Hyppää pääsisältöön

Marais-tulkinnat uusiksi vanhan pohjalta

Koska kukaan ei oikeasti tiedä, miten barokin aikana soitettiin, periodimuusikot voivat säännöllisesti kyseenalaistaa tulkintaperinteensä. Niin tekee myös Vittorio Ghielmi, joka uudella levyllään soittaa Marin Marais'n gambamusiikkia säveltäjän alkuperäisten esitysohjeiden mukaan. Ghielmin soitto todellakin kuulostaa erilaiselta, mutta sitä en tiedä kuulostaako se Marin Marais'lta.

Le Secret de Monsieur Marais / Vittorio Ghielmi
Le Secret de Monsieur Marais / Vittorio Ghielmi Uudet levyt

Edellisen Marais-levynsä esittelyteksteissä Ghielmi spekuloi, että jos kuulisimme Marais'n itsensä soittoa levyltä, sitä pidettäisiin etnomusikologisena kuriositeettina eikä periodisoittona, niin kaukana ranskalaisen barokin musiikkiretoriikka on omastamme. Nyt Ghielmi on penkonut esiin Marais'n käsikirjoituksia, jotka ovat täynnään yksityiskohtaisia mutta kummallisia esitysohjeita. Niiden ja aikalaiskuvausten perusteella Ghielmi esittää, että Marais'n jousenkäyttö ja fraseeraus poikkesivat radikaalisti nykytyylistä etenkin ilmavuuden ja atakkien suhteen, mutta myös glissandon, vibraton ja muiden koristeiden osalta.

Tätä löytöä Ghielmi yrittää soittaa todeksi ohjelmistolla, jossa Marais'n gambasuosikit ja -harvinaisuudet saavat vaihtelua tymäköistä orkesterivälikkeistä. Luutistina on henkevä Luca Pianca, orkesterina Il Suonar Parlante.

Käsikirjoituslöydöt ovat rohkaisseet Ghielmiä entistäkin vapaampaan soittoon. Juonikkaan valittavat glissandot, rouheasti poimitut pisteäänet, atakkien korostaminen, pitkät hiljaisuudet ja kokeelliset kuvioinnit erottavat hänet siitä sliipatusta gambaperinteestä, jota esimerkiksi Jordi Savall on edustanut. Silti minusta tuntuu, että Ghielmin tulkintakeksinnöt ovat syntyneet hänen oman genrensä eli taidemusiikin esteettisessä avaruudessa. Soitto ei kuulosta etnomusikologiselta kuriositeetilta vaan sielukkaalta periodigambismilta. Kenties Ghielmin pitäisi syventyä Marais'n tulkintaohjeiden lisäksi etnomusikologisiin kuriositeetteihin tai ainakin ranskalaisen kansanmusiikin perinteisiin, että eri musiikkiretoriikkojen erot tulisivat selvemmiksi.

Ghielmin tulkintauudistus jää siis kesken, mutta tuottaa sellaisenaankin kiinnostavimman gambalevyn pitkään aikaan. Harmillista kyllä Il Suonar Parlante koheltaa orkesteriosuuksissa yllättävän epäyhtenäisesti - kenties se ei vielä ole sisäistänyt johtajansa tulkinta-ajatuksia. Orkesterin äänityskin on harmillisen kumiseva verrattuna ensiluokkaiseen gamba- ja luuttusointiin.

"Le secret de monsieur Marais", säv. Marin Marais. - Vittorio Ghielmi, gamba, Luca Pianca, arkkiluuttu, ja Il Suonar Parlante. (Alpha 453)

Kuuntele Uudet levyt 6.10.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua