Hyppää pääsisältöön

Nähdyksi ja kuulluksi tuleminen on mielenterveydelle supertärkeää, siksi aitoa kuuntelemista voi ja kannattaa opetella – nämä viisi vinkkiä auttavat sinut alkuun

Kaksi koiraa, joista isompi nostaa ison korvansa pienempää kohti, piirrosgrafiikka.
Kaksi koiraa, joista isompi nostaa ison korvansa pienempää kohti, piirrosgrafiikka. Kuva: Yle / Anne Mäittälä Akuutti,hyvinvointi ,mielenterveys

Milloin viimeksi kysyit ystävältä, työkaverilta tai vaikkapa naapurilta hänen kuulumisiaan? Olitko aidosti kiinnostunut ja läsnä? Mielenterveyden kannalta kuulluksi ja nähdyksi tuleminen on yksi tärkeimpiä asioita. Poimi tästä psykologin neuvot, joilla opit kuuntelemaan toista aidosti.

Silmiin katsominen, lämmin hymy tai vaikkapa muutama lohduttava sana voivat pelastaa toisen päivän. Lyhyetkin ystävälliset kohtaamiset sekä kuulluksi ja nähdyksi tulemisen tunne saavat olon tärkeäksi ja hyväksytyksi.

Aidot kohtaamiset kaikissa sosiaalisissa tilanteissa ovat tärkeitä voimavaroja arjessa. Kuuntelemalla toisiamme edistämme niin omaa kuin toisten hyvinvointia. Laumaan kuuluminen on mielenterveyden ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kivijalka, Mieli ry:n asiatuntijapsykologi Juho Mertanen kertoo.

Ystävälliset sanat ja eleet eivät ole tärkeitä vain läheisten ihmissuhteiden kannalta. Hyvät käytöstavat ovat ihan kaikenlaisten ihmissuhteiden perusta.

Jo päiväkodissa opitaan tervehtimään, kiittämään ja pyytämään anteeksi.

– Näitä eleitä jokaisen on oikeus odottaa ihmisiltä, joiden kanssa on säännöllisesti tekemisissä, Mertanen muistuttaa.

Yksinäisyyden kokemus aiheuttaa stressiä ja kipua

Ryhmän ulkopuolelle jääminen ja yksinäisyyden kokemus ovat voimakkaita stressin lähteitä. Yksinäisyyttä onkin verrattu vaikutuksiltaan jopa fyysiseen kipuun.

– Ajattelemme silloin helposti, että olemme vääränlaisia ja kelpaamattomia, mistä voi seurata esimerkiksi halua vetäytyä sosiaalisista suhteista tai käyttäytyä aggressiivisesti.

Kuunteleminen ja kuulluksi tuleminen sen sijaan parantavat fyysistä terveyttämme. Kokemus hyväksynnästä laskee sydämen sykettä, rauhoittaa kehoamme ja lisää mielihyvähormonien eritystä. Kun joku suhtautuu meihin lempeästi, on meidän helpompi suhtautua itseemmekin armollisemmin.

Poikkeusarjen kohtaamiset

Kohdatuksi tulemisen tarve korostuu entisestään korona-aikana. Kun kommunikoimme toistemme kanssa etäpalavereissa tai maskien takaa, ei sanaton viestintä välttämättä erotu niin hyvin.

– Esimerkiksi sähköpostit tulkitaan helposti tylymmin kuin ne on tarkoitettu, joten niihin voi lisätä vaikkapa ekstraripauksen ystävällisyyttä. Siitä harvemmin on haittaa, Juho Mereläinen vinkkaa.

Poikkeusaikana voi myös miettiä, saisiko läheisten elämää piristettyä jollain tavanomaisesta poikkeavalla eleellä, joka muistuttaa toisen olevan tärkeä.

Viisi vinkkiä: Näin opit kuuntelemaan ja kohtaamaan paremmin

Jo hyvinkin pienet sanat, eleet ja kysymykset saavat toisen tuntemaan itsensä arvokkaaksi ja hyväksytyksi. Voit aloittaa esimerkiksi katsomalla toista ihmistä hymyillen silmiin ja kysyä: ”Mitä sulle ihan oikeasti kuuluu?”.

1. Pysähdy ja ole läsnä

Siirrä muut mielessä pyörivät asiat sivuun ja katso silmiin. Pienilläkin eleillä ja asennolla voit viestittää, että olet tilanteessa toista varten.

2. Kysy avoimia kysymyksiä

Anna toiselle mahdollisuus vastata omin sanoin. Kysy mieluummin ”Mitä sinä tuosta ajattelet?” kuin ”Eikö tuollainen olekin ärsyttävää?”.

3. Anna tilaa tunteille ja hiljaisuudelle

Tunteista kertominen tuo puheeseen usein taukoja. Älä keskeytä toista, odota muutama sydämenlyönti ennen kuin puhut.

4. Varmista, että olet ymmärtänyt oikein

Älä oleta, vaan tee yhteenveto kuulemastasi ja kysy, tarkoittiko toinen juuri tätä.

5. Ilmaise erimielisyytesikin ystävällisesti

Kaikilla meille on oma tapamme ilmaista ajatuksiamme. Voit kuitenkin vaikuttaa siihen, rakentaako puheesi siltoja vai sulkeeko se ovia.

Asiantuntija: Juho Mertanen, asiantuntijapsykologi, MIELI Suomen Mielenterveys ry

Maailman mielenterveyspäivää vietetään jälleen lauantaina 10.10. Tämän vuoden teemana on kuunteleminen.
Näytä ”vihreää valoa” kuuntelemiselle ja ole aidosti läsnä kohtaamisissa. Ketä sinä voisit kuunnella?

Seuraa Akuuttia myös Facebookissa ja Instagramissa @yleakuutti!