Hyppää pääsisältöön

Etelänloma omassa kotikaupungissa, tuomiopäivän matkailua ja superjuna – näin matkustamme tulevaisuudessa

Lentokoneesta käsin otetussa valokuvassa näkyy maisema alas Suomeen syyskuussa 2020.
Tulevaisuudentutkija Elina Hiltunen kertoi Ruben Stillerin keskusteluohjelmassa uskovansa, ettei lentäminen ole tulevaisuuden matkustamisen muoto. Lentokoneesta käsin otetussa valokuvassa näkyy maisema alas Suomeen syyskuussa 2020. Kuva: Silja Viitala / Yle Kuvituskuvat käyttövapaat,syyskuu,2020,COVID-19,koronavirus,Wuhanin koronavirus,koronaviruspandemia,koronaviruspandemia Suomessa 2020,pandemiat,tartuntataudit,epidemiat,talous,Taantuma,lentäminen,matkustaminen,Matkustaminen ja työmatkat,lentomatkustaminen,matkailu,Suomi,Finnair,lentokoneet,maisema,pilvet,ilmakuvat,Lentokoneen siipi,Kuvauslupa 112020

Miten matkustamme tulevaisuudessa – vai matkustammeko ollenkaan? Tulevaisuudentutkija Elina Hiltunen uskoo, että ainakin lentomatkailu tulee muuttumaan radikaalisti ja ehkä tulevaisuudessa matkustamme lomakohteeseen edes lähtemättä minnekään.

Kuvittele seuraavanlainen maisema keskelle kotipaikkakuntaasi: valtava kupla, joka on täytetty uima-altailla, auringonpaisteella ja palmupuilla.

Virtuaalilasit vain päähän ja kuplan sisälle – ja kas, olet saapunut lomakohteeseesi! Ilman, että matkustat minnekään!

Virtuaalitodellisuus on monille tuttua jo huvipuistoista, elokuvateattereista tai pelimaailmasta. Pian se voi kuitenkin olla arkipäivää matkustamisessakin.

Koronan myötä digitaalisuus on tullut entistä lähemmäs ihmisiä. Digitaalisuus tulee vaikuttamaan – ja on jo vaikuttanutkin – matkustamiseemme. Jo viidellätoista eurolla voi kuulemma päästä Facebookin kautta virtuaalimatkalle Japaniin.

Miten oikein matkustamme tulevaisuudessa, tulevaisuudentutkija ja tietokirjailija Elina Hiltunen?

– Moni tulevaisuuden matkustamiseen liittyvä muutos näkyy juuri lentämisessä. Lentäminen kallistuu ja lentokiintiötkin voivat olla mahdollisia. Lentäminen ei ole tulevaisuuden matkustamisen muoto, sillä raidematkailu ja virtuaalimatkailu tulevat sen rinnalle ja osin myös korvaavat sen, sanoo Elina Hiltunen.

Man sitter på en bergstopp i soligt väder. Han bär en orange t-skjorta och gröna byxor. Han har glasögon på sig som används för at uppleva en virtuell verklighet.
Virtuaalitodellisuus tuntuu luonnollisemmalta vaihtoehdolta myös matkustamisessa digitalisaation myötä. Man sitter på en bergstopp i soligt väder. Han bär en orange t-skjorta och gröna byxor. Han har glasögon på sig som används för at uppleva en virtuell verklighet. Kuva: Timofeev Sergey virtuaalitodellisuus,mies,Virtual Reality,Spel,vuoret,Patikointi

Elina Hiltunen ei näe todennäköisenä, että lentoyhtiöiden kunnianhimoiset visiot hiilineutraalimmasta lentämisestä tai vaikkapa sähköä käyttävistä lentokoneista toteutuisivat.

– Kaikkien lentokoneiden muuttaminen esimerkiksi sähkökäyttöisiksi kestäisi todella kauan. Lisäksi muutokset maksavat, joten silloinkin skenaario lentämisen kallistumisesta toteutuisi.

Supernopealla junalla Helsingistä Ouluun tunnissa?

Raidematkailu on aina ollut varteenotettava vaihtoehto lentämiselle. Siinä missä junamatkailu voittaa lentämisen ympäristöystävällisyydessä, häviää se sille kuitenkin nopeudessa.

Elina Hiltunen uskoo, että tulevaisuudessa tähänkin asiaan on kuitenkin tulossa muutos.

– Konseptitasolla oleva idea Hyperloopista eli putkesta, jossa juna voi kulkea todella suurilla nopeuksilla, on hyvä vaihtoehto lentämiselle. Hyperloop-juna voi kulkea jopa 1000 kilometriä tunnissa.

