Hyppää pääsisältöön

Marais-tulkinnat uusiksi vanhan pohjalta

Koska kukaan ei oikeasti tiedä, miten barokin aikana soitettiin, periodimuusikot voivat säännöllisesti kyseenalaistaa tulkintaperinteensä. Niin tekee myös Vittorio Ghielmi, joka uudella levyllään soittaa Marin Marais'n gambamusiikkia säveltäjän alkuperäisten esitysohjeiden mukaan. Ghielmin soitto todellakin kuulostaa erilaiselta, mutta sitä en tiedä kuulostaako se Marin Marais'lta.

Le Secret de Monsieur Marais / Vittorio Ghielmi
Le Secret de Monsieur Marais / Vittorio Ghielmi Uudet levyt

Edellisen Marais-levynsä esittelyteksteissä Ghielmi spekuloi, että jos kuulisimme Marais'n itsensä soittoa levyltä, sitä pidettäisiin etnomusikologisena kuriositeettina eikä periodisoittona, niin kaukana ranskalaisen barokin musiikkiretoriikka on omastamme. Nyt Ghielmi on penkonut esiin Marais'n käsikirjoituksia, jotka ovat täynnään yksityiskohtaisia mutta kummallisia esitysohjeita. Niiden ja aikalaiskuvausten perusteella Ghielmi esittää, että Marais'n jousenkäyttö ja fraseeraus poikkesivat radikaalisti nykytyylistä etenkin ilmavuuden ja atakkien suhteen, mutta myös glissandon, vibraton ja muiden koristeiden osalta.

Tätä löytöä Ghielmi yrittää soittaa todeksi ohjelmistolla, jossa Marais'n gambasuosikit ja -harvinaisuudet saavat vaihtelua tymäköistä orkesterivälikkeistä. Luutistina on henkevä Luca Pianca, orkesterina Il Suonar Parlante.

Käsikirjoituslöydöt ovat rohkaisseet Ghielmiä entistäkin vapaampaan soittoon. Juonikkaan valittavat glissandot, rouheasti poimitut pisteäänet, atakkien korostaminen, pitkät hiljaisuudet ja kokeelliset kuvioinnit erottavat hänet siitä sliipatusta gambaperinteestä, jota esimerkiksi Jordi Savall on edustanut. Silti minusta tuntuu, että Ghielmin tulkintakeksinnöt ovat syntyneet hänen oman genrensä eli taidemusiikin esteettisessä avaruudessa. Soitto ei kuulosta etnomusikologiselta kuriositeetilta vaan sielukkaalta periodigambismilta. Kenties Ghielmin pitäisi syventyä Marais'n tulkintaohjeiden lisäksi etnomusikologisiin kuriositeetteihin tai ainakin ranskalaisen kansanmusiikin perinteisiin, että eri musiikkiretoriikkojen erot tulisivat selvemmiksi.

Ghielmin tulkintauudistus jää siis kesken, mutta tuottaa sellaisenaankin kiinnostavimman gambalevyn pitkään aikaan. Harmillista kyllä Il Suonar Parlante koheltaa orkesteriosuuksissa yllättävän epäyhtenäisesti - kenties se ei vielä ole sisäistänyt johtajansa tulkinta-ajatuksia. Orkesterin äänityskin on harmillisen kumiseva verrattuna ensiluokkaiseen gamba- ja luuttusointiin.

"Le secret de monsieur Marais", säv. Marin Marais. - Vittorio Ghielmi, gamba, Luca Pianca, arkkiluuttu, ja Il Suonar Parlante. (Alpha 453)

Kuuntele Uudet levyt 6.10.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Krishna Nagarajan nyky(kansan)musiikki hurmaa rytmisellä eloisuudella

    Levyarvio

    Italialais-intialainen, Suomeen kotiutunut Krishna Nagaraja tunnetaan viulistina ja alttoviulistina etenkin periodi- ja kansanmusiikkipiireissä. Viime vuodet hän on laatinut Sibelius-Akatemiaan taiteellista väitöskirjaa laveasta polska-aiheesta. Projektin tuloksia on nyt kuultavissa Challenge Classicsin uutuuslevyllä, joka todistaa Nagarajan taidot säveltäjänä. Tales of Norway sisältää norjalaiseen perinteeseen linkittyvää, nykykansanmusiikista ponnistavaa, läpisävellettyä musiikkia, jonka rytminen leikkisyys ja eloisa fantasia tekevät vaikutuksen.

  • Tuplalevyllinen perusteellista klarinetti- ja elektroniikkatutkimusta

    Levyarvio

    Amerikkalainen klarinetisti Lucy Abrams-Husso on kotiutunut Suomeen jo vuosia sitten ja tekee nyt Sibelius-Akatemiassa väitöskirjatutkimusta aikamme amerikkalaisesta ja suomalaisesta klarinettimusiikista. Tutkimusprojektin tuloksia kuullaan SibaRecordsin julkaisemalla tuplalevyllä, joka sisältää seitsemän laajaa teosta klarinetille ja elektroniikalle. Musiikinkuluttajalle tällainen kerta-annos on vähintäänkin riittävä, mutta teosten soinnillinen ja dramaattinen moninaisuus pitää kuulijan mielenkiintoa yllä ja haastaa sopivasti myös perusteellista tutkija-muusikkoa.

  • Lisää sävyjä Vasksin mystiikkapaatokseen

    Levyarvio

    Latvialainen Peteris Vasks on viime vuosina noussut maailmanmaineeseen hempeyttä ja paatosta sekoittavalla versiollaan mystisestä minimalismista. Vasksin luottopianisti Reinis Zarins onneksi tarjoaa päivitystä Vasksin säveltäjäkuvaan Ondinen julkaisemalla uutuuslevyllä, jonka ohjelmistoon sisältyy myös säveltäjän kapinallista ja särmikästä varhaistuotantoa.

  • Kuherruskuukausi Sibeliuksen parissa

    Levyarvio

    Viime syyskuussa Nicholas Collon aloitti Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina, ja lähes saman tien suhde laitettiin koetukselle suomalaisittain vaativalla levytyksellä. Sibeliuksen seitsemäs sinfonia sekä näyttämömusiikkisarjat Kuningas Kristian II ja Pelleas ja Melisande tietysti sujuvat RSO:lta kuin vettä valaen, mutta Collonin tulkinnallinen näkemys joutuu kestämään vertailun pitkään perinteeseen. Onneksi Ondinen julkaisema levytys hehkuu kapellimestarin ja orkesterin kuherruskuukauden auvoa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua