Hyppää pääsisältöön

OBO-trion raikas soundi puree

Siinä missä kotimaisen nykymusiikin tekijät jääräävät edelleen modernistisen estetiikan velvoittamana menneessä, tarttuvat kansanmusiikin tekijät innolla mahdollisuuksien moninaisuuteen. Säännöllisesti ilmaantuu kansanmusiikki-yhtyeitä, jotka yhdistelevät ennakkoluulottomasti modernia ja perinnettä. Niistä yksi on esikoislevynsä julkaissut kolmen kokeneen muusikon muodostama Ojajärvi-Blom-Ojajärvi.

OBO-yhtyeen äänitteen kansi
OBO-yhtyeen äänitteen kansi Janne Ojajärvi

Trion taival sai alkunsa kokeiluissa, joissa suomalaisen muinaissoittimen pitkähuilun melodiikkaa yhdisteltiin erilaisiin musiikillisiin tunnelmiin. Yhtyeen perussoundi itsessään on jo kiinnostava, kun Janne Ojajärven yläsävelhuilun melodioihin punoutuvat Joonas Ojajärven soittamat citternin (tai sisternin) heleydet ja Venla Ilona Blomin beatbox kompit. Tarvittaessa äänikeitokseen mukaan viskataan muun muassa kurkkulaulua, huuliharppua ja elektronisia laajentumia.

Pääosin kappaleet ovat Janne Ojajärven käsialaa. Niitä höystävät kaksi perinnesävelmää. Pysähtyneemmin kaihoileva ja komeaan huipennukseen kasvava Joutsenen saunatervehdys tuo hyvää vaihtelua kokonaisuuteen, esitellen samalla trion lauluilmaisua. Pääpaino on kuitenkin vapautuneesti ja sujuvasti yläsävelmaailmoissa heijaavissa kappaleissa. Sinne tänne perusrullauksen sekaan ripotellaan monenlaista höystettä, pikku koukkuja, pysähdyksiä, vikkeliä pyräyksiä ja muuta vekkulointia.

Ojajärvi-Blom-Ojajärvi -trion debyytti on raikasta, juurevaa, mutta samalla tässä hetkessä kiinni olevaa perinnemusiikkia.

Ojajärvi-Blom-Ojajärvi. Venla Blom, beatbox ja laulu, Janne Ojajärvi, pitkähuilut ja bassopitkähuilut, musiikkiteknologia, laulu, Joonas Ojajärvi, cittern, laulu. Liisa Haapanen, sello, laulu. (Eclipse Music)

Lisää ohjelmasta

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.