä. Toisen tunteisiin ja tarpeisiin eläytyminen ei ole mitään turhaa pehmoilua, vaan pohja yhteistyön sujuvuudelle.

–Työyhteisöt toimivat nyyttikestiperiaatteella. Jokainen rakentaa työpaikkansa ilmapiiriä tiettyyn suuntaan – on siis hyvä miettiä tuoko itse pöytään vaivalla väännettyjä herkkuviinereitä vai tympeää hapansilakkaa, sanoo Sahimaa.

Mitä työpaikan ilmapiirille tapahtuu, kun tulet paikalle?

Jos haluat tuoda työpaikallesi lisää iloa, kokeile näitä vinkkejä:

  1. Kun menet töihin, päätä jo ovella: Tänään tuon mukanani hyvää tuulta.
  2. Sano joka päivä yhdelle työkaverille kehu tai kohteliaisuus.
  3. Älä puhu pahaa toisista.

Fire Head -kampaamossa on rouhean rento ja nauravainen tunnelma. Siellä ei pönötetä eikä hienostella.

Gitte Punnonen, toinen liikkeen omistajista, saksii uutta muotoa asiakkaansa violetteihin hiuksiin, ja höpöttelee samalla niitä näitä.

Hän iloitsee yrityksensä rennosta fiiliksestä. Työntekijä saa tehdä asiakkaan kanssa vaikka kreisejä tiktok-videoita, jos sille päälle sattuu.

Kaikilla työpaikoilla on hyvä keskustella siitä, millaista tunneilmastoa halutaan vaalia. Jokainen aikuinen on vastuussa omasta toiminnastaan. Kukaan ei ole niin hullu, ettei hänen voitaisi olettaa käyttäytyvän asiallisesti.

Kun on kyse paikasta, jossa palvellaan asiakkaita, työilmapiiri on osa asiakaskokemusta. Niinpä kampaamon työntekijöiden välillä väreilevä tunnelma on merkittävä osa palvelua.

Asiakas saattaa istua tuolissa useita tunteja. Hän kyllä aistii, jos työilmapiiri on huono, vakuuttaa Gitte Punnonen.

–Teemme pitkiä päiviä samassa kampaamotilassa, joten toisen kunnioittamisen ja hyväksymisen on oltava saumatonta. Huono ilmapiiri välittyy asiakkaille nopeasti ja tekee työnteosta raskasta. Töihin pitää olla mukava tulla.

Töihin pitää olla mukava tulla.

Kun kampaamossa juhlittiin Alexin kaksivuotista taivalta työporukassa, hänelle nostettiin malja. Kiitos, että olet täällä meidän ilona, Gitte Punnonen lausui.

Arkinen huomaavaisuus ja ystävällisyys ovat merkittävä työn voimavara, kirjoittaa Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Jari Hakanen. Ne vahvistavat ihmisyyttä ja yhteenkuuluvuutta. Niiden tulisi olla osa työpaikan arkea.

Myönteistä huomiota ja puhetta pitäisi Jari Hakasen mielestä viljellä vähintään kolme kertaa enemmän kuin kielteistä. Onneksi työkuvioissa meistä useimmille tulee päivittäin lukuisia tilaisuuksia ystävällisyyteen.

Ihan tavallinen jutustelu pitää yllä yhteisöllisyyden siteitä ja auttaa näkemään työtoverit työtehtäväänsä laajemmasta näkökulmasta. Yhteenliittyminen on yksi psykologisista perustarpeistamme, Jari Hakanen muistuttaa.

Kiitos, että olet täällä meidän ilona!

Työkaverin kiittäminen saattaa aiheuttaa isojakin ilmapiirimuutoksia työpaikalla. Työterveyslaitoksen Jari Hakanen kirjoittaa: Kun kiitollisuutta osoitetaan, tulee siitä myös sosiaalinen teko, joka vahvistaa ihmisten välisiä siteitä.