Hyperloop-test i Nevada.
Tällainen on Hyperloop. Hyperloop-test i Nevada. Kuva: Hyperloop One / All Over Press Virgin Hyperloop One,Hyperloop

Idean Hyperloopista on esittänyt yrittäjä ja sijoittaja Elon Musk. Parhaillaan Hyperloopin toimivuutta testataan testiradoilla.

– Hyperloopin suurin etu on nopeus. Jos matka Helsingistä Ouluun junalla kestää tällä hetkellä noin kuusi tuntia, Hyperloopilla matkaan menisi vain tunti, Hiltunen havainnollistaa.

Hyperloopista olisi etua myös Suomen matkailulle.

Hiltunen arvelee, että Hyperloopista olisi myös huomattavasti etua myös Suomen matkailulle; jos turisti- ja liikematkat voisi aloittaa Hyperloopia hyödyntäen vaikkapa suoraan Keski-Euroopasta, olisi Suomeen helpompaa tulla.

– Keski-Euroopassa hyödynnetään junamatkailua paljon jo nyt, mutta Suomi on periferia, jonne pääsee tällä hetkellä kätevimmin vain lentäen.

Futuristi Elina Hiltunen Puoli seitsemän -ohjelmassa
Tulevaisuudentutkija Elina Hiltunen vieraili Ruben Stillerin keskusteluohjelmassa Yle Puheella 16.10. Hän vieraili myös Ylen Puoli seitsemän -ohjelmassa lokakuun alussa. Hän on kirjoittanut raportin siitä, millaista matkustamista suosimme tulevaisuudessa. Futuristi Elina Hiltunen Puoli seitsemän -ohjelmassa Kuva: Yle Elina Hiltunen‎,tulevaisuudentutkimus,tulevaisuudentutkija,Puoli seitsemän

Massaturmismin aika on ohi – vai onko? Entä mitä on tuomiopäivän matkailu? Tulevaisuudentutkija Elina Hiltunen vastaa Ruben Stillerin kysymyksiin keskusteluohjelman uusimmassa jaksossa perjantaina 16.10. Yle Puheella.

Onko arvoillammekin parasta ennen -päivämäärä? Ruben Stillerin keskusteluohjelmassa puhutaan arvokkaasti Suomen arvoista, arvojohtajista ja arvottomista. Ohjelman moniarvoisessa ilmapiirissä ruoditaan ajan ilmiöitä, puheenaiheita ja kansakunnan kohtalonkysymyksiä. Vieraina on tunnettuja ja tuntemattomia näkijöitä, tekijöitä ja kokijoita. Ohjelmassa kysytään, kuka oikein käsikirjoittaa Suomen suurta draamaa ja kuka kuittaa esityspalkkiot.

  • “On erikoista, ettei rikas Suomi pysty turvaamaan kaikille riittävää toimeentuloa”

    Taloudelliset ja sosiaaliset oikeudet ovat ihmisoikeuksia.

    Ihmisoikeusliiton pääsihteerin Kaari Mattilan mukaan meillä ei ymmärretä, että toimeentulo tai terveyspalvelut ovat ihmisoikeuksia. Jos suomalaista pyytäisi luettelemaan keskeisiä ihmisoikeuksia, moni mainitsisi luultavasti äänioikeuden, sananvapauden ja syrjinnän kiellon – eli tutut kansalaisoikeudet ja poliittiset oikeudet. – Niiden lisäksi pitäisi ymmärtää, että myös taloudelliset ja

  • Filosofi Elisa Aaltola: “Ihmisen kannattaa luopua eläintuotannosta oman etunsa takia”

    Aaltolan mukaan eläintuotanto voi synnyttää pandemioita.

    Filosofi Elisa Aaltolan mielestä pandemian myötä olisi syytä puhua siitä, kuinka pitkälle ihminen voi riistää eläinlajeja ja luontoa. Hänen mukaansa oma elämämme voi keventyä, jos kohtelemme eläimiä myötätuntoisesti. Koronapandemian myötä on keskusteltu, millaisia seurauksia on sillä, että ihminen vie koko ajan enemmän elintilaa eläimiltä.

  • Puheen Aamu päihittää marraskuun ystävillä ja tiistainisuilla

    Puheen Aamu on marraskuussa yllätyksiä täynnä!

    Puheen Aamu on marraskuussakin yllätyksiä ja kivoja juttuja täynnä! Marraskuun ensimmäisellä viikolla Anna Cadia, Alina Kulo ja Juhani Kenttämaa kutsuivat kylään ystäviä, henkilöitä, jotka kuuntelevat Puheen Aamua, mutta jotka ovat monelle tuttuja muutenkin: kirjailijoita, muusikoita, luennoitsijoita, juontajia. Marraskuussa nautitaan myös nisuja ja kuunnellaan toivebiisejä.