Hyppää pääsisältöön

Korona opetti minulle, että tappaminen on ihanaa – aloin pandemian puhjettua pelata moninpelejä, ja se oli vuoden parhaita päätöksiä

Pelikuva laskuvarjohyppääjistä karkinväristä taustaa vasten.
Neljä kaverusta Call of Duty: Warzone -pelissä. Pelikuva laskuvarjohyppääjistä karkinväristä taustaa vasten. Kuva: Activision / Käsittely Antti Ollikainen Yle KulttuuriCocktail

Toimittaja Hannes Nissinen luopui kaikista harrasteistaan monien muiden tavoin koronan alettua. Hän löysi auvon ja mielenrauhan Call of Dutyn virtuaalisilta sotatantereilta. Jutun lopussa pandemiapelivinkit.

Onko mitään parempaa kuin tarkka osuma HDR-kiväärillä puolen kilometrin päästä?

Vielä puoli vuotta sitten olisin ajatellut, että monikin asia: esimerkiksi jäsenyys talviuintiseurassa tai varmuus siitä, että flunssa on vain flunssa. Koronakevät opetti, ettei sellaisesta luksuksesta kannatanut edes haaveilla.

Pandemian katkaistua kaikki harrastukseni olen löytänyt onnen videopeleistä, etenkin Call of Duty: Warzonen sotatantereelta fiktiivisestä Verdanskista.

Viime aikoina monet kaltaiseni kolmenkympin kynnyksellä olevat ovat kaivaneet pelikonsolit ja -läppärit esille.

Juuri moninpelit, etenkin ilmaiset, ovat nyt poikkeuksellisen suosittuja. Merkkejä pandemian vaikutuksesta pelaamiseen nähtiin jo kesällä.

Ensin pienen indiestudion tekemä Fall Guys (2020) ampaisi jättimäisiin latauslukemiin: pelissä kisataan kymmenien vastustajien kanssa karkinvärisillä esteradoilla. Se, joka pääsee ensimmäisenä maaliin, voittaa. Epävarmat ajat houkuttelivat eskapismiin.

Värikkäät pallerot juoksevat Fall Guys -pelissä.
Fall Guys: Ultimate Knockout muistuttaa Takeshi's Castle ja Wipeout -televisiosarjoja. Värikkäät pallerot juoksevat Fall Guys -pelissä. Kuva: Mediatonic KulttuuriCocktail

Sen jälkeen suursuosioon nousi moninpeli Among Us (2018). Ei tarvitse olla kummoinenkaan sosiologi sen päättelemiseksi, miksi peli tuntuu niin samaistuttavalta näinä vainoharhaisina aikoina: Pelissä pelaaja ja yhdeksän avaruusaluksen työntekijää suorittavat erilaisia puhdetöitä. Joku on murhaaja. Muiden vastuulle jää murhaajien henkilöllisyyden päättely: kenet passitetaan ilmalukosta avaruuteen?

Among Us julkaistiin kaksi vuotta sitten, eikä peli kiinnostanut silloin monta. Koronan aikaan pelaajamäärät ovat harpanneet parhaimmillaan yli 60 miljoonaan päivittäiseen pelaajaan. Tämä tuli pelin kehittäneelle kolmikolle varmasti yllätyksenä. Indiestudio Innersloth kertoi syyskuussa, että Among Us 2:ta ei tule, koska kaikki työaika menee ensimmäisen pelin pyörittämiseen ja parantelemiseen.

Suosion syy on ilmeinen: Fall Guys ja Among Us tarjoavat yhteistä hauskanpitoa ihmisille aikana, kun se on muuten kortilla. Kuten The Guardian on kirjoittanut, Among Us on kuin simulaatio työpaikan draamasta ja juoruilusta, jos siellä arvuuteltaisiin, yrittääkö Maisu murhata meidät kaikki.

