Siinä missä kotimaisen nykymusiikin tekijät jääräävät edelleen modernistisen estetiikan velvoittamana menneessä, tarttuvat kansanmusiikin tekijät innolla mahdollisuuksien moninaisuuteen. Säännöllisesti ilmaantuu kansanmusiikki-yhtyeitä, jotka yhdistelevät ennakkoluulottomasti modernia ja perinnettä. Niistä yksi on esikoislevynsä julkaissut kolmen kokeneen muusikon muodostama Ojajärvi-Blom-Ojajärvi.
Trion taival sai alkunsa kokeiluissa, joissa suomalaisen muinaissoittimen pitkähuilun melodiikkaa yhdisteltiin erilaisiin musiikillisiin tunnelmiin. Yhtyeen perussoundi itsessään on jo kiinnostava, kun Janne Ojajärven yläsävelhuilun melodioihin punoutuvat Joonas Ojajärven soittamat citternin (tai sisternin) heleydet ja Venla Ilona Blomin beatbox kompit. Tarvittaessa äänikeitokseen mukaan viskataan muun muassa kurkkulaulua, huuliharppua ja elektronisia laajentumia.
Pääosin kappaleet ovat Janne Ojajärven käsialaa. Niitä höystävät kaksi perinnesävelmää. Pysähtyneemmin kaihoileva ja komeaan huipennukseen kasvava Joutsenen saunatervehdys tuo hyvää vaihtelua kokonaisuuteen, esitellen samalla trion lauluilmaisua. Pääpaino on kuitenkin vapautuneesti ja sujuvasti yläsävelmaailmoissa heijaavissa kappaleissa. Sinne tänne perusrullauksen sekaan ripotellaan monenlaista höystettä, pikku koukkuja, pysähdyksiä, vikkeliä pyräyksiä ja muuta vekkulointia.
Ojajärvi-Blom-Ojajärvi -trion debyytti on raikasta, juurevaa, mutta samalla tässä hetkessä kiinni olevaa perinnemusiikkia.
Ojajärvi-Blom-Ojajärvi. Venla Blom, beatbox ja laulu, Janne Ojajärvi, pitkähuilut ja bassopitkähuilut, musiikkiteknologia, laulu, Joonas Ojajärvi, cittern, laulu. Liisa Haapanen, sello, laulu. (Eclipse Music)