Hyppää pääsisältöön

Yhdenmukaista jousiorkesterisoittoa Wrocławista

Wrocławin Leopoldinum-kamariorkesteri esittelee uudella levyllään nykykuntoaan kapellimestari Joseph Swensenin johdattelemana. Reilu neljäkymmentä vuotta sitten perustetun orkesterin tuoreimmalla julkaisulla soi Pjotr Tšaikovskin ja Claude Debussyn äänistö.

debussy äänitteen kansi
debussy äänitteen kansi Joseph Swensen

Hyvin yhteen hitsautunut jousiorkesteri soittaa tarkasti ja täpäkästi. Se on selvästi hakenut vuosien varrella omaa sointiaan ja esitystapaansa. Esittäjistön ominaissointi ja soittotapa toimii tietynlaisen musiikin kanssa, mutta ei ihan kaiken kuitenkaan. Tästä kärsii etenkin Debussyn kvartetto, josta suuri osa hienovaraisten sointivärien ja vivahteikkaiden tekstuurien viehkeydestä tuntuu kadonneen. Muutenkin kuuntelen ennemmin teoksen jousikvartetille kirjoitettua alkuperäisversiota. Jotain olennaista kamarimusiikkimaisesta viehkeydestään tuntuu sävelistö suuremmalle kokoonpanolle siirrettynä menettävän, ainakin tässä kapellimestari Swensenin omassa sovituksessa.

Tšaikovskin C-duuri Serenadi jousille soi vakuuttavammin. Jousiorkesterin tiivis sointi löytää paikkansa vuolaasti soivassa kaihossa. Viulusektiot aukeavat rehevästi, altot sidostavat lämpimästi ja bassojen tukemat sellot luovat vankan pohjakerroksen. Näppäilyt tikittävät yhteistuumin nasevasti. Parhaimmillaan Wrocławin Leopoldinum-kamariorkesteri soittaa Joseph Swensenin johdolla raikkaasti ja sähäkästi.

Claude Debussy: Jousikvartetti g-molli (sovitus jousiorkesterille). Pjotr Tšaikovski: Serenadi jousille C-duuri. Wrocławin Leopoldinum kamariorkesteri/Joseph Swensen. (Accord, ACD271)

Lisää ohjelmasta

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.