Kuva Among Us -pelistä, jossa punaiset lieskat peittävät kaksi hahmoa.
Among Us -pelissä äänestetään siitä, ketkä ovat murhaajia. Nämä kaksi eivät selvinneet. Kuva Among Us -pelistä, jossa punaiset lieskat peittävät kaksi hahmoa. Kuva: Innersloth KulttuuriCocktail,Among Us

Oma suosikkini pandemiapeleistä on Call of Duty: Warzone (2020). Call of Duty on pelisarja, joka suhtautuu sotaan samalla vakavuudella, kuin millä Michael Bay käsittelee Bad Boys -elokuvissa poliisiväkivallan nyansseja. Peleissä lihaksikkaat ukkelit huutelevat käskyjä ja levittävät amerikkalaisen vapauden sanomaa yksi keksitty Urzikstan kerrallaan.

Tänä keväänä julkaistiin pelin ilmaisversio Warzone, joka perustuu suosittuun battle royale -peligenreen: Warzonessa yli sata ihmistä tiputetaan samaan kaupunkiin ja viimeinen pystyssä oleva voittaa.

Pelaan peliä saman neljän hengen porukan kanssa: joukkueemme nimi on Svengijengi. Pelistä on tullut kuin kuin arki-iltojen pihafutis. Kuten puulaakijalkapallossa, harrasteen merkitys on usein ihan jossain muualla kuin pallon potkimisessa.

Pelit menevät usein saman kaavan mukaan: ensin etsitään tarvikkeita, sitten valmistaudutaan. Koko ajan stressaa, että milloin pauke alkaa. Kun konfliktia ei voi enää vältellä, voittaja on usein se, joka ensimmäisenä huomaa toisen.

Ihanan pelistä tekee se, että siinä pitää jatkuvasti kommunikoida muiden kanssa. Jos huomaa jonkun luikkivan peltoaukealla kilometrin päässä, siitä on kerrottava nopeasti tai kaikki voivat päästä päiviltä.

En ole tätä vuotta ennen juurikaan pelannut räiskintäpelejä. On ollut kiinnostavaa huomata, miten videopeli tuntuu tarjoavan samanlaisen dopamiiniannoksen kuin vaikkapa kiipeily, jota harrastin ennen pandemiaa.

Warzone on antanut minulle mahdollisuuden viettää aikaa ystävieni kanssa silloin, kun se ei muuten olisi ollut mahdollista. Toisen puoliso on riskiryhmäläinen, joten en keväällä tavannut häntä mitenkään muuten. Toinen asuu vieraassa kaupungissa, joten tapaan häntä harvoin.

En tiedä mitä tulen muistamaan tästä vuodesta. Sen ainakin muistan, että helikopterimme räjähti, kun sen päälle putosi laatikko.

Joukkueessa on kaksi pelaajaa, jotka eivät ole koskaan nähneet toisiaan. Ymmärsin, että kyse on jostain merkityksellisestä, kun toinen heistä alkoi luontevasti kutsua itselleen tuntematonta ihmistä lempinimellä. Suunnittelemme yhteisiä paitoja ja meillä on jo logo, jossa lukee Svengijengi: Swingin’ and swengin’ since 2020.

Tällainen yhdessä tapahtuva puuhastelu on omissa ystävyyssuhteissani kaikkein arvokkainta, ja videopelit tarjoavat niihin hienon mahdollisuuden. En tiedä mitä tulen muistamaan tästä vuodesta. Sen ainakin muistan, että helikopterimme räjähti, kun sen päälle putosi laatikko.

Puhelin tai tekstiviesti eivät korvaa yhteistä aikaa. Vasta Verdanskin sotatantereella olen päässyt puhumaan ystävieni kanssa niitä näitä, mikä on keskeistä kaikissa tärkeissä ihmissuhteissani. Sellainen ei onnistu, jos varta vasten soittaa illalla ja kysyy, että mitäpä kuuluu. Warzonessa aikaa tulee vietettyä tunteja.