Kiitollisuudesta hyötyy kuitenkin eniten kiitollisuuttaan osoittava ihminen, sillä kiitollisuuden tunne vahvistaa itsearvostusta, vähentää kielteisyyttä sekä auttaa selviytymään ja näkemään kiperissäkin tilanteissa mahdollisuuksia.

Parturi-kampaaja Gitte Punnonen pesee asiakkaan hiuksia.
Parturi-kampaaja Gitte Punnonen pesee asiakkaan hiuksia. Yle Oppiminen,Eve Mantu,DSC4765
Parturi-kampaaja Gitte Punnonen leikkaa hiuksia.
Parturi-kampaaja Gitte Punnonen leikkaa hiuksia. Yle Oppiminen,Eve Mantu,DSC4834
Parturi-kampaaja Gitte Punnonen leikkaa hiuksia.
Parturi-kampaaja Gitte Punnonen leikkaa hiuksia. Yle Oppiminen,Eve Mantu,DSC4837
Parturi-kampaaja Gitte Punnonen leikkaa hiuksia.
Parturi-kampaaja Gitte Punnonen leikkaa hiuksia. Yle Oppiminen,Eve Mantu,DSC4844

Alex ottaa jälleen uuden asiakkaan vastaan, kääräisee kapan tämän hartioille ja ohjaa pesupaikalle. Hiustenpesun jälkeen alkaa keskustelu ja tunnustelu: mitähän asiakas on vailla? Alex kuuntelee toiveita pää kallellaan.

Hiusalalla ei riitä, että on taitava hiusmuotoilija. Ihmissuhdetaidot ovat vähintään yhtä tärkeitä kuin hiustenkäsittelytaidot. Taitava ammattilainen osaa lukea rivien välistä.

Parturi-kampaajan tulee osata lukea asiakasta hyvin. Joskus asiakas haluaa rupatella, toisinaan olla hiljaa.

Joskus on vaikea saada selville, millaisista hiuksista asiakas haaveilee. Haluaako hän tuttua ja turvallista, vai kaipaako rohkaisua johonkin uudenlaiseen.

Tällä kertaa Minna Budden vakioasiakkaalla Elinalla on vahva ja selkeä ajatus: hän haluaa kerrankin kunnon Marilyn-kiharoita.

Parturi-kampaaja Minna Budde föönaa asiakkaan hiuksia.
Parturi-kampaaja Minna Budde föönaa asiakkaan hiuksia. Yle Oppiminen,Eve Mantu,DSC4785
Parturi-kampaaja Minna Budde föönaa asiakkaan hiuksia.
Parturi-kampaaja Minna Budde föönaa asiakkaan hiuksia. Yle Oppiminen,Eve Mantu,DSC4798
Parturi-kampaaja Minna Budde asettelee asiakkaan hiuksia.
Parturi-kampaaja Minna Budde asettelee asiakkaan hiuksia. Yle Oppiminen,Eve Mantu,DSC4851
Parturi-kampaaja Minna Budde asettelee asiakkaan hiuksia.
Parturi-kampaaja Minna Budde asettelee asiakkaan hiuksia. Yle Oppiminen,Eve Mantu,DSC4850

Kampaajan työ saattaa asiakkaan silmiin näyttäytyä yksilösuorituksena, mutta Gitte Punnonen on toista mieltä. – Tiimityötähän tämä on enemmän kuin mitään muuta! Ja meillä on mieletön henki!

Alexille järjestettiin työpaikalla jymy-yllätys. Katso iloinen video!

Katso alta, millaisia kehuja työkaverit ovat saaneet – ja kerro samalla omat kiitoksesi tai hyvä työkaverikokemuksesi.

Voit laittaa viestisi joko pelkkänä kirjoituksena tai kuvan ja kirjoituksen yhdistelmänä. Muistathan, että Yle ei julkaise mainoksia. Keskity kehumaan kaveria.


Lähteet:
Jari Hakanen: Työn imu (Työterveyslaitos 2011)