Prisma: Eurooppa, ihmisen alkukoti? – Uudet arkeologiset luulöydöt paljastavat puuttuvan lenkin evoluutiossa

Uudet arkeologiset löydöt asettavat ihmisen evoluution uuteen valoon.
Saksan Kaufbeurenin alueelta on löydetty sukupuuttoon kuolleen ison ihmisapinalajin fossiileja. Uudet arkeologiset löydöt asettavat ihmisen evoluution uuteen valoon. Yle TV1,Prisma: Eurooppa, ihmisen alkukoti?

TV1 keskiviikkona 21.10.2020 klo 19.00 - 19.55, uusinta lauantaina 24.10. klo 7.05 ja maanantaina 26.10. klo 23.00, Areenassa

Ihmisen alkukotina on tähän asti pidetty Afrikkaa. Uudet arkeologiset löydöt asettavat ihmisen evoluution uuteen valoon.

Kansainvälinen tutkijaryhmä on löytänyt Bulgariasta ja Kreikasta merkkejä 7,2 miljoonaa vuotta sitten eläneestä apinan kaltaisesta olennosta, jolla oli ihmisen kaltaiset hampaat. Graecopithecus freybergi -leukaluun tutkimukset viittaavat siihen, että ihmisen ja apinan eriytyminen toisistaan on alkanut luultua aikaisemmin Euroopassa.

Paleontologi, professori Madelaine Böhme Tübingenin yliopistosta on tutkijoidensa kanssa kaivanut Saksassa Kaufbeurenin alueelta eläinfossiileja vuodesta 2011 asti.

Merkittävin löydöistä on 37 fossiilia isosta, sukupuuttoon kuolleesta ihmisapinalajista. Se on yksi merkittävimmistä vastaavista löydöistä. Yli 11 miljoonaa vuotta vanha ihmisapina on voinut olla kahdella jalalla liikkuva nykyihmisen edeltäjä. Tutkijat tarvitsevat vielä lisää löytöjä tarkempien vastausten saamiseksi. Kaivausten fossiilit ovat kuitenkin puuttuva linkki ihmisen ja apinan evoluution välillä.

Kreetalta tutkivat ovat löytäneet salaperäisen, noin kuusi miljoonaa vuotta vanhan kaksijalkaisen kivettyneet jalanjäljet. Kaakkois-Euroopassa asui tuolloin mystinen olento, joka saattoi olla kaikkein varhaisin esivanhempamme.

Saksalainen dokumentti Eurooppa, ihmisen alkukoti? avaa arkeologisten löytöjen merkitystä ihmisen evoluutiolle.

Out Of Europe – A New Story Of Human Evolution. Ohjaus: Florian Breier ja Rüdiger Braun. Tuotanto: Bilderfest/SWR/Arte, Saksa, 2019.