Pandemian alussa kävin helsinkiläisessä videopelikaupassa, ja ostin ensimmäistä kertaa elämässäni kuulokemikrofonin, eli headsetin. Kotioloihin pakottautuminen tarkoitti, että oli aikaa pelata.

Nyt sitä kauppaa ei enää ole. Fyysisten pelien myynti sakkaa, ja liikkeen konkurssista oli kerrottu jo ennen koronaa. En usko, että ketju olisi selvinnyt korona-ajan uudessa normaalissa.

Samaan aikaan pelien digitaalinen myynti käy kuumana. Yhdysvaltojen länsirannikon konferenssihuoneissa on varmasti skoolailtu: harva taidemuoto on kukoistanut tänä vuonna kuten videopeliala. Pelit myydään netissä ja kun ihmiset on pakotettu kotioloihin, kauppa käy.

Koronavuosi onkin ollut minulle toimeliasta aikaa. Olen katsellut ruskalehtien hiljaista putoamista Tsushiman saarella Japanissa, vaeltanut Seattlen aarniometsissä ja suorittanut triathlonin Yhdysvaltojen Los Santosissa. Tämä kaikki on tapahtunut videopeleissä. Moninpelit ovat kuitenkin antaneet minulle eniten: ne ovat mahdollistaneet normaalin hengailun.

Kulttuuricocktailin pandemiapelivinkit:

Kuva A Way Out -pelistä ja Overcookedista.
A Way Out ja Overcooked ovat molemmat moninpelejä. Kuva A Way Out -pelistä ja Overcookedista. Kuva: Hazelight / Team17, Ghost Town Games / Käsittely Antti Ollikainen Yle KulttuuriCocktail

Yhdessä pelattavat: A Way Out (2018) ja Overcooked (2016)

A Way Out ja Overcooked kertovat kahdesta stressaavimmasta mahdollisesta skenaariosta: vankilapaosta ja yhdessä kokkaamisesta. Yhdessä pelattavat pelit vaativat kommunikointia, nopeita reaktioita ja kykyä kestää kumppanin mokia. A Way Outin on ohjannut Jalla! Jalla! (2000) -elokuvan tehnyt ruotsalainen Josef Fares.

Kuva Animal Crossing -pelistä, jossa hahmo loikkaa joen yli.
Animal Crossing: New Horizons Kuva Animal Crossing -pelistä, jossa hahmo loikkaa joen yli. Kuva: Nintendo EPD KulttuuriCocktail,Animal Crossing

Yksinpelattava: Animal Crossing: New Horizons (2020)

Animal Crossingissa olet pieni seikkailija saarella. Saarella voi kalastaa, sisustaa mökkiä, hoitaa puutarhaa ja tietysti maksaa asuntolainaa rahanahneelle pesukarhulle nimeltä Tom Nook. Pelistä tuli etenkin pandemian alussa maailmanlaajuinen ilmiö, koska lopulta mikään ei ole rauhoittavampaa kuin aivan tavallisen arjen eläminen, tapahtuu se sitten oikeassa elämässä tai videopelissä.

Kuva shakkipelistä, jossa valkoinen on voitolla.
Lupaavasta tilanteesta huolimatta tämä tsekkiläistä vastaan pelattu peli päättyi aikatappioon. Kuva shakkipelistä, jossa valkoinen on voitolla. Kuva: chess.com KulttuuriCocktail

Paluu perusasioihin: Chess.com

Shakkisovellus Chess.com tarjoaa olennaisen, eli mahdollisuuden pelata shakkia. Nerokkaan siitä tekee käyttäjäystävällisyys. Kun puhelimen kaivaa käteen, peli yhdistää automaattisesti matsiin jonkun muun kanssa, joka saattaa olla vaikka Intiassa tai Myanmarissa. Keskustelua ei tarvita, shakki on universaali kieli.

Kommentit