Hyppää pääsisältöön

OBO-trion raikas soundi puree

Siinä missä kotimaisen nykymusiikin tekijät jääräävät edelleen modernistisen estetiikan velvoittamana menneessä, tarttuvat kansanmusiikin tekijät innolla mahdollisuuksien moninaisuuteen. Säännöllisesti ilmaantuu kansanmusiikki-yhtyeitä, jotka yhdistelevät ennakkoluulottomasti modernia ja perinnettä. Niistä yksi on esikoislevynsä julkaissut kolmen kokeneen muusikon muodostama Ojajärvi-Blom-Ojajärvi.

OBO-yhtyeen äänitteen kansi
OBO-yhtyeen äänitteen kansi Janne Ojajärvi

Trion taival sai alkunsa kokeiluissa, joissa suomalaisen muinaissoittimen pitkähuilun melodiikkaa yhdisteltiin erilaisiin musiikillisiin tunnelmiin. Yhtyeen perussoundi itsessään on jo kiinnostava, kun Janne Ojajärven yläsävelhuilun melodioihin punoutuvat Joonas Ojajärven soittamat citternin (tai sisternin) heleydet ja Venla Ilona Blomin beatbox kompit. Tarvittaessa äänikeitokseen mukaan viskataan muun muassa kurkkulaulua, huuliharppua ja elektronisia laajentumia.

Pääosin kappaleet ovat Janne Ojajärven käsialaa. Niitä höystävät kaksi perinnesävelmää. Pysähtyneemmin kaihoileva ja komeaan huipennukseen kasvava Joutsenen saunatervehdys tuo hyvää vaihtelua kokonaisuuteen, esitellen samalla trion lauluilmaisua. Pääpaino on kuitenkin vapautuneesti ja sujuvasti yläsävelmaailmoissa heijaavissa kappaleissa. Sinne tänne perusrullauksen sekaan ripotellaan monenlaista höystettä, pikku koukkuja, pysähdyksiä, vikkeliä pyräyksiä ja muuta vekkulointia.

Ojajärvi-Blom-Ojajärvi -trion debyytti on raikasta, juurevaa, mutta samalla tässä hetkessä kiinni olevaa perinnemusiikkia.

Ojajärvi-Blom-Ojajärvi. Venla Blom, beatbox ja laulu, Janne Ojajärvi, pitkähuilut ja bassopitkähuilut, musiikkiteknologia, laulu, Joonas Ojajärvi, cittern, laulu. Liisa Haapanen, sello, laulu. (Eclipse Music)

Lisää ohjelmasta

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.

  • Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Kapellimestari Susanna Mälkki ja Helsingin kaupunginorkesterin edellisellä julkaisulla Béla Bartókin pianokonserton kytkynä soi pirteästi Ravel ja aikamme musiikki. Nyt ollaan liikkeellä taas täys-Bartók-paketilla. Bartók-matkailu on muutamalla aiemmalla julkaisulla keskittynyt säveltäjän varhaistuotantoon.

  • Aili Järvelä ja Sointi Jazz Orchestra - hyvän mielen sointeja raikkaalla otteella

    Aili Järvelän hyvän mielen sointeja

    Aili Järvelä (s. 1985) on tullut tutuksi laulajana, lauluntekijänä, säveltäjänä, sovittajana, viulistina, tuottajana, Järvelän pelimannina sekä freelance-muusikkona useista eri yhtyeistä ja yhteyksistä. Sointi Jazz Orchestra on vuonna 2013 toimintansa aloittanut nuorista ammattimuusikoista koostuva yhtye, jonka taiteellisena johtajana toimii yhtyeen perustanut Rasmus Soini.