Hyppää pääsisältöön

Yhdenmukaista jousiorkesterisoittoa Wrocławista

Wrocławin Leopoldinum-kamariorkesteri esittelee uudella levyllään nykykuntoaan kapellimestari Joseph Swensenin johdattelemana. Reilu neljäkymmentä vuotta sitten perustetun orkesterin tuoreimmalla julkaisulla soi Pjotr Tšaikovskin ja Claude Debussyn äänistö.

debussy äänitteen kansi
debussy äänitteen kansi Joseph Swensen

Hyvin yhteen hitsautunut jousiorkesteri soittaa tarkasti ja täpäkästi. Se on selvästi hakenut vuosien varrella omaa sointiaan ja esitystapaansa. Esittäjistön ominaissointi ja soittotapa toimii tietynlaisen musiikin kanssa, mutta ei ihan kaiken kuitenkaan. Tästä kärsii etenkin Debussyn kvartetto, josta suuri osa hienovaraisten sointivärien ja vivahteikkaiden tekstuurien viehkeydestä tuntuu kadonneen. Muutenkin kuuntelen ennemmin teoksen jousikvartetille kirjoitettua alkuperäisversiota. Jotain olennaista kamarimusiikkimaisesta viehkeydestään tuntuu sävelistö suuremmalle kokoonpanolle siirrettynä menettävän, ainakin tässä kapellimestari Swensenin omassa sovituksessa.

Tšaikovskin C-duuri Serenadi jousille soi vakuuttavammin. Jousiorkesterin tiivis sointi löytää paikkansa vuolaasti soivassa kaihossa. Viulusektiot aukeavat rehevästi, altot sidostavat lämpimästi ja bassojen tukemat sellot luovat vankan pohjakerroksen. Näppäilyt tikittävät yhteistuumin nasevasti. Parhaimmillaan Wrocławin Leopoldinum-kamariorkesteri soittaa Joseph Swensenin johdolla raikkaasti ja sähäkästi.

Claude Debussy: Jousikvartetti g-molli (sovitus jousiorkesterille). Pjotr Tšaikovski: Serenadi jousille C-duuri. Wrocławin Leopoldinum kamariorkesteri/Joseph Swensen. (Accord, ACD271)

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.

  • Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Kapellimestari Susanna Mälkki ja Helsingin kaupunginorkesterin edellisellä julkaisulla Béla Bartókin pianokonserton kytkynä soi pirteästi Ravel ja aikamme musiikki. Nyt ollaan liikkeellä taas täys-Bartók-paketilla. Bartók-matkailu on muutamalla aiemmalla julkaisulla keskittynyt säveltäjän varhaistuotantoon.

  • Aili Järvelä ja Sointi Jazz Orchestra - hyvän mielen sointeja raikkaalla otteella

    Aili Järvelän hyvän mielen sointeja

    Aili Järvelä (s. 1985) on tullut tutuksi laulajana, lauluntekijänä, säveltäjänä, sovittajana, viulistina, tuottajana, Järvelän pelimannina sekä freelance-muusikkona useista eri yhtyeistä ja yhteyksistä. Sointi Jazz Orchestra on vuonna 2013 toimintansa aloittanut nuorista ammattimuusikoista koostuva yhtye, jonka taiteellisena johtajana toimii yhtyeen perustanut Rasmus Soini.