Levy-yhtiö ECM on viime aikoina julkaissut taidemusiikkia harvakseltaan. Kenties tuottajalegenda Manfred Eicher ei kohta kahdeksankymppisenä enää jaksa käännellä kaikkia kiviä löytääkseen Arvo Pärtin veroisia tähtiä kuten ennen. Onneksi Eicher saa vakioartisteillaan ja vakioestetiikallaan yhä ilmoille oivaa laatua, sen todistaa klarinetisti-säveltäjä Jörg Widmannin ja pianisti András Schiffin Brahms-uutuus.
Johannes Brahmsin kaksi klarinettisonaattia kuuluvat säveltäjän valonhohtoiseen ja pakottomasti virtaavaan myöhäistuotantoon. Etenkin Es-duuri-sonaatista puuttuu kaikki romanttinen paatos, ja kun kokonaismuotokin painottaa laulullisuutta, klarinetti saa soida sulokkaimmillaan. Brahms kutsui teoksia surujeni kehtolauluiksi, ja Jörg Widmann osaakin tuuditella kuulijaa makeilla, pehmeillä pianissimoilla ja lempeällä fraseerauksella, joka nyyhkyttää tervehdyttäviä kyyneleitä. F-molli-sonaatin appassionatossa ja muissa fortissimoissa Widmannin pilliin tulee lievää räikeyttä, jota akustiikan outo, nopea heijaste lisää. Mutta kyllähän itkussa pitää pikkuisen räkääkin olla.
Varsinaisena valomestarina toimii pianisti András Schiff, jonka taikakosketus saa jopa Brahmsin täydet keskirekisteriharmoniat soimaan kirkkaasti. Ja kun Schiffin kantava legato saumattomasti sulautuu klarinetin linjoihin, Brahmsin kontrapunktista tulee musiikkia.
Laadukkaasti soitettu perusohjelmisto ei kuitenkaan riitä ECM-brändille, ja tällä kertaa lisäarvoa tuottavat Widmannin säveltämät viisi intermezzoa pianolle. Myöhäisen Brahmsin hengessä sävelletyt teokset sisältävät tyylikkäitä alluusioita romantiikan musiikkiin, ja kristallisoivat ECM:n taidemusiikkiestetiikan ¨- parhaimmillaan se on kirkasta, mietiskelevää, ajatonta ja ajassa kiinni.
Johannes Brahms: Klarinettisonaatit nro 2 Es-duuri ja 1 f-molli. Jörg Widmann: Intermezzi. - Jörg Widmann, klarinetti, ja András Schiff, piano. (ECM New Series, ECM 2621)
Kuuntele Uudet levyt 6.10.2020, toimittajana Kare Eskola.