Hyppää pääsisältöön

Säveltäjä Dieter Ammann jazzmodernismi tähdittää HKO:n konserttolevyä

Helsingin kaupunginorkesterin uutuuslevyllä sveitsiläinen pianotähti Andreas Haefliger soittaa peräti kolme isoa pianokonserttoa, mutta hänen sijastaan oma huomioni kiinnittyi avauskonserton säveltäjään. Monipuolisen jazz-taustan omaava, Rihmin ja Lutoslawskin johdolla sävellystä opiskellut Dieter Ammann on nyt kypsällä iällä raivaamassa tietään huipulle säveltäjänä - niin vaikuttava on hänen riehakas konserttonsa Gran Toccata.

Ammann - Ravel - Bartok / Haefliger, HKO, Mälkki
Ammann - Ravel - Bartok / Haefliger, HKO, Mälkki Uudet levyt

Vähitellen säveltämistä lisännyt Ammann sai kansainvälistä huomiota kymmenisen vuotta sitten teoksellaan Core - Turn - Boost, mutta tuoreen pianokonserton esittäminen Suomessa lienee vaatinut ylikapellimestari Susanna Mälkin vainua ja makua. Onneksi Mälkki myös laittoi esityksen sujumaan levykelpoisesti - muuten Ammannin musiikki olisi livahtanut ohi korvien muiltakin kuin minulta.

Itse asiassa olin ällikällä lyöty, kun Gran Toccata alkoi soida. Hekumallinen, yläsäveltaikatempuilla kohotettu harmonia, kiivaasti svengaava mutta soittimellinen pianonhakkaus sekä plastisesti siirtyilevä sointivärikimmellys yhdistyivät ennenkuulemattomalla tavalla. Ammann kuulostaa valikoimalta Gershwinin, Ravelin ja Lutoslawskin parhaita puolia. Koskaan ennen ei keskieurooppalainen modernismi ole saanut näin populaaria ilmiasua. Joku ilonpilaaja saattaa mutista jotain Ammannin harmonioiden junnaavuudesta, mutta mutina hukkuu vastustamattomiin rytmeihin ja sointikenttien juovuttavaan vääntyilyyn.

Sitä en pysty arvioimaan, kuinka työlästä Ammannin musiikki on toteuttaa, mutta kuulokuvan perusteella HKO ja pianosolisti Andreas Haefliger soittavat sitä kuin vettä valaen, ja kuulija saa nautiskella itsevarmasta toteutuksesta, kuten pitääkin.

Ammannin Gran Toccatan jälkeen Ravelin konsertto vasemmalle kädelle ja Bartokin kolmas pianokonsertto saavat hippusen outoa täytemusiikkisävyä. Jazz-harmonioiden, napakan svengin ja sointinautinnon jatkumo kuitenkin muodostaa toimivan kokonaisuuden - Ammannin laajakirjoisen orkesteri-ilottelun jälkeen Ravelin ja Bartokin tarkemmat sointivärit tuntuvat sopivan kevyiltä, ja niistäkin HKO, Mälkki ja Haeflinger tarjoavat ensiluokkaisen tulkinnan.

Jos tänä vuonna aiot kuunnella vain yhden levyn viimeisen sadan vuoden aikana sävellettyä musiikkia, kannattaa valita tämä - ainakin jos haluat maksimoida nautinnon.

Dieter Ammann: Pianokonsertto "Gran Toccata". Maurice Ravel: Pianokonsertto D-duuri, vasemmalle kädelle. Béla Bartók: Pianokonsertto nro 3 E-duuri. - Andreas Haefliger, piano, ja Helsingin kaupunginorkesteri/Susanna Mälkki. (BIS-2310)

Kuuntele Uudet levyt 6.10.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua